ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تارا و پژو ۲۰۷ در بورس کالا
خودرو

روز موعود فرا می‌رسد: عرضه پژو ۲۰۷ و تارا در بورس کالا

خودروهای تارا و پژو ۲۰۷ به زودی از فرایند قرعه‌کشی حذف شده و در بورس کالا عرضه می‌شوند.

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۱ مهر ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

مدیرعامل ایران‌خودرو در اظهارات اخیر خود به عرضه تارا و پژو ۲۰۷ در بورس کالا اشاره کرد و این روش را به عنوان یک راه‌حل مؤثر و مناسب برای خروج از زیان دهی مطرح کرد، اما عرضه ۲۰۷ را می توان اولین تجربه از فروش یک خودرو پر طرفدار و تولید انبوه در بورس کالا قلمداد کرد. موردی که پیش از این تجربه نشده است و ممکن است با حاشیه های تازه ای برای روند عرضه خودرو در بورس همراه شود.

بورس کالا یک بستر برای عرضه کالاهای مختلف از جمله خودرو است که بر اساس مکانیزم مزایده‌ای اجرا می‌شود و قیمت واقعی کالا را مشخص می‌کند. بر اساس گفته‌های مدیرعامل ایران‌خودرو: «این پلتفرم یک روش عالی برای عرضه محصولات است، چرا که بر اساس تجربیات به‌دست‌آمده، بورس کالا می‌تواند جلوی زیان دهی را بگیرد. به دلیل اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری و اختلاف بسیار بین قیمت کارخانه‌ای و قیمت آزاد، فروش بسیاری از خودروها با ضرر همراه است. ایران‌خودرو با عرضه هایما در بورس کالا توانسته از ضرر خارج شود و به همین خاطر تصمیم گرفته تارا و ۲۰۷ را نیز وارد این بستر مزایده‌ای کند.»

پژو ۲۰۷ ایران خودرو

گفتنی است که ایران خودرو این روزها زیان ۶۰ هزار میلیاردتومانی را متحمل شده است و مدیران این شرکت امید دارند تا با عرضه محصولات خود در بورس کالا بتوانند از روند زیان سازی خارج شده و به جمع شرکت‌های سود آور ملحق شوند.

خطیبی در این زمینه می‌گوید: «بورس کالا علاوه بر تعیین قیمت واقعی و شفافیت، موجب کاهش زیان شرکت‌های خودروسازی می‌شود، چون نقش واسطه‌ها و دلالان از میان برداشته شده و خودرو نزدیک به قیمت کارخانه به فروش می‌رسد. بدین ترتیب هم مصرف‌کننده و هم تولیدکننده از معامله خود سود می‌برند و نیازی به پرداخت وجه اضافه به دلال‌ها نیست. به بیان بهتر، خریدار از طریق بورس کالا می‌تواند به طور مستقیم در معامله شرکت کند.»

بورس کالا همچنین می‌تواند موجب کاهش نوسان قیمت خودرو در بازار باشد، چرا که عمده نوسانات موجود در بازار به منظور رسیدن به سود بیشتر توسط واسطه گران و دلالان می‌شود. 

پس از کسب تجربه رضایت‌بخش از عرضه هایما در بستر مزایده‌ای، حالا ایران‌خودرو به دنبال حراج دو خودروی تارا و پژو ۲۰۷ در بورس کالا است تا بدین ترتیب، فرایند ساخت و عرضه این دو محصول پرطرفدار نیز از چرخه زیان دهی خارج شده و در عین حال، مشتری نیز از خرید خود رضایت بیشتری پیدا کنند و در نهایت پای دلالان از معاملات خودرو حذف شود.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا عرضه خودروهای دلال پسند در بورس کالا می‌تواند به نفع خریداران تمام شود و یا با تشدید بازار سیاه در نهایت قیمت خرید و فروش آزاد این خودروها بار دیگر افزایش خواهد یافت؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی