ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عراق
علمی

کشف حکاکی‌های باستانی سنگی 2700 ساله از امپراتوری آشور در موصل عراق

باستان شناسان در شهر موصل، عراق، حکاکی‌های سنگی را کشف کرده‌اند که به امپراتوری آشور و 2700 سال قبل مربوط می‌شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۴ آبان ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

باستان شناسان در شمال عراق، حکاکی‌های صخره‌ای 2700 ساله را کشف کردند که صحنه‌های جنگ و درختان امپراتوری آشور را نشان می‌دهد.

حکاکی‌های روی تخته‌های مرمر، توسط تیمی از کارشناسان در موصل، دومین شهر بزرگ عراق کشف شده که روی بازسازی دروازه باستانی مشکی کار می‌کنند؛ دروازه‌ای که در سال 2016 توسط شبه‌نظامیان گروه داعش تخریب شده بود.

«فاضل محمد»، مسئول این گروه گفت که تیم آن‌ها از کشف «هشت نقاشی دیواری با کتیبه‌ها، نقاشی‌های تزئینی و نوشته‌ها» شگفت‌زده شده است. دروازه مشکی یکی از بزرگ‌ترین دروازه‌های نینوا، شهر باستانی امپراتوری آشور در بین‌النهرین بوده است. یکی از مواردی که در حکاکی‌های کشف شده دیده می‌شود، جنگنده‌ای است که برای شلیک کردن کردن تیر خود آماده می‌شود و سایر حکاکی‌ها درختان نخل را نشان می‌دهند.

تاریخچه حکاکی‌های کشف شده عراق

حکاکی

محمد توضیح می‌دهد که این نقاشی‌های دیواری در زمان پادشاهی «سناخریب» ساخته شده‌اند که به پادشاه امپراتوری آشوری نو اشاره دارد که از 705 تا 681 قبل از میلاد حکومت می‌کرد.

هنگامی که کار بازیابی تمام شود، اتحاد بین‌المللی حفاظت از میراث در مناطق درگیری (ALIPH) که از تلاش‌های مربوط به بازیابی مکان‌های باستانی حمایت می‌کند، قصد دارد تا دروازه مشکی را به یک مرکز آموزشی تبدیل کند؛ جایی که بازدیدکنندگان می‌توانند در آن با تاریخ نینوا آشنا شوند.

داعش در سال 2014 بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه را تحت کنترل خود درآورد و کارزاری برای تخریب سیستماتیک مکان‌های باستانی مهم هر دو کشور برگزار کرد. آن‌ها با شور و شوق، موزه‌ها را تخریب کردند و مکان‌های باستانی مهم را ویران کردند تا بتوانند آن‌ها را از تاریخ پاک کنند. با این حال، موصل از دست داعش آزاد شد و دو سال بعد، افراط‌گرایان آخرین بخشی که تحت کنترل آن‌ بود را نیز از دست دادند.

برخی از اولین شهرهای جهان در قلمرو امروزی عراق ساخته شده بودند. هزاران مکان باستانی در سراسر این کشور پراکنده شده که زمانی سومری‌ها، بابلی‌ها و آشوری‌ها در آن زندگی می‌کردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی