ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
علمی

ناسا برای اولین بار از نزدیک برخورد شدید یک سیارک به سطح مریخ را ثبت کرد

ناسا متوجه شده که یکی از لرزش‌های ثبت‌شده توسط فرودگر InSight مربوط به برخورد شدید یک سیارک به مریخ بوده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

محققان می‌گویند زلزله‌ای که فرودگر InSight ناسا احتمالا در اواخر ماه دسامبر 2021 احساس کرده، در واقع مربوط به برخورد یک سیارک با سطح سیاره مریخ بوده است. این اولین باری است که یک ماموریت شاهد به وجود آمدن دهانه‌ای در این سیاره بوده است.

دانشمندان با بررسی تصاویر قبل و بعد مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) متوجه به وجود آمدن دهانه‌ای به اندازه 150 متر شده‌اند. این شهاب سنگ ظاهرا اندازه‌ای نزدیک به 5 تا 12 متر داشته است. سنگی با این اندازه احتمالا در آسمان زمین می‌سوخت و از بین می‌رفت، اما اتمسفر رقیق مریخ نتوانست در برابر آن مقاومت کند.

ناسا عمق این دهانه مریخی را چقدر تخمین می‌زند؟

این برخورد سهمگین چاله بزرگی به عمق 21 متر را به وجود آورده و قطعات آن تا فاصله 37 کیلومتری محل برخورد پرتاب شده است. بر اثر این برخورد بخشی از یخ‌های زیرسطحی مریخ هم به نمایش درآمده است. این یخ‌ها تاکنون در چنین فاصله نزدیکی به استوای مریخ دید نشده بودند.

اطلاعات صوتی مریخ نشان می‌دهد که صدای حاصل از این برخورد در مقایسه با فعالیت‌های عادی مریخ چقدر بیشتر بوده است. محققان برای تایید این رخداد از دو دوربین MRO استفاده کردند تا این دهانه را شناسایی کنند.

از سوی دیگر، گروه مستقلی از محققان می‌گویند احتمالا فقط 20 عدد از 1300 زلزله ثبت‌شده در مریخ ناشی از حرگات ماگما بوده است. امضای طیفی زلزله‌های مریخ ظاهرا حاکی از نرم بودن پوسته منطقه گوداله‌های سربروس در این سیاره است. این علامت در کنار خاک تیره نشان می‌دهد که فعالیت آتشفشانی احتمالا از حدود 50 هزار سال پیش در این سیاره شروع شده است.

این اکتشاف می‌تواند به جامعه علمی کمک کند تا با تعیین نرخ ظاهر شده دهانه‌ها در مریخ به درک بالاتری درباره ژئولوژی این سیاره دست یابد. به‌علاوه، این یافته می‌تواند برای کلونی‌های مریخ که برای خوراک و سوخت موشک‌های خود به یخ نیاز خواهند داشت، حیاتی باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • noisymind
    noisymind | ۷ آبان ۱۴۰۱

    فقط چیزه، این عکسه یه کمی خیطه ها! حالا باز خودتون میدونین

مطالب پیشنهادی