ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ناسا
علمی

هلیکوپتر «نبوغ» ناسا کوتاه‌ترین سفر خود در مریخ را با موفقیت انجام داد

کوتاه‌ترین پرواز هلیکوپتر نبوغ ناسا فقط 18 ثانیه طول کشیده است که با انجام این پرواز کوتاه، دو ویژگی جدید آن آزمایش شده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity) ناسا اخیراً یک پرواز «کوتاه اما مهم» را انجام داده که تمام آن فقط 18 ثانیه طول کشیده است، یعنی حتی 13 ثانیه کوتاه‌تر از اولین پرواز آن روی سیاره سرخ که فروردین سال گذشته انجام شده بود.

با اینکه پرواز Ingenuity بسیار کوتاه بود، اما موفقیت آن در فاصله حدود 5 متری زمین دو قابلیت جدید و مهم هلیکوپتر ناسا را آزمایش کرد: اجتناب از خطر در هنگام فرود و استفاده از نقشه‌های دیجیتال ارتفاع برای کمک به ناوبری.

«جاشوا اندرسون» از آزمایشگاه پیش‌رانش جت (JPL) ناسا که بر این مأموریت نظارت دارد، در پستی درباره آخرین پرواز هلیکوپتر توضیح داد:

«Ingenuity به‌عنوان یک اثبات تجربی و عملی فناوری توسعه یافته و برای عملیات روی مریخ سطوح صاف و هموار طراحی شده است.»

همان‌طور که Ingenuity در کنار مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا به کاوش‌های خود در دهانه جیزرو مریخ ادامه می‌دهد، هر‌دو آن‌ها بیشتر از قبل با زمین‌های چالش برانگیزی مواجه می‌شوند که تیم عملیاتی JPL انتظار آنها را نداشته است.

آزمایش نرم‌افزار جدید نبوغ توسط ناسا

هلیکوپتر نبوغ

نرم‌افزار جدید اجتناب از خطر باعث می‌شود تا هلیکوپتر از دوربین ناوبری رو به پایین خود برای شناسایی ایمن‌ترین محل برای فرود استفاده کند و همچنین به آن اجازه می‌دهد تا با خیال راحت در میان زمین‌های صخره‌ای فرود بیاید.

اندرسون در این رابطه توضیح می‌دهد:

«در پروازهای قبلی، خلبانان Ingenuity باید نقاط فرودی عاری از هر‌گونه سنگ یا موانع دیگر را که می‌تواند در هنگام فرود به وسیله نقلیه آسیب برساند، پیدا کنند. دهانه جیزرو یک مکان صخره‌ای است، بنابراین پیدا‌کردن یک نقطه فرود امن در آن کار دشواری بوده است.»

تیم مسئول نبوغ در ناسا اکنون قصد دارد از نتایج این پرواز کوتاه و ساده برای انجام آزمایش‌های پیشرفته‌تر با قابلیت‌های جدید استفاده کند.

کوتاه‌ترین پرواز Ingenuity در 23 نوامبر انجام شده که سی‌و‌چهارمین پرواز این هلیکوپتر کوچک محسوب می‌شود. طولانی‌ترین پرواز آن تاکنون 169.5 ثانیه طول کشیده که در آگوست سال 2021 انجام شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی