ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
علمی

مریخ‌نورد استقامت ناسا چهره‌ای در حال فریاد زدن را روی سطح مریخ حک کرد

این چهره توسط لوله‌های جمع‌آوری نمونه استقامت و مته جمع‌کننده نمونه‌ها روی زمین حک شده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۹ آذر ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

معمولاً هر از چند گاهی، تصاویری از صخره‌های موجود در سطح سیاره مریخ به‌شکل چهره‌های متفاوتی منتشر می‌شوند. اما حالا چهره جدیدی روی سطح سیاره سرخ به نمایش گذاشته شده که توسط مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا و تجهیزات آن ساخته شده است.

چشم‌های این تصویر عجیب که از سطح سیاره مریخ به نمایش گذاشته شده و به‌نوعی، یک چهره در حال جیغ‌زدن را نشان می‌دهد، توسط دو سوراخ لوله‌های جمع‌آوری نمونه استقامت روی زمین حک شده‌اند. علاوه بر این، مریخ‌نورد از نوعی مته مخصوص برای جمع‌آوری و ذخیره‌سازی نمونه‌ها استفاده می‌کند تا آن‌ها را در آینده برای مطالعه بیشتر به زمین بفرستد که دهان این چهره با آن حک شده است.

شوخی با چهره حک‌شده توسط مریخ نورد استقامت

ثبت این تصویر توسط مریخ‌نورد ناسا مورد‌توجه بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است و به‌نوعی با آن شوخی کرده‌اند.

مریخ‌نورد استقامت

«دانیل زایاس»، مهندس مریخ‌نورد از جمله افرادی است که به این تصویر اشاره کرده و چهره موجود در آن را به شخصیت Yip Yip از برنامه Sesame Street تشبیه کرده است. اگر این برنامه عروسکی را تماشا نکرده‌اید، Yip Yip یک موجود بیگانه با دهانی درشت و چشمانی شاخک‌دار از مریخ است. بنابراین تشبیه زایاس چندان هم بی‌راهه نیست!

این چهره یک نمونه عالی از پدیده روان‌شناختی پاریدولیا محسوب می‌شود؛ تمایل انسان‌ها به دیدن اشیا آشنا در اشکال تصادفی. تاکنون چندین گزارش در این رابطه از مریخ منتشر شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به صخره‌ای با شباهت باورنکردنی به یک اردک اشاره کرد.

مریخ‌نورد استقامت تاکنون چندین نمونه سنگ و خاک از سطح سیاره مریخ برداشت کرده است، اما این ابزار تحقیقاتی ناسا، اخیراً موفق شد تا اولین نمونه سنگ‌پوشه یا رگولیت (Regolith) خود را نیز برداشت کند. رگولیت تکه‌هایی از سنگ و گردوغبار است که می‌تواند در فواصل طولانی جابه‌جا شود و احتمالاً اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دانشمندان قرار خواهند داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی