ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ژن های سالم و سلامت
علمی

می‌خواهید بیشتر عمر کنید؟ ژن‌های خود را دستکاری کنید

فعالیت‌های فیزیکی و سبک زندگی سالم می‌تواند باعث خاموش شدن ژن‌های مخرب و روشن شدن ژن‌های مفید در بدن شود.

رضا زارع‌پور
نوشته شده توسط رضا زارع‌پور | ۱۳ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

کمی وقت بگذارید و یکی از مکان‌های محبوب خود را تصویر کنید که رسیدن به آن نیازمند پیاده‌روی در یک سربالایی است. شاید پله‌هایی از یک مکان تاریخی یا تپه‌ای در یک پارک، یا حتی ردیف بالای صندلی‌های ورزشگاه تیم محبوب‌تان.

حالا تصور کنید که به بالا رسیده‌اید. نگاهی به پایین و افراد دیگری بیندازید که همان مسیر را به سمت شما می‌آیند. این افراد دو دسته هستند.

اول مردم چابک هستند. این‌ها افراد زرنگی هستند که خیلی سریع از پایین به بالا می‌آیند. آن‌ها لبخند دارند، می‌خندند، عرق نمی‌کنند و کاملا از مسیر لذت می‌برند. آن‌ها برای رسیدن به مسیر هیجان دارند — علی رغم این که این کار نیاز به تلاش دارد — و نمی توانند برای تجربهٔ چیزی که در انتظارشان است، صبر کنند.

دو، افراد در تقلا هستند. آن‌هایی که در مسیر باید ده بار بایستند تا نفسی تازه کنند. هر. قدم. کلی. انرژی. از. آن‌ها. می‌گیرد. هوف. پوف. هنوز. نرسیدیم؟

احتمالا شباهت شما به یکی از این دو گروه بیشتر است. تفاوت آن‌ها در چیست، سرعت یا راحتی طی کردن مسیر؟ شاید هم تفاوت در اندازه و سن آن‌ها باشد. بله، در هر صورت سلامت کلی افراد دخیل است.

اما می‌دانید احتمال چه چیزی از همه کمتر است؟ ژن‌هایی که با آن‌ها به دنیا آمده‌اند. در عوض، این انتخاب سبک زندگی آن‌هاست که تعیین کننده است.

راه‌اندازی مجدد عمر زیاد نامی است که مایکل رویزن (Michael F. Roizen)، پیتر لینمن (Peter Linneman) و آلبرت رتنر (Albert Ratner) برای کتاب جدید خود، که توسط نشنال جئوگرافیک منتشر شده، انتخاب کرده‌اند.

همچنین «راه‌اندازی مجدد عمر زیاد» اصطلاحی است که آن‌ها برای تغییراتی که در حال ظهور هستند انتخاب کرده‌اند: انقلاب‌هایی در سلامت و پزشکی که ما را قادر می‌کنند بیشتر عمر کنیم و جوان‌تر زندگی کنیم؛ پیشرفت‌هایی که جوامع، اقتصاد و آیندهٔ ما را به طور نمایی تغییر می‌دهند.

راه اندازی مجدد عمر زیاد
ژنتیک سلامت
راه‌اندازی مجدد عمر زیاد؛ نوشتهٔ مایکل رویزن، پیتر لینمن و آلبرت رتنر؛ انقلاب‌های حوزهٔ سلامت و پزشکی می‌توانند عمر طولانی برای انسان‌ها به ارمغان آورند، البته اگر مایل به تغییر سبک زندگی خود باشیم.

برای راه‌اندازی مجدد عمر زیاد، باید تمایل به تغییر داشته باشید — نه فقط این که سالم شوید و سالم بمانید، بلکه همچنین سلامت کافی داشته باشید که در زمان‌های لازم خود را بهبود دهید. قطع به یقین آینده‌ای شگفت‌انگیز در پیش روی ماست. اما برای لذت بردن از آن و چشیدن طعم طول عمر زیاد، باید حالا تبدیل به یک مهندس ژنتیک شوید.

مزیت این کار چیست؟ شما می‌توانید به معنای واقعی کلمه سرنوشت پزشکی خانوادهٔ خود را تغییر دهید — البته اگر بخواهید.

در ایالت متحده، حدود ۴۰ درصد مرگ‌های زودرس — مرگ پیش از سن ۷۵ سال — به انتخاب سبک زندگی مربوط هستند؛؛ یعنی رفتارهایی که می‌توانیم آن‌ها را تغییر دهیم. سبک زندگی و ژنتیک با هم پیوند دارند، به گونه‌ای که انتخاب سبک زندگی شما می‌تواند نوع عملکرد بسیاری از ژن‌های شما — و در نتیجه عملکرد بدن‌تان — را تحت تاثیر قرار دهد.

مطالعات روی بیان ژن انسان‌ها نشان می‌دهند که اگر سبک زندگی خاصی را انتخاب کنید، می‌توانید روی «روشن» یا «خاموش» بودن ٰن‌های خود تاثیر بگذارید. در حقیقت، تخمین زده می‌شود که انتخاب‌های شما می‌توانند چیزی بین ۱٬۲۰۰ تا ۱٬۵۰۰ ژن را که روشن هستند و ۲۱٬۰۰۰ ژن خاموش را تحت تاثیر قرار دهند.

برای مثال، مردها پس از تغییر در فعالیت فیزیکی، مدیریت اضطراب و رژیم غذایی، قادر بودند ژن‌های مرتبط با رشد سرطان پروستات را خاموش و ژنی را روشن کنند که پروتئینی تولید می‌کند که باعث می‌شود سلول‌های سرطانی خود را تخریب کنند. همین اصل برای سرطان‌های رودهٔ بزرگ و پستان نیز برقرار است: تغییرات سبک زندگی ژن‌هایی را که با سرطان مبارزه می‌کنند روشن و ژن هایی را که سرطان را توسعه می‌دهند خاموش می‌کنند.

شما این توانایی را دارید که چگونگی کارکرد و واکنش‌های بدن خود را تغییر دهید — و در نهایت میزان سلامت و مدت زمانی که عمر خواهد کرد را. شما باید همین حالا یک بنیان قدرتمند بسازید.

راه‌اندازی مجدد عمر زیاد

علم به ما می‌گوید که وقتی به سن ۶۰ سالگی برسید، ۷۵ درصد خروجی‌های سلامت شما توسط انتخاب‌های خودتان تعیین می‌شوند. این خودمهندسی ژنتیکی است: هر فعالیت سالم ژن‌های جوان‌کننده را روشن می‌کند و ژن‌هایی را که باعث پیری می‌شوند، خاموش. اینفرایند نتیجهٔ میلیون‌ها سال تکامل بوده است. انتخاب‌های خوب (و پروتئین‌هایی که به خاطر آن‌ها توسعه یافته‌اند) پروتئین‌های خوب بیشتری تولید می‌کنند و فعال کردن ژن‌های بد باعث روشن شدن ژن‌های بد و مخرب بیشتری می‌شود.

ژنتیک سلامت
انتخاب سبک زندگی سالم می‌تواند باعث فعال شدن ژن‌های خوب و خاموشی ژن‌ها مخرب شود. این قابلیت دست‌کمی از مهندسی و دستکاری ژنتیکی ندارد.

شما این توانایی را دارید که چگونگی کارکرد و واکنش‌های بدن خود را تغییر دهید — و در نهایت میزان سلامت و مدت زمانی که عمر خواهد کرد را. نویسندگان کتاب راه‌اندازی مجدد عمر زیاد به شما سه دلیل می‌دهند که پیگیری سلامت و جوانی بهینه از رطیق انتخاب‌های سبک زندگی امری واجب است.

شما باید همین حالا یک بنیان قدرتمند بسازید. احتمالا همهٔ ما با افرادی آشنا هستیم که از یک بیماری، تصادف یا جراحی مهلک جان سالم به در برده‌اند — و گفته می‌شود که قدرت فیزیکی و ذهنی آن‌ها پیش از آن اتفاق بدن آن‌ها را برای نبرد آماده ساخته و آن‌ها را برای تحمل اضطراب مجهز کرده است.

این موضوع در پندمیک کووید-۱۹ دیده می‌شود: بیش از ۸۰ درصد مرگ‌های کووید-۱۹ در میان افراد بالای ۶۵ سال بود و بیماری شدید با احتمال بیشتری سراغ افرادی می‌رفت که شرایط پیش‌زمینه‌ای دارند: نظیر چاقی، دیابت، بیماری قلبی، بیماری مزمن ریوی و اختلال سیستم ایمنی.

استدلالی مشابه در هنگام پرداختن به طول عمر به کار ما می‌آید — یعنی انتخاب‌های سالم در جلوگیری از بیماری‌های مزمن مفید هستند و شما را برای یک زندگی طولانی آماده می‌کنند. هرچه فیزیک بدنی بهتری داشته باشید، احتمال این که رویه‌های ضد پیری در بدن شما فعال شوند بالاتر است و عوارض آن‌ها کمتر خواهد بود. هرچه قوی‌تر آغاز کنید، در طول مسابقه و تا زمان رسیدن به خط پایان قوی‌تر خواهید بود.

ورزش و بیماری کمتر
تجربهٔ کووید-۱۹ نشان می‌دهد افرادی که فیزیک بدنی قوی‌تری دارند، بیماری‌های سبک‌تری می‌گیرند. انتخاب‌های سالم در زندگی باعث می‌شود تا فرایندهای ضد پیری در سطح مولکولی در سلول‌ها شروع به کار کنند.

مشخص نیست چه تعداد راه‌اندازی مجدد نصیب شما شود. شاید در یک دنیای آرمانشهری قرن ۲۵ اتاقک‌هایی زیرزمینی شبیه به اتاق پرو وجود داشته باشد که شما می‌توانید وارد یکی از آن‌ها شوید و چند دکمه را فشار دهید تا تمام سیگارهایی که کشیده‌اید، ساعت‌هایی که روبروی تلویزیون لم داده‌اید و همهٔ سیب‌زمینی های سرخ شده که خورده‌اید از بدن شما پاک شوند.

اما برای آینده‌ای که می‌توانیم آن را پیش‌بینی کنیم، احتمال قوی این است که فرصت‌های شما برای راه‌اندازی مجدد اندک باشند. توانایی شما برای بیشینه کردن کارایی این فرصت‌ها به تعهد شما برای بهبود بیولوژی خود از طریق روش‌های اثبات شده بستگی دارد: تغذیه، فعالیت فیزیکی، خواب، سیگار نکشیدن و مدیریت اضطراب.

مهم نیست چه اتفاقی می‌افتد، مغزتان به شما نیاز دارد. مغز انسان همواره آخرین جبههٔ بیولوژیکی باقی می‌ماند. پس حتی اگر علم به ما این توانایی را بدهد که سلول‌ها، ژن‌ها و دیگر مکانیسم‌های کارکرد بدن خود را اصلاح کنیم، وقتی مغز برود، ما هم با آن خواهیم رفت.

برای بیشینه‌سازی وعدهٔ جوانی طولانی، واجب است که سوییچ‌های DNA خود را مهندسی و از این طریق از مغز خود محافظت کنید — و قدم‌های این کار مشابه همان‌هایی هستند که برای محافظت از بقیهٔ بدن خود بر می‌دارید.

سلامت بدن و مغز
علی‌رغم پیشرفت‌های انقلابی در علم پزشکی، همچنان روش‌های محافظت از سلامت مغز به سبک زندگی سالم محدود هستند.

فعالیت‌هایی که در ادامه شرح داده می‌شوند، طبق پژوهش‌های علمی بیشترین تاثیر را روی عملکرد بیولوژیکی شما دارند. نیاز نیست که در تمام زمان‌ها بی‌نقص رفتار کنید. طول عمر شما بیشتر به مجموع چیزی که در کل انجام می‌دهید بستگی دارد. چطور می‌توانیم در مجموع تصمیم‌های بهتری بگیریم؟

ما در دوران اوج دسترسی به اطلاعات قرار داریم و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های صنعتی پزشکی کل تاریخ در دسترس ما هستند. با این حال دو سوم آمریکایی‌ها اضافه وزن دارند یا چاق هستند و میلیون‌ها نفر به علت مشکلات سلامت مرتبط با انتخاب‌های سبک زندگی خواهند مرد یا مریض خواهند شد؛ این مشکلات عبارتند از بیماری قلبی، سرطان شش، سکته، دیابت و زوال عقل (بله، داده‌ها نشان می‌دهند که سبک زندگی سالم با ۶۰ درصدکاهش در ریسک توسعهٔ زوال عقل مرتبط است).

یافتن راه درست برای این که به خودمان انگیزه بدهیم که انتخاب‌های سبک زندگی درستی داشته باشیم، ساده نیست. با این حال داده‌هایی داریم که به ما نشان می‌دهد چه روش‌هایی کارآمد بوده‌اند. برخی از عوامل در میان مردمی که با موفقیت تغییرات سبک زندگی مثبتی را در زندگی خود ایجاد کرده‌اند، مشترک هستند:

آن‌ها در شش شاخص به مقدار «نرمال» دست یافته اند — نرمال اصطلاحی است که برای معیارهای سلامت رضایت‌بخش یا رفتارهای سالم به کار می‌رود. سالم‌ترین بدن‌ها آن‌هایی هستند که از شش شاخص کلیدی زیر سربلند بیرون می‌آیند. این معیار موفقیت در سلامت را «۶ نرمال + ۲» می‌نامیم — نمرهٔ نرمال در شش شاخص به علاوهٔ دو عامل دیگر: مراجعه به یک پزشک مراقبت‌های اولیه و اطمینان از این که ایمنی شما به روز است.

شش شاخص کلیدی سلامت خوب

شش شاخص زیر مرتبط با حالت سلامت بهینه هستند که باعث افزایش طول عمر می‌شوند:

  • فشار خون کمتر از ۱۲۰ میلی‌متر جیوه برای سیستول (انقباض قلب) و کمتر از ۸۰ میلی‌متر جیوه برای دیاستول (انبساط قلب)
  • شاخص BMI (نسبت قد به وزن) کمتر از ۲۷ یا بهتر، شاخص WHtR (نسبت دور کمر به قد) بین ۰٫۴۰ تا ۰٫۵۵
  • کلسترول LDL (یک عامل ریسک بیماری قلبی) کمتر از ۷۰ میلی‌گرم بر دسی لیتر
  • قند خون ناشتا (مرنبط با دیابت) کمتر از ۱۰۶ میلی‌گرم بر دسی لیتر
  • ادرار عاری از کوتینین (شاخص استفاده از تنباکو)
  • تکمیل یک دورهٔ مدیریت اضطراب

آن‌ها از تکنولوژی استفاده می‌کنند. بازار مملو از ردیاب‌هایی است که بازخوردهایی زمان واقعی دربارهٔ انتخاب‌های سلامت ما ارائه می‌دهند. شما می‌توانید قدم‌ها، دقایق فعایلت، ضربان قلب، کالری، کیفیت خواب و چیزهای بیشتری را ردیابی کنید.

با این که همه به این کمک‌ها نیاز یا علاقه ندارند، تکنولوژی می‌تواند با ایجاد اهداف و امتیاز یک نوع محرک عالی به حساب آیند. و این می‌تواند به شما کمک کند تا به اهداف خود برسید، خصوصا زمانی که تشویق‌های یک مربی را نیز در کنار آن داشته باشید. ارتباط با انسان ها کلید معنا دادن به تکنولوژی و پایداری تغییرات است.

ردیاب های سلامت
ردیاب‌های سلامت یکی از ابزارهای انقلابی و موثر برای پیگیری اهداف و انتخاب سبک زندگی سالم هستند. بسیاری از افرادی که در تغییر سبک زندگی خود موفق بوده‌اند از این ابزار بهره می‌برند.

آن‌ها از انگیزه‌های مالی بهره می‌برند. این یک واکنش انسانی بنیادی است: انگیزه‌های مالی مهم همیشه محرکی برای تغییر رفتار بوده‌اند. اکثر بار تثبیت این انگیزه‌ها بر دوش دولت و صنایع است که چگونه به شهروندان و کارمندان سالم پاداش می‌دهند.

شما می‌توانید وضعیت مالی خود را با سلامت بهتر بهبود دهید: با هزینه‌های پزشکی کمتر، مولد بودن بیشتر در کار، طولانی کردن عمر حرفه‌ای خود و نگرانی کمتر دربارهٔ آثار بیماری‌های پندمیک.

بیمه سلامت
هزینه‌های بیمه و خدمات سلامت یکی از محرک‌های انتخاب سبک زندگی سالم در بین افراد موفق است.

آن‌ها یک یا چند رفیق دارند. شما به یک اکوسیستم درون قبیلهٔ خود نیاز دارید — قبیله جمعی از افراد است که یکدیگر را در رسیدن به اهداف خود حماید می‌کنند. این می تواند به گونه‌های مختلف باشد: یک فرد، یک گروه کوچک یا قبیله‌ای بزرگ متشکل از افراد بسیار که اهدافی مشابه را دنبال می‌کنند.

بسیاری از ما ترکیبی از این پشتیبان‌ها را در طول سفر خود برای سلامتی تجربه می‌کنیم. داشتن یک (یا چند) شریک در تغییر رفتار شما متغیری است که بیشتر از همه منجر به موفقیت می‌شود.

آن‌ها کارهایی کوچک اما مهم انجام می‌دهند. پیتر لینمن، یکی از نویسنده‌های کتاب راه‌اندازی مجدد عمر زیاد، دو بار در سن‌های ۵۹ و ۶۴ عمل جراحی جایگزینی لگن را انجام داد. او پیش از عمل به فیزیوتراپی روی آورد و پس از عمل نیز به فیزیوتراپی ادامه داد؛ در نتیجه او توانست به سرعت و کامل خود را احیا کند.

فیزیوتراپ او اشاره می‌کرد که اغلب بیمارها با ضعف به عمل جراحی می‌روند و پس از آن نیز فیزیوتراپی را نادیده می‌گیرند. آن‌ها احتمالا با این باور که فیزیوتراپی اهمیت زیادی ندارد، آن را کنار می‌گذارند. این تفکری است که بسیاری از ما دربارهٔ سلامت داریم: چرا خود را با چیزهای کوچک اذیت کنیم؟ آیا آن‌ها واقعا این همه مهم هستند؟ بله! هر تصمیم کوچکی مهم است و هرچقدر عمر شما بیشتر باشد مهم‌تر می‌شود.

علم در آستانهٔ این است که باغ عدن را برای شما به ارمغان بیاورد. فرصتی برای نه تنها عمر طولانی، بلکه برای حوانی طولانی — یا حتی بهتر، سال‌های جوانی طولانی.

اما بهره بردن از این فرصت به خود شما بستگی دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی