ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی نت باکس شاین؛ برای فیلم‌بازها

نت باکس شاین جدیدترین فیلم‌ها و سریال‌های روز دنیا را بدون نیاز به خرید اشتراک در اختیار شما می‌گذارد.

نوشته شده ۲۳ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۳ آذر ۱۴۰۱ | ۲۱:۰۰

اندروید باکس بهترین انتخاب برای هوشمندسازی تلویزیون‌های قدیمی‌تر هستند و اگر اهل دیدن فیلم و سریال‌های روز دنیا باشید، می‌توانید روی خرید آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کنید. صدها مدل اندروید باکس توسط برندهای مختلف روانه بازار شده‌اند. «نت باکس شاین» اندروید باکس کارآمدیست که با برچسب قیمتی حدود ١.٧ میلیون تومان می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای فیلم‌بازها باشد. در ادامه نت باکس شاین را بررسی می‌کنیم.

محبوبیت اندروید باکس‌ها طی چند سال گذشته افزایش یافته است و شاهد ورود برندهای پرشماری به این بازار بوده‌ایم. برخی برندهای داخلی حوزه فیلم و سریال نیز اندروید باکس اختصاصی‌شان را عرضه کرده‌اند. در این بین «نت باکس» با عرضه پلتفرم آزادی برای ارائه محتوا، محصولات سخت‌افزاری خود را نیز روانه بازار کرده است. بعد از نت باکس پرایم، حالا نسل جدید اندروید باکس این شرکت، یعنی نت باکس شاین به بازار راه یافته است تا دنیایی از محتواهای صوتی و تصویری روز دنیا را در اختیار کاربران قرار دهد. در ویدیوی زیر این محصول را بررسی کرده‌ایم.

بررسی ویدیویی اندروید باکس نت باکس شاین

فهرست مشخصات فنی نت باکس شاین

  • سیستم‌عامل اندروید ۱۰
  • پردازنده ۴ هسته‌ای Allwinner H616 با حداکثر فرکانس ١.۵ گیگاهرتز
  • ١۶ گیگابایت حافظه داخلی
  • پشتیبانی از کارت حافظه MicroSD تا سقف ١٢٨ گیگابایت
  • ٢ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR3
  • مجهز به دو عدد پورت USB
  • پشتیبانی از شبکه وای‌فای دوبانده و بلوتوث
  • وزن ١٧۰ گرم

طراحی و کیفیت ساخت

نت باکس شاین طراحی شیک و مینیمالی دارد و می‌تواند با سایر لوازم صوتی و تصویری شما هماهنگ شود. لوگوی نت باکس هم کنار بدنه این اندروید باکس جا خوش کرده است. خبری از تنوع رنگی برای نت باکس شاین نیست و آن را تنها در رنگ مشکی می‌توانید تهیه کنید. 

این اندروید باکس به شکل مکعبی با ضخامت حدود ٢ سانتی‌متر طراحی شده و ابعادی در حدود ۱۰.۵ در ۱۰.۵ سانتی‌متر دارد تا فضای زیادی را اشغال نکند. این دستگاه کوچک ۱۷۰ گرمی را در هر مکانی می‌توانید نصب کنید.

نت باکس در جلوی اندروید باکس خود از صفحه‌ای دیجیتال استفاده کرده که کاربرد آن تنها به نمایش ساعت محدود شده است و اطلاعاتی در مورد عملکرد دستگاه یا محتوای در حال پخش به شما نشان نمی‌دهد.

بدنه دستگاه مانند سایر رقبا از پلاستیک ساخته شده است و مقاومت خوبی دارد، اما بخش براق آن به‌راحتی خش می‌افتد و ممکن است پس از مدتی جذابیت ظاهری خود را از دست بدهد.

مهم‌ترین تفاوت نت باکس شاین و مدل قبلی به ریموت کنترل برمی‌گردد. ریموت کنترل نت باکس شاین بسیار زیبا و کاربردی طراحی شده و با فناوری بلوتوث به دستگاه متصل می‌شود. این ریموت امکان تبدیل به ایر ماوس را نیز دارد و کنترل نشانگر ماوس با آن بسیار ساده است. همچنین قابلیت جست‌وجوی صوتی با میکروفون نیز روی آن تعبیه شده است. روی این ریموت سه دکمه اختصاصی برای اپ‌های فیلم‌لند، موزیک‌لند و چنلز تعبیه شده که بعداً در مورد آن‌ها صحبت می‌کنیم.

درگاه‌ها و قابلیت‌های ارتباطی

نت باکس شاین از نظر درگاه‌های ارتباطی وضعیت خوب و استانداردی دارد. دو عدد پورت USB 2.0 با رنگ‌های متفاوت به‌همراه کارت‌خوان MicroSD لبه سمت چپ دستگاه را اشغال کرده‌اند. پشت بدنه نیز شاهد درگاه‌هایی مثل سوکت برق، خروجی صدای اپتیکال، درگاه HDMI، جک شبکه، خروجی تصویر AV و خروجی صدای ۳.۵ میلی‌متری هستیم.

تنها نقطه‌ضعف ارتباطی این دستگاه، فقدان درگاه USB 3.0 است. این ضعف هنگام پخش ویدیوهای 4K با بیت‌ریت بالا از روی حافظه فلش مشخص می‌شود. برای پخش روان این ویدیوها باید ابتدا فایل را از روی فلش به حافظه داخلی منتقل کنید. در بخش ارتباط بی‌سیم نیز نت باکس شاین از بلوتوث و وای‌فای دوبانده پشتیبانی می‌کند.

عملکرد سخت‌افزاری

قلب تپنده اندروید باکس جدید نت باکس، چیپ Allwinner H616 است. این چیپ که از پردازنده ۴‌هسته‌ای با حداکثر فرکانس ١.۵ گیگاهرتزی بهره می‌برد، توانایی اجرای مناسب و روان سیستم‌عامل اندروید، اجرای برنامه‌های معمول و پخش ویدیوهای 4K با فرمت‌های مختلف را دارد. همچنین ٢ گیگابایت حافظه رم و ١۶ گیگابایت حافظه داخلی این تراشه را همراهی می‌کنند. اگر حافظه داخلی نت باکس شاین برای استفاده‌های شما کافی نیست، می‌توانید از کارت حافظه MicroSD تا سقف ١٢٨ گیگابایت روی این محصول استفاده کنید. 

سیستم عامل و نرم‌افزار

نت باکس شاین به‌عنوان اندروید باکسی نه‌چندان ارزان، با سیستم‌عامل اندروید ۱۰ ارائه می‌شود و تاریخ انتشار آخرین آپدیت امنیتی آن به ٣ سال پیش مربوط می‌شود. این وضعیت در سال ۲۰۲۲ قابل‌قبول نیست و شرکت‌های ایرانی باید توجه بیشتری به ویژگی‌های امنیتی نرم‌افزار داشته باشند. با این حال آنچه شما به‌عنوان کاربر این دستگاه با آن سر‌و‌کار دارید، رابط کاربری نت باکس است که دنیایی از محتواهای متنوع را عرضه می‌کند.

رابط کاربری نت باکس شاین نسبتاً روان اجرا می‌شود و تأخیر محسوسی ندارد. پس از روشن کردن اندروید باکس و رفتن به صفحه اصلی آن، چند تب پیشنهادی به شما نمایش داده می‌شود که شامل جدیدترین فیلم‌ها، سریال‌ها، انیمیشن‌ها، موزیک‌ها و موارد مشابه است. اگر هم به‌دنبال دسته خاصی از موضوعات باشید، می‌توانید تب‌های پایینی را بررسی کنید تا وارد دسته مورد‌علاقه خود شوید.

بالاتر در مورد سه اپ اختصاصی موجود در نت باکس شاین، یعنی چنلز، فیلم لند و موزیک لند صحبت کردیم. طبق بررسی‌های دیجیاتو، این اپ‌ها از بهترین سرویس‌های موجود روی اندروید باکس‌های داخلی هستند و تأثیر به‌سزایی روی افزایش ارزش خرید نت باکس شاین دارند. دلیل این امر نیز ارائه محتوای گسترده و متعدد به کاربران است.

ابتدا از فیلم لند شروع می‌کنیم که مشخصا! مربوط به دنیای فیلم و سریال می‌شود. بر اساس بررسی‌های دیجیاتو، آرشیو محتوای فیلم لند تقریباً کامل است و می‌توانید ساعت‌ها با آن سرگرم شوید. تمام فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌های ترند و جدید دنیا روی پلتفرم فیلم لند موجود هستند. یکی از موارد قابل‌توجه در فیلم لند، امکان شخصی‌سازی دسته‌بندی‌ها بر اساس بازیگر و ژانر است که دست کاربر را در انتخاب باز می‌گذارد. همچنین تا جای ممکن چیزی از محتواها حذف نشده و کامل هستند.

نوبت به موزیک لند می‌رسد؛ اپلیکیشنی که موزیک‌های ایران و جهان را در دسترس کاربران قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند با دسترسی به آرشیو کامل موزیک لند، موسیقی مورد‌علاقه خود را پخش کنند و حین گشت‌و‌گذار در محیط کاربری اندروید باکس به آن گوش دهند.

بخش چنلز در نت باکس شاین نیز دسترسی به طیف وسیعی از کانال‌های مختلف خبری، سلامتی، ورزشی، فناوری، موزیک ویدیو و... را فراهم می‌کند. تمام این سرویس‌ها به‌سادگی می‌توانند شما را تا مدت‌ها سرگرم کنند. اگر هم به فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی علاقه‌مند هستید، می‌توانید اپ‌های فیلیمو، نماوا یا فیلم‌نت را روی نت باکس شاین نصب کنید، اما استفاده از آن‌ها نیازمند خرید اشتراک جداگانه خواهد بود. 

نت باکس برای نصب اپلیکیشن‌های مخصوص اندروید، فروشگاه اختصاصی خودش به نام نت استور را به‌صورت پیش‌فرض روی اندروید باکس خود نصب کرده است. این اپ استور اختصاصی قابلیت نصب و به‌روزرسانی تعداد محدودی از اپلیکیشن‌های کاربردی را دارد.

جمع‌بندی بررسی نت باکس شاین

در میان صدها مدل اندروید باکس موجود در بازار که کم‌و‌بیش شبیه یکدیگر هستند، تفاوت اصلی بین آن‌ها را خدمات و محتواهای اختصاصی آن‌ها رقم می‌زند. نت باکس شاین با بهره‌مندی از پلتفرم آزاد ارائه محتوای نت باکس، دنیایی از فیلم و سریال را بدون محدودیت و بدون نیاز به خرید اشتراک در اختیار شما قرار می‌دهد. طبق تجربه ما، جدیدترین عناوین روز دنیا به‌سرعت در پلتفرم فیلم لند عرضه می‌شوند. بنابراین اگر اهل تماشای بی‌وقفه فیلم و سریال یا به‌اصطلاح فیلم‌باز هستید، نت باکس شاین می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های موجود برای شما باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Erfan_gold
    Erfan_gold | ۳۰ آذر ۱۴۰۱

    سلام وقت بخیر
    تقریبا 3 سال هست که از اندروید باکس تسکو استفاده میکنم بدون شک یکی از بهترینهای بازار هست هم به لحاظ قیمت هم پشتیبانی نرم افزار
    رابط کاربری عالی داره تقریبا به جز تماس (اگه سیم کارت هم میخورد دیگه محشر) هر کاری باهاش انجام دادم!

  • alimardaniiii
    alimardaniiii | ۲۴ آذر ۱۴۰۱

    سلام
    بررسی های تلویزیون شما فوق العاده جامع و عالی هست . مخصوصاً بخش تست Upscaling ش.
    اما بررسی اندروید باکس ها تون افتضاح هست . مهمترین قسمت یک اندروید باکس که مدیا پلیر هست اصلا اهمیتی نمیدید و بررسی نمیکنید !
    یعنی انتظار داشتیم با یک فلش مموری تست یک فیلم سینمایی 4k hdr hevc 10bit - 1080p hevc 10bit رو انجام بدین که ندادید !!!!!!!!!

    • alimardaniiii
      alimardaniiii | ۲۴ آذر ۱۴۰۱

      اندروید باکس ها مهمترین وظیفشون مدیا پلیر هست که شما به این قضیه اهمیتی نمیدید ! یعنی باید به صورت روان و بدون لگ فیلم های 4k hevc 1080 hevc 1080 رو پخش کنه .

    • Milad Salehi
      Milad Salehi | ۲۶ آذر ۱۴۰۱

      چقد گرونه شیایومی میخرم حداقل میدونم پدر و مادر داره

    • حمید مقدسی
      حمید مقدسی | ۲۹ آذر ۱۴۰۱

      سلام. روزتون به‌خیر. حق با شماست. البته من این موضوع رو تست می‌کنم روی تمام دستگاه‌ها. ولی از اونجایی که تقریبا تمام اندروید باکس های بازار از چیپ های آل‌وینر یا ام‌لاجیک استفاده می‌کنند، همه توان پخش ویدیوهای فول اچ‌دی و 4K با فرمت‌های مختلف از جمله HEVC رو دارند. بنابراین به‌نظرم ذکر این نکته ضروری نبود.
      نت باکس شاین هم با اپلیکیشن KODI می‌تونه تمام فرمت‌های ویدیویی رو با رزولوشن‌های مختلف پخش کنه و مشکلی از این نظر نداره. با این حال توی بررسی‌های بعدی این موضوع رو هم اضافه می‌کنم. ممنون از نظرتون.

      • alimardaniiii
        alimardaniiii | ۲ دی ۱۴۰۱

        بسیار عالی
        ممنون از زحماتتون

مطالب پیشنهادی