ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ستون‌های آفرینش
علمی

زیباترین تصویر جیمز وب از «ستون‌های آفرینش» را مشاهده کنید

ناسا دو تصویر گرفته شده جیمز وب با دوربین مادون قرمز نزدیک و مادون قرمز میانی ستون‌های آفرینش را ترکیب کرده است.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

مهرماه امسال تصویر جدیدی از ستون‌های آفرینش با دوربین مادون قرمز نزدیک NIRCAM تلسکوپ فضایی جیمز وب ثبت شد. آبان‌ماه نیز تصویر دیگری با دوربین مادون قرمز میانه (MIRI) جیمز وب منتشر شد. اکنون این دو تصویر با یکدیگر ترکیب شده و زیباترین نما را از ستون‌های آفرینش (Pillars of Creation) به تصویر کشیده‌اند.

گفتنی است تلسکوپ هابل، یکی از مشهورترین تصاویر فضایی تاریخ را از «ستون‌های آفرینش» ابتدا در سال ۱۹۹۵ گرفت و در سال ۲۰۱۴ این تصویر مجدداً مورد بازبینی قرار گرفت که تصویری خیره‌کننده از غبار و گاز را که در سحابی Eagle Nebula واقع شده است، به تصویر می‌کشد.

تصویر گرفته شده با دوربین فروسرخ جیمز وب، ستون‌های آفرینش را با جزئیات بیشتری به نمایش گذاشت. ابرهای چشم‌نواز در آن تصویر با وضوح بالا و ستاره‌هایی در اطراف آن‌ها که پیش از این نامرئی بودند، دیده می‌شوند.

در آبان‌ماه تصویر دیگری با دوربین مادون قرمز میانه (MIRI) تلسکوپ جیمز وب تهیه شد که ستون‌های آفرینش را در رنگ‌های مشکی و نارنجی نشان می‌داد.

ستون‌های آفرینش

تصویری خارق‌العاده از ستون‌های آفرینش

با ترکیب تصاویر ستون‌های آفرینش از دو دوربین روی تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، شکوه کیهان بار دیگر در یک قاب دیده می‌شود. تصویر مادون قرمز نزدیک جیمز وب با تصویر فروسرخ وسط آن ترکیب شده و این منطقه ستاره‌ساز را با جزئیات جدیدی نشان می‌دهد.

در‌واقع این تصویر، داده‌های دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam) و ابزار مادون قرمز میانی (MIRI) را با یکدیگر ترکیب می‌کند. محدوده مادون قرمز نزدیک، ویژگی‌هایی مانند ستارگان زیاد در پس‌زمینه و ستاره‌های تازه شکل گرفته را به‌خوبی نشان می‌دهد که به‌صورت نقاط نارنجی در اطراف ستون‌های غبار‌گرفته قابل مشاهده هستند.

این در حالی است که در محدوده مادون قرمز میانی لایه‌های غبار دیده می‌شوند که در رنگ‌های مختلف از نارنجی تا نیلی، بسته به تراکم آن‌ها، نمایش داده می‌شوند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی