ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

چرا شهاب جوانمردی از کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات خارج شد؟

یک ماه پیش و در میانه محدودیت‌های اینترنتی رئیس رگولاتوری یک سال پس از شروع به فعالیت، از سمت خود کنار رفت.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۸

دو عضو صاحب نظر کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با موافقت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از ترکیب اعضای این کمیسیون خارج شدند.

به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، عیسی زارع‌پور، رئیس کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات با درخواست «حسین میرزاپور» و «شهاب جوانمردی» برای خروج از عضویت در این کمیسیون موافقت کرد. دلیل موافقت زارع‌پور با این دو فرد در سایت رگولاتوری چنین عنوان شده است:‌ «پرهیز از تعارض احتمالی منافع اپراتورها با مأموریت‌های کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات».

با این حال این نکته که چرا مبحث تعارض منافع پیش‌تر مطرح نشده و حالا در زمانی که وزارت ارتباطات زیر سایه انتقادات کاربران و مدیران کسب‌و‌کارهای آنلاین قرار گرفته، مطرح شده، موضوعی است که فعلاً برای آن پاسخ شفافی وجود ندارد.

کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، نهاد مستقلی است که وظیفه سیاست‌گذاری، تدوین و تصویب مقررات را در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات بر عهده دارد. این کمیسیون وظایف مختلفی دارد و مباحثی نظیر قیمت‌گذاری اینترنت و تنظیم مصوباتی درباره وضعیت اینترنت و... بر عهده این کمیسیون است. دبیرخانه کمیسیون در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قرار دارد اما از مهر‌ماه ۹۲ تا امروز، همواره در ترکیب این کمیسیون، اعضایی از بخش خصوصی نیز حاضر بودند. در دوره جدید این کمیسیون، «شهاب جوانمردی» به‌عنوان عضو صاحب‌نظر و از بخش خصوصی از خرداد ۱۴۰۱ در این کمیسیون حضور داشت.

چندی پیش شورای عالی فضای مجازی با مصوبه‌ای جدید، اختیارات کمیسیون عالی تنظیم مقررات را بروزرسانی کرد؛ اقدامی که از نظر بسیاری می‌توانست باعث به‌وجود‌آمدن چراغ خاموش طرح صیانت شود. یکی دیگر از نکات قابل تأمین این مصوبه، عدم حضور بخش خصوصی در ترکیب کمیسیون عالی تنظیم مقرراتی بود؛ موضوعی که می‌تواند دلیلی دیگر برای خروج جوانمردی از ترکیب این کمیسیون باشد.

«رضا ایازی» درباره چرایی عدم مشارکت بخش خصوصی در این کمیسیون در مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی گفته بود:‌ «واقعیت این است که حاکمیت تمایلی به دیدن نفع بخش خصوصی ندارد. حضور بخش خصوصی بدون حق رأی یعنی حرف تو را می‌شنویم، اما صلاحیت حکومت را خودمان تعیین می‌کنیم و نمی‌گذاریم در تصمیم‌گیری ما ایفای نقش کنید.»

تغییرات در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فقط به عوض‌شدن ترکیب این کمیسیون محدود نشده و چندی پیش رئیس رگولاتوری نیز تغییر کرد. «صادق عباسی شاهکوه» که از مدیران قدیمی و خوش‌نام وزارت ارتباطات بود، پس از گذشت یک سال از ریاست رگولاتوری کنار رفت و حالا در کمیسیون عالی تنظیم مقررات نیز تغییراتی پیش آمده است. همه این جابه‌جایی‌ها در کمتر از یکی دو ماه رخ داده؛ یکی دو ماهی که سایه سنگین انتقادات نسبت وضعیت اینترنت در کشور از همه سو شنیده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی