ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز در فضا: مارینر- 2 به زهره رسید

14 دسامبر 1962 فضاپیمای مارینر- 2 ناسا در مدار «زهره» پرواز کرد. مارینر تبدیل به اولین فضاپیمایی شد که به سیاره‌ای دیگر می‌رسید و اطلاعات زیادی درباره سیاره زهره به‌دست آورد. تاریخچه مأموریت‌های مارینر با ...

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲۳ آذر ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

14 دسامبر 1962 فضاپیمای مارینر- 2 ناسا در مدار «زهره» پرواز کرد. مارینر تبدیل به اولین فضاپیمایی شد که به سیاره‌ای دیگر می‌رسید و اطلاعات زیادی درباره سیاره زهره به‌دست آورد.

تاریخچه

مأموریت‌های مارینر با هدف مطالعه سیارات درونی منظومه‌شمسی طراحی شدند. مارینر- 2 نخستین مأموریت‌ موفق این پروژه بود؛ چرا که «مارینر 1» نتوانست بیش از پنج دقیقه پرواز کند.

طراحان مأموریت، فضاپیمای دوم مارینر را برای سیاره زهره طراحی کردند. این سیاره برای رصد با تلسکوپ، هدف آسان و در دسترسی بود. با این حال به‌علت شرایط جوی که این سیاره داشت و ابرهای عظیمی که جو آن را پوشانده‌ بودند، مشاهده سطح آن از زمین امکان‌پذیر نبود.

ماهیت واقعی زهره مدت طولانی پنهان باقی مانده‌ بود و سیاره‌ای که رازی سر به مهر دارد، نامیده‌ می‌شد.

حدسیاتی که تقریباً یک دهه قبل و توسط تلسکوپ رادیویی از دمای سطح زهره زده می‌شد (تقریباً ۳۵۰ درجه سلسیوس) همه را شگفت‌زده کرده‌ بود و تنها یک فضاپیما می‌توانست با اطمینان به سؤالات مربوط به این موضوع پاسخ دهد.

مارینر- 2، دستاوردها و مشکلات

مارینر- 2 در آگوست سال 1962 از ایستگاه فضایی کیپ کارناوال به فضا پرتاب شد.

فضاپیما در سفر خود با برخی مشکلات، مانند خرابی یکی از باتری‌های خورشیدی‌اش، روبه‌رو شد، اما کنترل‌کننده‌های مأموریت توانستند آن را تا زمانی که مأموریتش را به اتمام برساند، سالم نگه دارند.

مارینر- 2 فقط گذری کوتاه به این سیاره داشت، اما اطلاعات ارزشمندی را در اختیار ما قرار داد. این فضاپیما با دو پرتو‌سنج مایکروویو و فروسرخ خود تأیید کرد که دمای زهره همان‌طور که حدس زده‌ می‌شد، بسیار گرم و حدود 462 درجه سلسیوس است. علاوه بر این، فضاپیما نشان داد که این سیاره تحت فشار بالایی قرار دارد.

پرینت داده‌های مارینر- 2

مارینر- 2 تراکم، ترکیب و تغییرات بادهای خورشیدی یا جریان پایدار ذرات باردار سرازیر‌شده از سمت خورشید را شناسایی کرد. همچنین نشان داد زهره برخلاف جهتی که زمین و سایر سیارات منظومه شمسی در آن می‌چرخند، درحال چرخش است.

این فضاپیما نقطه شروع مهمی برای شناخت ما از سیاره زهره بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی