ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهپیمایی فضایی
علمی

فضانوردان ناسا چهارمین آرایه خورشیدی جدید ایستگاه فضایی بین‌المللی را نصب کردند [تماشا کنید]

«جاش کاسادا» و «فرانک روبیو»، فضانوردان ناسا روز پنجشنبه 22 دسامبر (2 دی‌ماه) با موفقیت یک راهپیمایی فضایی را در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و فاصله حدود 450 کیلومتری زمین به پایان رساندند. این دو ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۶:۰۰

«جاش کاسادا» و «فرانک روبیو»، فضانوردان ناسا روز پنجشنبه 22 دسامبر (2 دی‌ماه) با موفقیت یک راهپیمایی فضایی را در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) و فاصله حدود 450 کیلومتری زمین به پایان رساندند. این دو فضانورد در مأموریت خود در خارج از ایستگاه فضایی، وظیفه نصب یک آرایه خورشیدی جدید را داشتند که موفق شدند آن را انجام دهند.

ابتدا قرار بود این راهپیمایی فضایی یک روز زودتر انجام شود، اما ناسا تصمیم گرفت تا شروع آن را به تعویق بیندازد؛ زیرا بقایای یک موشک در نزدیکی ایستگاه مشاهده شد و کنترل‌کنندگان روی زمین تصمیم گرفتند تا ایستگاه فضایی را به مدار ایمن‌تری هدایت کنند. کاسادا و روبیو در طول مأموریت خود موفق شدند تا وظایف اصلی را انجام دهند که شامل نصب یک آرایه خورشیدی ISS Roll-Out در کانال برق 4A می‌شد.

راهپیمایی فضایی فضانوردان ناسا

این آرایه خورشیدی که به‌اختصار iROSA نام دارد، قابلیت تولید برق ایستگاه را تا 30 درصد افزایش می‌دهد که با این وجود، مجموع توان موجود ایستگاه از 160 کیلووات به 215 کیلووات افزایش پیدا خواهد کرد.

کاسادا و روبیو سرانجام راهپیمایی فضایی خود را با پاکسازی محیط اطراف و تهیه موجودی ابزارهای خود در ساعت 23:57 دقیقه بامداد گذشته (به وقت ایران) به پایان رساندند؛ یعنی هفت ساعت و هشت دقیقه پس از شروع مأموریت.

این دوازدهمین راهپیمایی فضایی در سال جاری میلادی، چهارمین مورد برای گروه اعزامی Expedition 68 و دویست‌وپنجاه‌و‌هفتمین مورد از سال 1998 برای پشتیبانی از مونتاژ و تعمیر و نگهداری ISS محسوب می‌شود.

همچنین این مأموریت در‌حالی انجام شده است که ایستگاه فضایی دوره چالش‌برانگیزی را پشت سر می‌گذارد؛ زیرا اخیراً حفره‌ای در فضاپیمای سایوز MS-22 روسیه کشف شده است که باعث نشت مایع خنک‌کننده از کپسول خدمه به خارج از ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌شود. مهندسان هم اکنون در‌حال ارزیابی وضعیت هستند تا مشخص کنند که آیا برای بازگشت ساکنان ایستگاه فضایی به خانه در ماه مارس، باید فضاپیمای جدیدی فرستاده شود یا خیر.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی