ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

واکسن مالاریا بیون‌تک
علمی

بیون‌تک کارآزمایی انسانی واکسن مالاریا mRNA را آغاز کرد

شرکت داروسازی آلمانی بیون‌تک (BioNTech) یک مطالعه در مراحل اولیه را برای ارزیابی واکسن تجربی مالاریا در انسان‌ها آغاز کرده است. در فاز 1 کارآزمایی، 60 داوطلب بدون سابقه مالاریا از ایالات متحده آمریکا برای ...

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ دی ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

شرکت داروسازی آلمانی بیون‌تک (BioNTech) یک مطالعه در مراحل اولیه را برای ارزیابی واکسن تجربی مالاریا در انسان‌ها آغاز کرده است. در فاز 1 کارآزمایی، 60 داوطلب بدون سابقه مالاریا از ایالات متحده آمریکا برای دریافت سه دوز این واکسن شرکت کرده‌اند و اولین فرد، دو روز پیش آن را دریافت کرده است.

این واکسن که با نام BNT165b1 شناخته می‌شود، اولین گزینه واکسن از پروژه مالاریا بیون‌تک است که زمینه‌ساز تولید واکسن در آفریقا هم خواهد شد. این واکسن تنها یکی از چندین تلاش برای مقابله با بیماری مالاریا است که از طریق پشه به انسان منتقل می‌شود و سالانه بیش از 600 هزار نفر را می‌کشد که بیشتر آن‌ها را کودکان آفریقایی تشکیل می‌دهند. ساختار پیچیده و چرخه زندگی انگل مالاریا مدت‌هاست که تلاش‌ها برای تولید واکسن را متوقف کرده است.

واکسن مالاریا بیون‌تک

دیگر واکسن‌های توسعه‌یافته برای مالاریا

تنها واکسن تأیید‌شده مالاریا با نام Mosquirix که توسط شرکت داروسازی بریتانیایی GSK پس از چندین دهه تلاش ساخته شده است، امسال توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شد، اما کمبود بودجه و پتانسیل تجاری، ظرفیت GSK را برای تولید دوزهای مورد نیاز خنثی کرده است.

تلاش دیگری که در این زمینه به‌شدت مورد توجه قرار گرفت، واکسن مالار‌یا از دانشگاه آکسفورد است که داده‌های مربوط به کارآزمایی مرحله میانی آن ماه سپتامبر منتشر شده.

هرچند هیچ مقایسه مستقیمی درباره واکسن‌ها انجام نشده است، اما برخی دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که واکسن آکسفورد نسبت به Mosquirix کمی پیشرفته‌تر است و مصونیت طولانی‌تری ایجاد می‌کند.

بیون‌تک برای توسعه واکسن مالاریا از فناوری mRNA استفاده کرده است که در طول همه‌گیری برای توسعه سریع واکسن‌های کووید-19 به‌کار گرفته شد. این فناوری با تحریک بدن انسان به ساخت پروتئینی که بخشی از پاتوژن است، باعث ایجاد پاسخ ایمنی در بدن می‌شود.

اولین‌بار در تابستان پارسال، گزارش‌هایی درباره توسعه واکسن mRNA مخصوص مالاریا توسط بیون‌تک منتشر شده بود؛ بیماری که سالانه زندگی میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی