ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

ناسا و اسپیس ایکس احتمال تغییر مدار هابل از طریق کپسول دراگون را بررسی می‌کنند

اسپیس ایکس به ناسا پیشنهاد داده تا با کپسول دراگون تلسکوپ فضایی هابل را به مدار پایدارتری ببرد تا عمر آن بیشتر شود.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۹ مهر ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

ناسا و اسپیس ایکس توافق‌نامه‌ای امضا کرده‌اند تا احتمال استفاده از کپسول دراگون برای انتقال تلسکوپ هابل به یک مدار بالاتر را بررسی کنند. این تلسکوپ با گذر زمان دچار افت مدار شده و بازگرداندنش به یک مدار پایدارتر می‌تواند طول عمر رصدخانه را افزایش دهد.

اسپیس ایکس اولین بار چند ماه پیش این ایده را با همکاری برنامه Polaris مطرح کرد که از سوی میلیاردر معروف، «جرد آیزاکمن» سازمان‌دهی می‌شود. آیزاکمن همان کسی است که بودجه ماموریت Inspiration4 برای ارسال شهروندان به مدار زمین در سال 2021 را تامین کرده بود.

سازمان فضایی آمریکا می‌گوید قصد ندارد پولی را صرف مطالعه در این زمینه کند و فعلا برنامه‌ای برای ارتقای مدار هابل با کپسول دراگون در دست انجام نیست. «توماس زربوچن»، دستیار مدیر بخش علم ناسا می‌گوید: «می‌خواهم کاملا واضح حرف بزنم. امروز اعلام نمی‌کنیم که قصد داریم حتما با طرحی شبیه این پیش برویم.»

از طرف دیگر به نظر نمی‌رسد که توافق این سازمان با اسپیس ایکس انحصاری باشد و ظاهرا بقیه شرکت‌ها هم می‌توانند طرح‌های پیشنهادی خود را ارائه کنند. در نتیجه، به نظر می‌رسد که شرایط فعلی صرفا به منظور ارزیابی گزینه‌های احتمالی برای آینده هابل است.

تلسکوپ هابل

جابه‌جایی هابل هنوز قطعی نشده است

تیم‌های متخصص قرار است ظرف مدت شش ماه داده‌های فنی تلسکوپ هابل و کپسول دراگون را گردآوری کنند. سپس با توجه به این اطلاعات تصمیم‌گیری خواهد شد که استفاده از کپسول برای جابه‌جا کردن تلسکوپ راهکاری مناسب و منطقی است یا خیر. افزون بر این، کارشناسان باید به روشی مطلوب برای حرکت دادن هابل دست پیدا کنند.

در عین حال «جسیکا جنسن»، معاون بخش عملیات مشتریان اسپیس ایکس می‌گوید: «کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم توسعه محدودیت‌های فناوری‌های موجود است. می‌خواهیم نشان دهیم که چگونه از همکاری‌های تجاری و عمومی-خصوصی برای حل مسائل چالشی و پیچیده مثل سرویس هابل استفاده می‌کنیم.»

این طرح ظاهرا می‌تواند علاوه بر افزایش طول عمر تلسکوپ 32 ساله هابل، راهکاری مناسب برای رسیدگی به سایر فضاپیماهای نزدیک مدار زمین را ارائه کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی