ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جراحی در فضا
علمی

ناسا سیستم‌های لازم برای انجام جراحی‌های پزشکی در فضا را آزمایش می‌کند

انجام جراحی در شرایط بی‌وزنی در فضا کار راحتی نیست. در‌نتیجه، دانشمندان در‌حال توسعه سیستم‌هایی برای کمک به پزشکان هستند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۵۹

پژوهشگران دانشگاه لویی‌ویل، دانشگاه پردو و شرکت Orbital Medicine در‌حال توسعه فناوری جدیدی هستند که اجازه انجام جراحی در فضا را می‌دهد. اگرچه تاکنون نیاز خاصی به انجام عمل‌های پزشکی در فضا نبود است، اما با توجه به برنامه‌های فضایی پیش رو، دانشمندان می‌خواهند کنترل خون و جراحات در شرایط بی‌وزنی را ممکن کنند.

براساس بیانیه مطبوعاتی ناسا، این سازمان از طریق برنامه‌ای موسوم به Flight Opportunities سعی دارد به پیشرفت‌های پزشکی در حوزه فضا کمک کند. آن‌ها می‌خواهند از سیستم مدیریت سیالات جراحی (SFMS) دانشگاه لویی‌ویل استفاده کنند که اخیراً در شرایط ریز‌گرانش آزمایش شده است.

در این آزمایش، سیستم SFMS در هواپیمای G-FORCE One از شرکت Zero Gravity آزمایش شد که برای انجام آزمایش‌های گوناگون، شرایط بی‌وزنی را به‌وجود می‌آورد. در این شرایط لخته‌های خون و سایر مایعات بدن می‌توانند معلق شده و به بخش‌های مختلف کابین فضاپیما بروند. در‌نتیجه، احتمال آلودگی و گسترش بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

آزمایش سیستم SFMS برای انجام جراحی در فضا

سیستم SFMS یک محفظه شیشه‌ای دارد که محکم به پوست بیمار می‌چسبد و علاوه بر آنکه محلی برای قراردادن ابزارهای جراحی دارد، مانع از نشت مایعات بدن به درون فضاپیما می‌شود. این دستگاه با مکش، شست‌وشو، فراهم‌سازی نور و قابلیت‌های سوزاندن تقریباً همه امکانات مورد نیاز برای انجام یک جراحی ساده را در اختیار پزشکان قرار می‌دهد.

«جورج پانتالوس»، محقق ارشد سیستم مدیریت سیالات جراحی (SFMS) از دانشگاه لویی‌ویل می‌گوید: «انجام جراحی در فضا چیزی نبوده که تاکنون به آن نیاز پیدا کرده باشیم، اما هرچه از زمین بیشتر فاصله بگیریم، احتمالش بیشتر می‌شود که به توانمندی‌های پزشکی بیشتری نیاز داشته باشیم.»

«ریچارد متیز»، از پژوهشگران این پروژه می‌گوید: «برای مأموریت‌های درازمدت به ماه، مریخ و دیگر مقصدهای فضایی، لازم است که سلامت فضانوردان را تحت نظر بگیریم و در صورت نیاز در واکنش به تغییر وضعیت سلامت افراد یا بروز بیماری در آن‌ها، مداخله کنیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی