ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز در فضا: اولین فضانورد سوئدی به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد

اولین مأموریت پرواز فضایی فوگلسانگ به‌عنوان متخصص ماموریت اس‌تی‌اس- ۱۱۶ در دسامبر ۲۰۰۶ بود که رهسپار ایستگاه فضایی بین‌المللی شد.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۱۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

۹ دسامبر ۲۰۰۶، اولین فضانورد سوئدی، کریستر فوگلسانگ توسط مأموریت اس‌تی‌اس- ۱۱۶ رهسپار ایستگاه فضایی بین‌المللی شد.

کریستر فوگلسانگ

فوگلسانگ قبل از اینکه فضانورد آژانس فضایی اروپا شود، فیزیکدان و استاد دانشگاه استکهلم بود. او یکی از بهترین فارغ‌التحصیلان مؤسسه سلطنتی تکنولوژی است.

فوگلسانگ مدرک دکتری فیزیک ذرات داشت و روی آزمایشات زیادی کار می‌کرد و علاوه‌بر فیزیک، ریاضیات نیز تدریس کرد. وی در سال ۱۹۹۲ و ۳۵ سالگی، به‌عنوان فضانورد آژانس فضایی اروپا انتخاب شد.

فوگلسانک به‌مدت چهارده سال آموزش دید و در طی این سال‌ها در مأموریت‌های آزمایشی متفاوتی شرکت کرد. از جمله آن‌ها می‌توان به یورومیر، ایستگاه فضایی میر و مأموریت ورود مجدد سایوز به اتمسفر اشاره کرد.

در سال ۱۹۹۶، آژانس فضایی اروپا این فضانورد را برای آموزش به‌عنوان متخصص مأموریت برای شاتل فضایی انتخاب کرد و دو سال پس از آن، فوگلسانگ واجد شرایط پرواز با شاتل بود. این فضانورد گواهینامه فرماندهی بازگشت سایوز روسیه به زمین را در پنج ماه گرفت و واجد شرایط فرماندهی کپسول سایوز سه نفره شد.

فوگلسانگ پس از آن به ناسا بازگشت و روی خودروهای روسی کار کرد. وی علاوه‌بر کارهای فنی، آزمایشاتی مانند شبیه‌سازی و تخمین محیط تشعشع در داخل ایستگاه فضایی را بررسی و عملی کرد.
اولین مأموریت پرواز فضایی فوگلسانگ به‌عنوان متخصص مأموریت اس‌تی‌اس- ۱۱۶ در سال ۲۰۰۶ بود. وظیفه فوگلسانگ در این مأموریت مونتاژ بخشی از ایستگاه و سیم‌کشی مجدد سیستم برق آن بود.

راهپیمایی فضایی کریستر فوگلسانگ و رابرت کوربیام در مأموریت اس‌تی‌اس- ۱۱۶

اس‌تی‌اس- ۱۱۶

این مأموریت توسط شاتل دیسکاوری با هفت سرنشین انجام شد و یکی از پیچیده‌ترین مأموریت‌های ساختمانی ایستگاه فضایی را به‌انجام رساند.

سرنشینان مأموریت اس‌تی‌اس- ۱۱۶ از چپ به راست (عقب): رابرت کوربیام، پاتریک فاستر، سونیتا ویلیامز، کریستر فوگلسانگ. نشسته از راست: ویلیام اوفلیان، جوان هیگینبوتهام، مارک پولانسکی.

دیسکاوری در یک پرتاب شبانه به ایستگاه فضایی رسید و سرنشینان ایستگاه همه چراغ‌های آن را به علامت خوش‌‌آمد روشن کردند.

شاتل فضایی هشت روز در ایستگاه فضایی بین‌المللی پهلو گرفت و کریستر فوگلسانگ به‌همراه رابرت کوربیام و طی یک راهپیمایی، مونتاژ یک خرپای الومینیومی دو تنی را انجام دادند. در دو راهپیمایی فضایی دیگر فضانوردان بخش جدیدی را به سیستم برق ایستگاه فضایی متصل کردند و صفحه‌های خورشیدی که در جریان مأموریت قبلی شاتل به ایستگاه وصل شدند، فعال شد تا برون‌ده الکتریکی آن دوبرابر شود.

بدین‌ترتیب فوگلسانگ پس از چهارده سال آموزش، سیزده روز را در فضا گذراند. او بعدها در مأموریت اس‌تی‌اس-۱۲۸ نیز حضور پیدا کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی