ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

فیلترینگ با اینستاگرام چه کرد؛ کاربرانی که نیستند، لایک‌هایی که گم شدند

مقایسه فعالیت کاربران در اینستاگرام فارسی، قبل و بعد از فیلترینگ آن نشان می‌دهد که کاهش چشمگیری از میزان فعالیت کاربران ایرانی آن رخ داده.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۳

مقایسه فعالیت کاربران در اینستاگرام فارسی، قبل و بعد از فیلترینگ آن نشان می‌دهد که کاهش چشمگیری از میزان فعالیت کاربران ایرانی آن در این پلتفرم رخ داده است. بر اساس گزارش آماری مجموعه لایف وب، تعداد پست‌های اینستاگرامی در این مدت ۶۹ درصد کاهش داشته و میزان کاربران فعال نیز ۶۴ درصد کاهش پیدا کرده است. آمارهای منفی در دیگر بخش‌های این شبکه اجتماعی نیز دیده می‌شود و کاهش چشمگیر تعداد لایک و کامنت پست‌ها نیز رخ داده است.

به گزارش دیجیاتو، پلتفرم داده‌کاوی لایف وب در گزارشی آماری به مقایسه فعالیت اینستاگرام در قبل و بعد از فیلترینگ پرداخته که با کنکاشی در آمار آن می‌توان به کاهش چشمگیر فعالیت در این بستر بین‌المللی پی برد. فیلترینگ اینستاگرام از روی ۳۰ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ رخ داده و موجب شده تا کسب و کارهای آنلاین زیادی که از این بستر فعالیت خود را عرضه می‌کردند، دچار ضربه اقتصادی و بحران شوند. پیش‌تر، آمارهای دیگری منتشر شده بود که از ضرر و زیان چند میلیون کسب و کار اینستاگرامی خبر داده بود که بخش مهمی از آنها را زنان تشکیل می‌دهند. فیلترینگ اینستاگرام منجر به کاهش درآمدی اپراتورهای عرضه کننده اینترنت هم شده و موج بیکاری را نیز رقم زده است.

بر اساس آماری که لایف وب منتشر ساخته، تعداد پست‌های منتشر شده در طول شبانه روز در اینستاگرام، از سی شهریور به بعد ۶۹ درصد کاهش داشته است. اول مهر ماه و با شروع فیلترینگ اینستاگرام، بیشترین کاهش در تعداد پست‌های اینستاگرامی رخ داده و کمترین فعالیت در این شبکه اجتماعی رخ داده است. در این ایامی که اینستاگرام محدود شده، روز هفت مهر ماه بیشترین فعالیت در این شبکه رخ داده که باز هم نسبت به زمانی که این شبکه فیلتر نبوده، کاهش بسیار چشمگیری وجود دارد.

بر اساس این گزارش، کاربران فعال اینستاگرام به میزان ۶۴ درصد کاهش پیدا کردند و این کاهش باعث شده که تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها نیز کم شود. لایک‌های اینستاگرامی پس از فیلترینگ ۶۸ درصد کاهش داشتند و تعداد کامنت‌ها نیز بیشتر از همه کاهش داشته و یک عدد ۷۸ درصدی را نشان می‌دهد؛ این مساله گواه اینست که کاربران حتی پس از ورود به اینستاگرام پس از رد شدن از سد فیلترینگ، نمی‌توانند با دیگران در تعامل باشند.

در گزارش لایف وب به میزان فعالیت کاربران در برابر فعالیت مدیران صفحات اینستاگرامی نیز اشاره شده است. در واقع به نظر می‌رسد کاربران زیادی نتوانستند پست‌های اینستاگرامی را مشاهده کنند. در این میان نباید فراموش کرد که کاهش فعالیت اینستاگرام فارسی جدا از فیلترینگ به کاهش فعالیت خود صفحات اینستاگرامی نیز برمی‌گردد؛ صفحاتی که تصمیم گرفتند در روزهای ناآرام کشور فعالیت چندانی نداشته باشند.

کاهش فعالیت اینستاگرام فارسی عملا مساوی است با قطع موضوعی به نام دهکده جهانی که از پی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برمی‌آید. فیلتر اینستاگرام و دیگر بسترهایی که این روزها دچار فیلترینگ یا اختلال هستند، ضربه اقتصادی بزرگی به کشور زده و بر اساس برخی آمارها، میزان خسارت به اقتصاد دیجیتال کشور چند ده هزار میلیارد تومان برآورد شده است. رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با اشاره به محدود شدن دسترسی به اینترنت طی یک ماه اخیر گفته بود که طبق بررسی‌های صورت گرفته، 35 هزار میلیارد تومان به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و 45 هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارهای سایر حوزه‌ها خسارت وارد شده است. در کنار این ضرر 80هزار میلیارد تومانی کسب‌وکارها، نگرانی جدی درباره افزایش تعدیل نیروی متخصص در بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد که به اعتقاد فردیس، به اخلال در اقتصاد دیجیتال منجر خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • AMO KARIM
    AMO KARIM | ۸ آبان ۱۴۰۱

    کسب و کار چند هزار نفر که نصفشون بلاگر های چیپ و تبلیغات غذاهای اشغال و پر ضرر بوده تعطیل بشه بدتر یا کشور اشوب و دوقطبی و تجزیه بشه؟ اینکه مردم و دانشجو به جان هم بی‌افتن و حقوق کارمندان سعودی نشنال و کانال های اینستاگرامی بیشتر بشه مهمتر تر یا ارامش جامعه و مردم؟ به خاطر سکته یک نفر چهل روز مملکت نابود کردید و انواع فشار های اقتصادی و سیاسی ایجاد کردید عشقتون هم این فلان بازیگر پ ا ازتون استوری گذاشت یا فلان بازیگر امریکایی کلش تاس کرد! طرف میگن چرا با ماشین از رو ده تا موتور نیروی انتظامی رد شدی میگه فضای مجازی!!!! بابا جمع کنید کاری که چین با یک چهارم دشمن و شبکه معاند کرد انجام بدید برای همیشه ببندید فضایی رو که نشه کنترل کرد و صبح تا شب مغز دهه هشتادی های ما. رو شستشو میده دروغ نفرت شبهه افکنی حس نا امیدی و.....
    من بدون توهین نظرم رو گفتم ببینیم نشر میدهید

مطالب پیشنهادی