ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فالکون 9
علمی

رکوردشکنی اسپیس ایکس؛ پانزدهمین پرتاب یک فالکون 9 و 3000 ماهواره فعال استارلینک در مدار

اسپیس ایکس دیروز عصر به‌وقت محلی یکی از راکت‌های کهنه‌کار فالکون 9 خود را از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا به پرواز درآورد تا گروه دیگری از ماهواره‌های استارلینک را به مدار بفرستد. با ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۷ آذر ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

اسپیس ایکس دیروز عصر به‌وقت محلی یکی از راکت‌های کهنه‌کار فالکون 9 خود را از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا به پرواز درآورد تا گروه دیگری از ماهواره‌های استارلینک را به مدار بفرستد. با این پرواز نه‌تنها رکورد بیشترین پرواز با یک راکت فالکون 9 شکسته شد، بلکه حالا تخمین زده می‌شود که تعداد ماهواره‌های فعال این شرکت در مدار به 3000 رسیده باشد.

این راکت شرکت اسپیس ایکس برای پانزدهمین‌بار محموله خود را به مدار رساند و دوباره با موفقیت روی زمین فرود آمد. فالکون 9 حالا مورداعتمادترین راکت تاریخ بشر در زمینه فعالیت‌های فضایی است. گزارش‌ها می‌گویند زمانی که یک راکت از این سری دهمین پرواز خود را انجام می‌دهد، اسپیس ایکس آن را مورد بازبینی و ارزیابی مجدد قرار می‌دهد. اما پرواز اخیر، این شرکت را وارد حوزه‌ای ناشناخته کرده است تا تصمیم بگیرد که بالاخره چه زمانی باید یک راکت را بازنشسته کند.

اسپیس ایکس در کمتر از 36 ساعت سه پرتاب انجام داد

نکته مثبت درباره محموله این پرواز، استفاده از ماهواره‌های استارلینک بود که توسط خود این شرکت ساخته می‌شوند و افزون بر این که هزینه حمل آن‌ها بسیار پایین‌تر است، مطابقت بیشتری با فالکون 9 دارند. گفتنی است که اسپیس ایکس در کمتر از 36 ساعت دو مأموریت دیگر را برای ناسا و شرکت SES هم انجام داده بود.

«جاناتان مک‌دوول»، اخترفیزیکدان مرکز هاروارد-اسمیتسونین تخمین می‌زند که با پرتاب اخیر فالکون 9، تعداد ماهواره‌های فعال استارلینک در مدار به بیش از 3000 رسیده باشد. البته باید گفت که اسپیس ایکس تابستان امسال به رکورد پرتاب سه هزارمین ماهواره استارلینک رسیده بود، اما در آن زمان تعداد ماهواره‌های فعال این شرکت حدود 2700 بود.

با پیشرفته‌ترشدن ماهواره‌های استارلینک، راکت‌های فالکون 9 می‌توانند تعداد کمتری از این ماهواره‌ها را به مدار ببرند. در‌نتیجه ساخت فاز بعدی منظومه ماهواره‌ای این شرکت تا حد زیادی به موفقیت استارشیپ بستگی دارد. پیش‌بینی می‌شود که این راکت غول‌پیکر در نیمه نخست سال آینده میلادی اولین پرواز آزمایشی مداری خود را انجام دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی