ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با فرازمینی‌ها
علمی

دانشمندان برای ارتباط با فرازمینی‌ها آماده می‌شوند؛ شروع کار روی «پروتکل تماس با بیگانگان»

گروهی از دانشمندان در تلاش برای ایجاد شیوه‌نامه‌های جدیدی هستند که در صورت تماس فرازمینی‌ها به ما کمک می‌کنند با آن‌ها ارتباط بگیریم.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

اگر فرازمینی‌ها همین امروز برای ما پیامی ارسال کنند، بشر چطور باید به آن جواب دهد؟ پاسخ این سوال در حال حاضر مشخص نیست و به همین خاطر پژوهشگران پروژه‌ای را شروع کرده‌اند تا پروتکل یا شیوه‌نامه‌ای برای ارتباط با بیگانگان فضایی بسازند.

تیمی از متخصصان سیاست‌گذاری و دانشمندان با هم وارد همکاری شده‌اند تا برای اولین بار در 35 سال اخیر مجموعه‌ای از قواعد را برای سراسر جهان تعیین کنند تا در صورت برقراری ارتباط از سوی فرازمینی‌ها، بدانیم که چگونه باید پاسخ آن‌ها را بدهیم.

«جان الیوت»، دانشمند کامپیوتر از دانشگاه «سنت اندروز» اسکاتلند که هماهنگ‌کننده نهادی میان‌رشته‌ای برای تنظیم این شیوه‌نامه است، می‌گوید تیم آن‌ها به فراتر از اثر کشف فرازمینی‌ها بر بشریت نگاه می‌کند و به دنبال پاسخ این سوال خواهد بود که چطور باید جواب تماس احتمالی آدم فضایی‌ها را بدهیم.

در حال حاضر تنها شیوه‌نامه‌ای که در این زمینه وجود دارد، در سال 1989 از سوی جامعه اعضای موسسه «جستجو برای حیات هوشمند فرازمینی» (SETI) تنظیم شده است. این شیوه‌نامه به‌طور عمده بر اهمیت اشتراک‌گذاری خبر این ارتباط با مردم و جامعه علمی تمرکز دارد.

تنظیم شیوه‌نامه ارتباط با فرازمینی‌ها آغاز می‌شود

ارتباط با فرازمینی‌ها

ولی حالا نهاد جدیدی که تحت عنوان «هاب شناسایی SETI» به وجود آمده، به جای تمرکز بر ارسال پیام به بیگانگان، به اسکن سیگنال‌ها برای کشف پیام‌های احتمالی از سوی فرازمینی‌ها و تدوین چارچوبی برای کشف مفاهیم از این سیگنال‌ها می‌پردازد. آن‌ها همچنین سازوکارهایی برای ارزیابی برخورد، گزارش‌هایی برای تشریح سیاست‌های خاص و پروتکل‌ها و معاهداتی برای پاسخ دادن به پیام‌رسان‌های احتمالی بیگانگان ایجاد خواهند کرد.

الیوت می‌گوید: «آیا زمانی می‌رسد که پیامی از فرازمینی‌ها دریافت کنیم؟ نمی‌دانیم. و نمی‌دانیم که این اتفاقی چه زمانی خواهد افتاد. اما می‌دانیم که نمی‌توانیم به لحاظ علمی، اجتماعی و سیاسی برای رویدادی که ممکن است همین فردا رخ دهد، آماده نباشیم.»

برخلاف تصور تئوری‌پردازان توطئه مبنی بر این که بیگانگان به زمین آمده‌اند، چند روز پیش در گزارشی گفته شد که وزارت دفاع آمریکا باور دارد که اکثر اشیاء پرنده ناشناس یا یوفوها در واقع پهپادهای جاسوسی چین و بالن‌های هواشناسی هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی