ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

لادا ایکس ری
خودرو

تبدیل ریرا ایران خودرو به لادا ایکس ری روسیه؛ کراس اوور ایرانی در راه همسایه شمالی

صنایع خودروسازی روسیه طی یکسال گذشته وضعیتی بحرانی را تجربه کرده‌اند که حاصل آن یاری خواستن از چینی‌ها و حتی ایرانی‌ها بوده است. پس از آن که دنا ایران خودرو به نسل جدید لادا گرانتا ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۲۴ مهر ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

صنایع خودروسازی روسیه طی یکسال گذشته وضعیتی بحرانی را تجربه کرده‌اند که حاصل آن یاری خواستن از چینی‌ها و حتی ایرانی‌ها بوده است. پس از آن که دنا ایران خودرو به نسل جدید لادا گرانتا تبدیل شد، اکنون رسانه‌های روسی از عرضه ایکو ریرا کراس‌اوور جدید ایران خودرو به عنوان نسل جدید لادا ایکس ری خبر می‌دهند.

نکته جالب در خصوص لادا ایکس ری این است که تا پیش از آغاز جنگ روسیه و اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده علیه این کشور، روس‌ها تصمیم داشتند تا لادا Xray را به بازار ایران بفرستند. با این حال شرایط به گونه‌ای دیگر پیش رفت تا به جای لادا Xray روسی، ایکو ریرا ایرانی به روسیه ارسال شود!

رسانه‌های روسی هم‌اکنون تصاویر مراسم رونمایی ایکو ریرا را با نام و نشان لادا ایکس ری 2023 منتشر کرده‌اند. پیش از این نیز اخباری مبتنی بر همکاری مشترک ایران خودرو و لادا منتشر شده بود. به نظر نمی‌رسد تفاوت خاصی میان لادا Xray 2023 و ایکو ریرا وجود داشته باشد و این خودرو با تغییر برند و نام در روسیه مونتاژ خواهد شد. با توجه به اعلام رسانه‌های روسی، به زودی شاهد عرضه کراس‌اوور ری‌را از ایران خودرو نیز خواهیم بود.

لادا ایکس ری

لادا ایکس ری 2023 یک کراس‌اوور متوسط شهری است و در رده خودروهایی همچون پژو 2008 یا سیتروئن C3 قرار دارد. طراحی ایکو ریرا خبرنگاران روسی را تحت تاثیر قرار داده است و به خصوص خروجی‌های دوگانه اگزوز برای آن‌ها جلب توجه کرده‌اند.

موتور رانا پلاس روی لادا ایکس ری

بنابر اعلام رسانه‌های روسی و در صورت نتیجه‌بخش بودن همکاری بین لادا و ایران خودرو، لادا Xray 2023 براساس پلتفرم CMF-A توسعه خواهد یافت. پیشرانه در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز موتور 1.6 لیتری TU5‌ پلاس خواهد بود. این موتور 116 اسب‌بخار قدرت و 144 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

به نظر می‌رسد طرف ایرانی گیربکس شش سرعته دستی را برای استفاده در لادا ایکس ری 2023 پیشنهاد کرده است. این گیربکسی هم‌اکنون روی رانا پلاس پانوراما حضور دارد. همچنین احتمال دارد روس‌ها از موتور 1.6 لیتری VAZ با 106 اسب‌بخار در این خودرو بهره ببرند. گزارش‌های تایید نشده حاکی از آن هستند که قیمت لادا Xray 2023 کمتر از یک میلیون روبل (537 میلیون تومان) خواهد بود. اما تا به امروز هیچ‌یک از شرکت‌های ایرانی یا روسی اظهار نظر رسمی در این مورد نداشته‌اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی