ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اینسایت
علمی

ناسا رسماً پایان کار کاوشگر اینسایت در مریخ را اعلام کرد

ناسا اعلام کرد که آخرین بار در 15 دسامبر موفق شده با اینسایت ارتباط برقرار کند و برقراری ارتباط دیگری، بعید به‌نظر می‌رسد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰

کاوشگر اینسایت (InSight) ناسا از زمان فرود روی سیاره مریخ در نوامبر 2018، عکس‌ها و اطلاعات زیادی از محیط سیاره سرخ به‌دست آورده و در تمام این مدت، به‌طور پیوسته لایه‌هایی از گردوغبار روی صفحات خورشیدی آن جمع شده است. همان‌طور که ناسا در اوایل سال جاری پیش‌بینی کرده بود، لایه‌های گردوغبار روی پنل‌های خورشیدی کاوشگر به قدری ضخیم شده‌اند که تولید نیرو و ارتباط با آن را مختل کرده‌اند و به‌همین‌دلیل، InSight اکنون رسماً بازنشسته شده است.

حساب توییتر اینسایت چند روز قبل با انتشار آخرین تصویر این کاوشگر از سطح مریخ، از پایان کارش در آینده نزدیک خبر داده بود. در این توییت نوشته شده بود:

«توانم بسیار کم شده، پس این ممکن است آخرین تصویری باشد که می‌فرستم. ولی نگرانم نباشید؛ دوران من در این‌جا پرفایده و آرام بود. اگر بتوانم به حرف‌زدن با تیم مأموریتم ادامه بدهم، این کار را خواهم کرد، اما به‌زودی خاموش می‌شوم. سپاسگزارم که همراهم ماندید.»

آغاز و پایان مأموریت اینسایت

InSight اولین‌بار در 26 نوامبر 2018 مریخ را لمس کرد. این کاوشگر یک لرزه‌سنج را روی سطح مریخ راه‌اندازی کرد تا بتواند داده‌هایی درباره مریخ‌لرزه‌ها جمع‌آوری کند که این امر به دانشمندان ناسا کمک کرد تا تصویر واضح‌تری از ساختار داخلی سیاره تهیه کنند.

در چهار سال گذشته، اینسایت داده‌هایی در مورد بیش از 500 مریخ‌لرزه و حداقل یک برخورد شهاب‌سنگ را ارائه کرده است. از این گزارش‌ها، محققان ناسا به این نتیجه رسیده‌اند که هسته مریخ تقریباً نصف اندازه زمین است و احتمالاً برخلاف تصورات گذشته، از عناصر سبک‌تر تشکیل شده است.

اما این دوران اکنون به پایان رسیده است. ناسا در یک بیانیه مطبوعاتی گفته که در 15 دسامبر (24 آذرماه) برای آخرین‌بار موفق شده است تا با InSight ارتباط برقرار کند. آژانس فضایی در این پست اعلام کرده است که همچنان گوش به زنگ سیگنالی از سوی کاوشگر خواهد بود، اما بعید به‌نظر می‌رسد که در این مرحله چیزی از آن شنیده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی