ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلاح لیزری بریتانیا
علمی

بریتانیا سلاح لیزری DragonFire با قدرت 50 کیلووات را با موفقیت آزمایش کرد

سامانه لیزری جدیدی به نام DragonFire که برای ارتش بریتانیا ساخته شده، اخیراً توانسته در آزمایش‌ها با قدرت و برد بالا سوژه‌ها را نابود سازد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۱ آبان ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

با افزایش استفاده از پهپادها و سلاح‌های الکترونیکی در جنگ‌های مدرن، تقاضا برای سامانه‌های الکترونیکی افزایش یافته است. حالا آزمایشگاه علوم و فناوری‌های دفاعی از زیرمجموعه‌های وزارت دفاع بریتانیا، آزمایش یک سلاح لیزری پرقدرت و دوربرد به نام DragonFire را با موفقیت به انجام رسانده است.

ارتش‌های کشورهای مختلف به‌دنبال استفاده از سلاح‌های کم‌هزینه و پرقدرت هستند. سلاح‌های لیزری که یکی از این تجهیزات به حساب می‌آید، اخیراً در قالب محصولی موسوم به DragonFire در بریتانیا آزمایش شده‌اند. این جنگ‌افزار بر پایه سرمایه‌گذاری 114 میلیون دلاری وزارت دفاع و همکاران آن ساخته شده است.

براساس بیانیه منتشر‌شده، MBDA، سازنده چندملیتی موشک‌های اروپا، بخش کنترل و فرمان پیشرفته و نیز توانمندی‌های پردازش تصویر این سامانه جنگی را ساخته و مسئول کلی عملیات آن است. شرکت ایتالیایی Leonardo هم هدایت‌گر پرتوهای این سیستم را ساخته است که می‌تواند سوژه‌های هدف را با دقت بالا ردیابی کند.

سلاح لیزری DragonFire

توان لیزر DragonFire می‌تواند افزایش یابد

این لیزر در حال حاضر می‌تواند خروجی 50 کیلوواتی داشته باشد، اما این سیستم در آینده قادر است این سطح انرژی را افزایش دهد. شرکت لاکهید مارتین چند وقت پیش قوی‌ترین سلاح لیزری خود را با توان 300 کیلووات به ارتش آمریکا تحویل داده بود.

آزمایش سلاح لیزری بریتانیا روی چندین هدف در فواصل متفاوت انجام شد تا هدایت‌گر پرتوها به خوبی امتحان شود. این آزمایش قرار است به بریتانیا کمک کند تا فهم بالاتری نسبت به لیزرهای پرانرژی و فناوری آن، برای مقابله با هدف‌های متخاصم داشته باشد.

«بن مدیسون»، مشاور فنی آزمایشگاه علوم و فناوری‌های دفاعی بریتانیا می‌گوید: «DragonFire با موفقیت نشان داده است که می‌تواند هدف‌ها را با سطح بالایی از دقت ردیابی کند و پرتو لیزر خود را به دلخواه روی سوژه‌ها نگه دارد. این آزمایش وضعیت عملکرد خود لیزر را ارزیابی کرد و نتایج آن نشان داد که بریتانیا در زمینه سامانه‌های سلاح‌های لیزری در جهان پیشگام است.»

این تست‌ها برای حفظ ایمنی در منطقه Porton Down Range انجام شد و دورترین سوژه در فاصله 3.4 کیلومتری قرار گرفت، اما برد دقیق هدایت‌گر و سایر قابلیت‌های این سامانه محرمانه باقی مانده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی