ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ناسا
علمی

پایان کار یکی از رصدخانه‌های منحصر به‌فرد ناسا؛ SOFIA به آخر راه رسید

رصدخانه SOFIA از سال 2014 در بالای جو زمین مشغول فعالیت بوده و حالا آخرین ماموریت خود را به پایان رسانده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۰ مهر ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

رصدخانه استراتوسفری اخترشناسی فروسرخ ناسا مشهور به SOFIA، از سال 2014 در یک هواپیمای بوئینگ 747 با رصد آسمان به اخترشناسان کمک کرد تا فضای فراتر از جو زمین را بررسی کنند. حالا این رصدخانه با انجام آخرین ماموریت خود، برای همیشه بازنشسته شد.

مفهوم کلی SOFIA قرار دادن یک تلسکوپ در هواپیما بود تا بتواند در بالای حجم زیادی از بخار آب موجود در جو زمین پرواز کند. این بخار آب در مطالعات دانشمندان اختلال ایجاد می‌کند، بنابراین قرارگیری در بالای آن به SOFIA اجازه می‌دهد تجزیه و تحلیل خود را با دقت بیشتری انجام دهد. رصدخانه ناسا توانسته به طیف وسیعی از اکتشافات نجومی کمک کند، با این حال آژانس فضایی اوایل سال جاری اعلام کرد که قصد دارد آن را بازنشسته کند.

در واقع ناسا توضیح می‌دهد که هزینه‌های مربوط به نگهداری و راه‌اندازی این رصدخانه در مقایسه با تلسکوپ‌های دیگر مانند تلسکوپ فضایی هابل، از نظر میزان تحقیقات به‌دست‌آمده آن به ازای هر دلار صرف شده، مقرون‌به‌صرفه نیست.

دستاوردهای رصدخانه ناسا

با این حال، SOFIA میراثی از دستاوردهای علمی به جا می‌گذارد که معروف‌ترین آن‌ها کشف مقادیر کمی آب در سطح ماه است که سال 2020 اعلام شد. همچنین با اطلاعاتی که در طول مجموع 732 شب زمان رصد خود به دست آورده، به یافته‌های مربوط به شکل‌گیری ستارگان و اتمسفر زمین کمک کرده است.

«نسیم رنگوالا»، دانشمند پروژه این ماموریت در مرکز تحقیقات ایمز در بیانیه منتشر شده توسط وب‌سایت ناسا نوشت:

«از عمق دادن به درک ما از آب در ماه گرفته تا آشکار شدن نیروهای نامرئی میدان‌های مغناطیسی در مقیاس کیهانی، هیچ‌یک از آن‌ها بدون صدها نفری که در ماموریت SOFIA مشارکت داشتند، اتفاق نمی‌افتاد.»

ناسا پس از آخرین پرواز SOFIA به دنبال خانه‌ای دائمی برای هواپیما است. همچنین مسئولیت رصدهای فروسرخ هم اکنون به تلسکوپ فضایی جیمز وب محول شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی