ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مغز کهنسالان
علمی

محققان: وجود عصب‌های بزرگ در مغز کهنسالان قدرت حافظه آن‌ها را حفظ می‌کند

محققان می‌گویند عصب‌های بزرگی که در مغز برخی کهنسالان به چشم می‌خورد باعث می‌شود آن‌ها قدرت حافظه خود را حفظ کنند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۳ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

محققان در بررسی مغز کهنسالان بالای 80 سال که حافظه رویدادی بسیار خوبی داشته‌اند، متوجه شده‌اند که تعدادی عصب بسیار بزرگ در حفظ قدرت حافظه آن‌ها اثر گذاشته‌اند. این عصب‌ها ظاهرا در برابر شاخصه‌های بیماری آلزایمر مقاوم‌ترند و به عنوان امضاهای بیولوژیکی یکتایی شناخته می‌شوند که افراد ممکن است در تمام طول عمر آن‌ها را به همراه داشته باشند.

پژوهشگران دانشگاه نورت‌وسترن آمریکا در مطالعه جدیدی به سراغ قشر انتورینال مغز رفتند که منطقه‌ای مسئول حافظه و یکی از اولین بخش‌هایی است که توسط بیماری آلزایمر تحت تاثیر قرار می‌گیرد. دانشمندان مغز شش فرد فوتی با حافظه قوی را بررسی کردند و فهمیدند که در یکی از شش لایه‌ی سازنده‌ی این ناحیه عصب‌های بزرگ‌تر و سالم‌تری وجود دارند. این عصب‌ها با عصب‌های هفت فرد عادی کهنسال، شش جوان و پنج بیمار مبتلا به آلزایمر مقایسه شدند. نتیجه این بود که این عصب‌ها خیلی بزرگ‌تر بودند.

مغز انسان

عصب‌های بزرگ در مغز کهنسالان توده‌های مشکل‌ساز کمتری دارند

عصب‌های قشر انتورینال نسبت به توده‌هایی که از پروتئین‌های ناهنجار تاو تشکیل می‌شوند، آسیب‌پذیری زیادی دارند. اما دانشمندان دریافته‌اند که تعداد این توده‌ها در این عصب‌های بزرگ خیلی کمتر است و احتمالا به همین خاطر اندازه بزرگی پیدا کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند این بررسی‌ها نشان می‌دهد عصب‌هایی که می‌توانند از شکل‌گیری توده‌ها فرار کنند، می‌توانند بهتر یکپارچگی ساختار خود را حفظ نمایند. توده‌های تاو ظاهرا باعث کوچک شدن عصب‌ها می‌شوند.

«تامار گفن»، محقق ارشد این پژوهش می‌گوید: «در این مطالعه نشان دادیم که کوچک شدن عصب‌ها در قشر انتورینال در زمان ابتلا به آلزایمر شاخصه‌ای برای این بیماری است. حدس می‌زنیم که این فرآیند بخشی از پروسه شکل‌گیری توده‌های تاو در سلول‌های تحت تاثیر باشد و سبب افت توان حافظه در سنین بالاتر شود. شناسایی این فاکتور اثرگذار (و سایر فاکتورهای اثرگذار) برای تشخیص زودهنگام آلزایمر، رصد مسیر پیشرفت بیماری و تعیین درمان ضروری است.»

دانشمندان می‌گویند نتایج این تحقیق گواهی مبنی بر این مسئله است که این عصب‌های بزرگ یک فاکتور کلیدی در حفظ قدرت حافظه در کهنسالان محسوب می‌شوند. آن‌ها حالا امیدوارند دریابند که چرا این عصب‌ها بهتر در مغز حفظ می‌شوند. نتایج مطالعات آن‌ها در مجله The Journal of Neuroscience منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی