ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلول‌های بنیادی
علمی

پزشکان برای اولین‌بار نقص مادرزادی قلب یک نوزاد را با تزریق سلول‌های بنیادی درمان کردند

پزشکان می‌خواهند یک نسخه اصلاح‌شده از درمان با سلول‌های بنیادی این نوزاد را توسعه دهند و از آن در آینده استفاده کنند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲ دی ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

نوزادی که با نقص قلبی متولد شده بود، به‌عنوان اولین فرد در جهان پس از عمل جراحی، برای درمان مشکلی قلبی‌اش، سلول‌های بنیادی به او تزریق شد. این پسر که «فینلی» نام دارد، اکنون 2‌ساله است و پزشکان در‌حال توسعه یک نسخه اصلاح‌شده از درمان با سلول‌های بنیادی او هستند تا قلب کودکان بیشتری را در آینده بهبود بخشند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC) و خدمات بهداشت ملی بریتانیا، نقص مادرزادی قلب شایع‌ترین نوع نقص مادرزادی است که حدود یک درصد از کودکان متولدشده در ایالات متحده و بریتانیا را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فینلی با یک نقص مادرزادی به نام «جابه‌جایی شریان‌های بزرگ» به دنیا آمد، به این معنی که موقعیت دو شریان اصلی او که قرار بود خون را از قلبش خارج کنند، جابه‌جا شده است.

مشکل قلبی
دکتر «ماسیمو کاپوتو» و فینلی

درمان مشکل قلبی نوزاد با تزریق سلول‌های بنیادی

به گزارش LiveScience، فینلی چهار روز پس از تولد تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت تا شریان‌هایش به موقعیت طبیعی خود بازگردند. با‌این‌حال 12 ساعت پس از عمل، عوارض عمل در او ایجاد شد و با بدتر‌شدن عملکرد قلبش، او در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان مداوم قرار گرفت. پس از هفته‌ها مراقبت، سرانجام دکتر «ماسیمو کاپوتو»، استاد جراحی قلب در دانشکده پزشکی بریستول، گزینه دیگری را به والدین فینلی پیشنهاد کرد: تزریق مستقیم سلول‌های بنیادی به قلب.

«ملیسا هاد»، مادر این کودک گفت:

«در عرض دو هفته پس از درمان با سلول‌های بنیادی، ما متوجه تغییری در فینلی شدیم. او برای اولین‌بار زمانی که تنها شش‌ماهه بود، با دستگاه که هنوز به او کمک می‌کند تا شب‌ها نفس بکشد، به خانه آمد. نمی‌دانیم آینده چگونه خواهد بود، اما از اینکه زندگی فینلی پس از درمان با سلول‌های بنیادی تغییر کرد، بسیار سپاسگزاریم، زیرا او اکنون فرصتی برای زندگی دارد.»

کاپوتو در دانشگاه بریستول، در‌حال ساخت یک «گچ سلول بنیاد» یا تکه‌هایی حاوی سلول‌های بنیادی اهدایی بود که می‌توان آن را در‌حین جراحی به قلب دوخت. برخلاف تکه‌های مصنوعی استاندارد یا دریچه‌های قلب جایگزین، از نظر تئوری، با بزرگ‌تر شدن کودک، این تکه‌ها نیازی به تعویض ندارند.

دانشمندان با انجام آزمایش‌هایی نشان دادند که گچ‌ها در حیوانات بی‌خطر هستند و با کمک بنیاد قلب بریتانیا، کاپوتو قصد دارد طی دو سال آینده آزمایش‌های بالینی آن را روی افراد انجام دهد. البته فینلی این گچ‌ها را دریافت نکرده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی