ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نجوم و فضا

امروز در فضا: شوروی آخرین ماموریت زوند را به ماه ارسال کرد

زوند ۸، آخرین تلاش شوروی برای پرواز در اطراف ماه و بازگشت به زمین بود که در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۰ به فضا پرتاب شد.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲۸ مهر ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

زوند ۸، آخرین تلاش اتحاد جماهیر شوروی برای پرواز در اطراف ماه و بازگشت به زمین بود که در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۰ به فضا ارسال شد.

ماموریت زوند

زوند نام مجموعه‌ای از فضاپیماهای تحقیقاتی شوروی بود که بین سالهای ۱۹۶۳ تا ۱۹۷۰ به فضا پرتاب شدند. دو زوند اول از کنار مریخ و زهره گذشتند؛ ولی هیچ اطلاعاتی از آن‌ها به زمین نفرستادند. زوندهای بعدی به دور ماه رفتند.

اتحاد جماهیر شوروی قصد فرستادن انسان به ماه توسط زوند را داشت. این برنامه پس از اینکه آپولو ۸ با سه سرنشین به دور ماه پرواز کرد و به زمین بازگشت، اهمیت خود را از دست داد و لغو شد. البته مشکلات فنی زیادی که در فضاپیماهای زوند وجود داشت نیز تاثیر بسزایی در ناامیدی دانشمندان شوروی برای ارسال فضانوردان خود به ماه داشت.

اگرچه هیچ سرنشینی در آن‌ها وجود نداشت، فضاپیماهای زوند با در نظر گرفتن فضانوردان طراحی می‌شد.

زوند ۸ آخرین فضاپیما از این ماموریت بود که به فضا ارسال شد. این فضاپیما حدود هزار کیلومتر از سطح ماه را کاوش کرد و حدود صد تصویر با جزئیات را از روی فیلم گرفت و پس از یک هفته آن‌‌ها را به زمین ارسال کرد.

پرتاب زوند ۸

زوند ۸ آخرین مورد از سری فضاپیماهای دور ماه بود که برای تمرین یک پرواز آزمایشی طراحی شده بود.

این فضاپیما در ۲۰ اکتبر ارسال شد. پس از یک اصلاح مسیر در ۲۲ اکتبر و در فاصله ۲۵۰ هزار کیلومتری از زمین، زوند ۸ بدون هیچ مشکل ظاهری به ماه رسید. سپس در ۲۴ اکتبر به دور هدف خود چرخید.

این فضاپیما طی دو چرخش جداگانه عکس‌های سیاه و سفیدی از سطح ماه گرفت. پس از دو مانور در برگشت به زمین، سیستم هدایت آن آشکارا دچار نقص شد و فضاپیما مجبور شد ورود بالستیک ساده‌ای به جو زمین انجام دهد.

ماژول فرود این وسیله در ساعت ۱۳:۵۵ روز ۲۷ اکتبر با ۲۴ کیلومتر فاصله از نقطه هدف اولیه خود، به اقیانوس هند سقوط کرد. ابزار فضاپیما تنها شامل پکیج‌های کلکتور باد خورشیدی و سیستم تصویربرداری می‌شد. دستاوردهای آن نیز علاوه بر تصاویر، اندازه‌گیری‌های محیط ماه بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی