ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

TSMC و آغاز پروژه فرایند 1.4 نانومتری
تکنولوژی

شرکت TSMC در آمریکا تراشه‌های پیشرفته 3 نانومتری تولید می‌کند

بنیانگذار TSMC، «موریس چانگ» امروز اعلام کرد که این غول تراشه‌ساز و تأمین‌کننده اپل، در کارخانه‌اش در آریزونا آمریکا، تراشه‌های پیشرفته 3 نانومتری تولید می‌کند. در حال حاضر برنامه‌های نهایی این کمپانی اعلام نشده، اما ...

محمد قریشی
نوشته شده توسط محمد قریشی | ۳۰ آبان ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

بنیان‌گذار TSMC، «موریس چانگ» امروز اعلام کرد که این غول تراشه‌ساز و تأمین‌کننده اپل، در کارخانه‌اش در آریزونا آمریکا، تراشه‌های پیشرفته 3 نانومتری تولید می‌کند. در حال حاضر برنامه‌های نهایی این کمپانی اعلام نشده، اما کارخانه آریزونا TSMC هم‌اکنون در حال ساخته‌شدن است و از سال 2024 شروع به تولید چیپ می‌کند.

طبق گزارش رویترز، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در تایپه، چانگ اعلام کرد که TSMC در حال حاضر برای تراشه‌های 3 نانومتری یک برنامه دارد، اما هنوز نهایی نشده است:

«تقریباً نهایی شده است، در همان کارخانه آریزونا و فاز دو؛ پنج نانومتری فاز اول و سه نانومتری فاز دوم است.»

تراشه‌های 3 نانومتری TSMC

شرکت TSMC در وب‌سایت خود اعلام کرده است که فناوری سه نانومتری که با نام N3 شناخته می‌شود، یک فناوری کاملاً جدا از لیتوگرافی پنج نانومتری خواهد بود. تراشه‌های 3 نانومتری تا 70 درصد چگالی ترانزیستور بالاتری دارند. این تراشه‌ها نسبت به نسل قبلی‌شان بدون افزایش مصرف انرژی، تا 15 درصد سرعت بالاتری دارند و بدون افزایش سرعت، تا 30 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند. تولید انبوه این چیپ‌ها در نیمه دوم سال جاری میلادی انجام می‌شود.

تراشه‌های سه نانومتری TSMC

TSMC بزرگ‌ترین سازنده تراشه در دنیا محسوب می‌شود و نیمی از پیشرفته‌ترین چیپ‌های جهان را تأمین می‌کند. با وجودی که TSMC در تایوان واقع شده، اما بخاطر چین ترس این می‌رود که دسترسی جهان به تراشه‌های آن دچار اختلال شود.

همین نگرانی باعث شده TSMC به دنبال تأسیس کارخانه در کشورهای دیگر باشد. در همین راستا در پی استراتژی رئیس‌جمهور ایالات متحده، جو بایدن مبنی بر تقویت بخش تراشه‌سازی آمریکا، TSMC در خاک این کشور کارخانه می‌سازد. TSMC در ژاپن هم کارخانه تأسیس می‌کند و همچنین در حال مذاکره برای ساخت کارخانه در آلمان است.

انتظار می‌رود نسل بعدی تراشه‌های اپل برای سال 2023 با لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC ساخته شوند، البته کوپرتینویی‌ها از سال 2024، از چیپ‌های ساخته شده در آمریکا استفاده خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی