ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

وزیر ارتباطات: رقم‌های مطرح شده درباره تاثیر فیلتر یک پلتفرم بر اقتصاد دیجیتال کارشناسی شده نیست

زارع‌پور باور دارد که ارقام اعلام شده درباره ضرر اقتصادی بخاطر فیلترینگ کارشناسی نیست. او بار دیگر بر حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی تاکید کرد.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۸ آبان ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۶

بسیاری از کارشناسان و فعالین اقتصادی، از اتاق ایران گرفته تا نصر تهران، طی هفته‌های آتی از اثرات فیلتر و قطع اینترنت بر کسب‌وکارها سخن گفته‌اند؛ اما وزیر ارتباطات معتقد است ارقام ذکر شده کارشناسی شده نیست. به باور زارع‌پور نهادهای ذی‌ربط بایستی ارزیابی دقیقی از این مسئله ارائه دهند.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات، «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست هم‌اندیشی مدیران کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان‌های سراسر کشور، با اشاره به نگرانی‌های موجود در خصوص آسیب دیدن کسب‌وکارهای اینترنتی گفت:

«برای ما حتی یک کسب‌وکار هم که از تصمیمات امنیتی این روزها متأثر شده باشد مهم است اما رقم‌های مطرح‌شده درباره اثر بستن یک پلتفرم خارجی بر اقتصاد دیجیتال، کارشناسی نیست و لازم است که نهادهای ذی‌ربط ارزیابی دقیقی از این مسئله ارائه دهند.»

او با اشاره به بسته حمایتی مصوب شده در کارگروه اقتصاد دیجیتال برای حمایت از پلتفرم‌ها و کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور اظهار داشت وزارت ارتباطات حامی کسب‌وکارهای اینترنتی است و با پیگیری این وزارتخانه، یک سبد حمایتی متنوع برای توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی به تصویب دولت رسیده است که جزییات آن به‌زودی اعلام خواهد شد. این در حالی است که وزیر اقتصاد وعده داده بود که سه شنبه هفته گذشته از این بسته حمایتی رونمایی شود و قرار بود این موضوع در گفتگوی خبری تلویزیون اعلام شود اما این اتفاق نیفتاد.

جلسه تاثیر فیلتر بر اقتصاد دیجیتال
نشست هم اندیشی مدیران کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استانهاt^

مشخص نیست منظور وزیر ارتباطات از نهادهای ذی‌ربط چه دستگاه‌هایی است چرا که دستگاه‌هایی مرتبط مانند اتاق تهران، ایران، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و... نتایج بررسی‌های کارشناسانه خود درباره اثرات قطع اینترنت و فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ بر کسب‌وکارها را اعلام کردند و بخش خصوصی نیز برخی گزارش‌ها را در این مورد منتشر ساخته است. به طور مثال رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران با اشاره به محدود شدن دسترسی به اینترنت طی یک ماه اخیر گفت که طبق بررسی‌های صورت گرفته، 35هزار میلیارد تومان به اقتصاد حوزه فناوری اطلاعات و 45 هزار میلیارد تومان به کسب‌وکارهای سایر حوزه‌ها خسارت وارد شده است.

«هیچ سرویس داخلی در این مدت قطع یا مختل نشد»

به گفته زارع‌پور با توجه به محدودیت دسترسی به برخی پلتفرم‌های خارجی که با تصمیم مراجع امنیتی اعمال شده است، آن‌ها تمام تلاش‌شان را صرف فراهم کردن بستر لازم برای برقراری ارتباطات آحاد مردم و تسهیل کسب‌وکار آنان در فضای مجازی کرده‌اند. به باور او نتیجه آن نیز ارائه پایدار خدمات توسط پلتفرم‌های ایرانی بوده است به‌گونه‌ای که هیچ سرویس داخلی در این مدت قطع یا مختل نشد.

او با بیان اینکه در این مدت تلاش‌های بسیار زیادی برای تقویت و حمایت از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بومی صورت گرفته است، گفت: «سیاست وزارت ارتباطات این است که پلتفرم‌های داخلی به حدی از کیفیت و قابلیت برسند که حتی در صورت باز شدن پلتفرم‌های خارجی، بتوانند با آن‌ها رقابت کنند و توجه کاربران را به خود جلب کنند.»

اگرچه وزیر ارتباطات مدعی است که هیچ سرویس داخلی در این مدت مختلف نشده اما تجربه‌های کاربری و گزارش‌های رسمی، موضوع دیگری را بیان می‌کنند. ابردراک 19مهرماه با انتشار گزارشی درباره اینترنت کشور اعلام کرد روش فیلترینگ مورد استفاده در ماه اخیر بر سایر سرویس‌ها و وبسایت‌ها تاثیر منفی گذاشته و دسترسی کاربران را با اختلال مواجه کرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Story
    Story | ۸ آبان ۱۴۰۱

    حتمن تو کارشناسی . از وقتی اومده ب فکر جرم و مجرم جرم انگاریه . قشنگ معلومه چیکاره بوده .

مطالب پیشنهادی