ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سیاره فراخورشیدی
علمی

در این سیاره جهنمی هر‌یک سال تنها 17.5 ساعت زمینی طول می‌کشد!

سیاره جهنمی یا Janssen آن قدر به ستاره «کوپرنیک» نزدیک است که هر گردش آن به دور این ستاره کمتر از یک روز طول می‌کشد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ آذر ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

سیاره فراخورشیدی 55 Cancri e که البته اسامی دیگری هم دارد، یک کره سنگی در فاصله 40 سال نوری از زمین است که عموماً با نام «سیاره جهنمی» شناخته می‌شود. محققان در بررسی‌های خود متوجه شده‌اند که هر یک سال در این سیاره حدود 17.5 ساعت در زمین طول می‌کشد.

به گزارش CNN، سیاره جهنمی که نام رسمی آن Janssen است، جرمی تقریباً به‌اندازه هشت برابر زمین دارد و عرض آن دو برابر سیاره ماست. با این حال، نکته مهم درباره این سیاره که آنجا را به جهنم شبیه کرده، دمای 1982 درجه سلسیوسی و حضور مواد مذاب در سطح کره است. همچنین حدس زده می‌شود که بخش داخلی این سیاره پر از الماس باشد.

سیاره 55 Cancri e به دور ستاره‌ای به نام «کوپرنیک» می‌گردد، ولی فاصله آن با ستاره‌اش آن‌قدر کم است که هر گردش کامل کمتر از یک روز زمینی طول می‌کشد. همین فاصله نزدیک باعث شده است که دمای جانسن خیلی زیاد باشد. در‌واقع برخی محققان وجود آن را زیر سؤال برده بودند، چون باور نداشتند که این سیاره بتواند این‌قدر نزدیک به کوپرنیک باشد.

سیاره جهنمی همسایه هم دارد

حالا محققان با کمک ابزاری به نام EXPRES ماهیت دقیق مدار این سیاره را مشخص کرده‌اند. آن‌ها با این ابزار که توسط پژوهشگران دانشگاه ییل توسعه داده شده است، تغییرات کوچک در نور ستاره کوپرنیک را شناسایی کردند و متوجه شدند که این کره در نزدیکی خط استوای این ستاره حرکت می‌کند. افزون بر این، ظاهراً چهار سیاره دیگر هم به دور این ستاره می‌چرخند.

دانشمندان باور دارند که این سیاره از فاصله دورتری گردش به دور کوپرنیک را شروع کرده و رفته‌رفته به این ستاره نزدیک‌تر شده است. البته محققان می‌گویند دمای این سیاره فراخورشیدی همیشه بسیار داغ بوده و چیزهایی که ما می‌شناسیم قادر به بقا روی آن نیستند.

این سامانه ستاره‌ای برخلاف منظومه شمسی، شبیه به یک پنکیک تخت نیست. محققان در حال حاضر به‌دنبال سامانه‌هایی می‌گردند که بیشتر شبیه منظومه ما باشند. ابزار EXPRES بیش از 1000 برابر قوی‌تر از دستگاه‌های قبلی است و انتظار می‌رود که در این مسیر به ما کمک کند. نتایج مطالعه حاضر در مجله Nature Astronomy منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی