ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
علمی

داروهای آنتی‌بادی در بیماران دارای نقص ایمنی روی زیرسویه‌های امیکرون کارایی ندارند

کاخ سفید در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بیماران دارای نقص ایمنی باید بیشتر مراقب باشند، چون سویه‌های جدید امیکرون خطرناک‌تر شده‌اند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۷ آبان ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

زیرسویه‌های کرونا امیکرون ظاهرا در حال پایین آوردن میزان اثربخشی درمان‌های آنتی‌بادی این بیماری هستند. این درمان‌ها به ویژه برای افراد حیاتی تلقی می‌شدند که به دلایل مختلف سیستم ایمنی ضعیفی دارند. حالا کاخ سفید اعلام کرده که این دسته از افراد در فصل زمستان در معرض ریسک بالاتری قرار می‌گیرند و از طریق مشورت با پزشک خود باید تمهیدات لازم برای کاهش خطر را در نظر داشته باشند.

دکتر «اشیش جا» (Ashish Jha)، رئیس کارگروه کرونا در کاخ سفید در یک نشست خبری گفت: «با توجه به برخی از زیرسویه‌های در حال ظهور، تعدادی از ابزارهای اصلی ما مثل Evusheld که برای محافظت از افراد با نقص سیستم ایمنی استفاده می‌شدند، ممکن است دیگر کاربردی نباشند.» ظاهرا در آمریکا حدود 7 میلیون نفر دچار مشکل نقص سیستم ایمنی هستند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا چندی قبل همزمان با دریافت دوز جدید واکسن کرونای خود گفت: «سویه‌های جدید ممکن است برخی از شیوه‌های محافظتی موجود را برای افراد دارای نقص ایمنی را بی‌اثر کنند. متاسفانه این یعنی شما در زمستان امسال در معرض ریسک بالاتری قرار می‌گیرید. توصیه می‌کنم که برای برداشتن قدم‌های مناسب به منظور محافظت از خود با پزشکتان مشورت کنید و بیشتر مراقب باشید.»

بستری در بیمارستان

چه افرادی باید بیشتر مراقب سویه‌های جدید امیکرون باشند؟

افرادی مثل بیماران مبتلا به سرطان، افرادی که پیوند عضو داشته‌اند، مبتلایان به HIV و کسانی که درگیر بیماری‌های خودایمنی هستند، در این گروه قرار می‌گیرند. داروهایی مثل Evusheld، محصول شرکت استرازنکا به این افراد کمک می‌کردند تا سیستم ایمنی خود را در برابر این ویروس تقویت کنند.

با این حال، زیرسویه‌های جدید امیکرون نظیر BA.4.6, BA.2.75.2, BQ.1, BQ.1.1 و BF.7 در برابر Evusheld مقاوم‌اند. تحقیقات نشان داده که برای مثال، این دارو تقریبا به‌طور کامل اثربخشی خود را در برابر زیرسویه BA.4.6 از دست می‌دهد. «ببتلوویمب»، داروی آنتی‌بادی شرکت ایلای لی‌لی هم احتمالا در برابر BQ.1 و BQ.1.1 حرفی برای زدن نخواهد داشت.

در این میان، فقط داروی پکس‌لووید شرکت فایزر در برابر زیرسویه‌های امیکرون موثر است که البته این دارو را نمی‌توان برای کسانی که پیوند عضو داشته‌اند، استفاده کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی