ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سم بنکمن-فرید
تکنولوژی

شکایت دیگری علیه مدیرعامل FTX: مخفی‌کردن 8 میلیارد دلار بدهی از طریق حساب ناشناس

بنکمن-فرید این مبلغ را ظاهراً در یک حساب جعلی که تحت عنوان «حساب دوست کره‌ای ما» شناخته می‌شده، مخفی کرده بود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۶ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

دادستان‌های کمیسیون معاملات آتی کالا آمریکا (CFTC) که علیه «سم بنکمن-فرید»، مدیرعامل میلیاردر سابق صرافی ورشکسته FTX شکایت کرده‌اند، مدعی شده‌اند که مدیران آن 8 میلیارد دلار بدهی آلامدا ریسرچ (Alameda Research)، دیگر شرکت متعلق به بنکمن-فرید را از طریق یک حساب ناشناس در صرافی FTX مخفی کرده بودند.

پیش از بحران نقدینگی که شرکت را به‌سمت ورشکستگی کشاند، FTX با مدیریت بنکمن-فرید دومین صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال در جهان بود. بنکمن-فرید که قبلاً مدعی شده بود شرکت وضعیت خوبی دارد و به‌دلیل شرایط ایجادشده توسط رقبا با مشکل مواجه شده است، چند هفته قبل در باهاما دستگیر شد، به آمریکا بازگشت و با وثیقه 250 میلیون دلاری آزاد شد.

در این میان شرکت تجاری و سرمایه‌گذاری Alameda Research متعلق به بنکمن-فرید، میلیاردها دلار از صرافی FTX برای سرمایه‌گذاری در معاملات متعدد، وام گرفته بود. این سرمایه‌گذاری‌ها پایان چندان خوبی نداشتند و پول آن‌ها از سپرده‌های مشتریان به‌دست آمده بود.

مدیرعامل صرافی FTX

دستور سم بنکمن-فرید به مدیران صرافی FTX

در 11 نوامبر، سم بنکمن-فرید پس از به‌وجود آمدن بحران نقدینگی، برای FTX و 130 شرکت وابسته به آن ورشکستگی فصل 11 را درخواست داد. بااین‌حال، تا پیش از آن به‌نظر می‌رسید که FTX از سلامت مالی خوبی برخوردار است و بحران نقدینگی منجر به سقوط آن نخواهد شد.

اکنون بازرسان ادعا کرده‌اند که بنکمن-فرید به مدیران FTX دستور داده بود تا بدهی‌های 8 میلیارد دلاری Alamdea را به حساب یکی از مشتریان ناشناس در سیستم صرافی منتقل کنند. طبق گزارش Business Insider، این یک حساب فرعی در Alameda بود، اما شناسه ایمیل نداشت. در این گزارش همچنین گفته شده که بنکمن-فرید از این حساب به‌عنوان «حساب عجیب کره‌ای» یا «حساب دوست کره‌ای ما» یاد می‌کرده و یادداشت‌های مرتبط با آن را با برچسب «FTX fiat old» مشخص می‌کرده است.

صرافی FTX

به گفته دادستان‌ها، این امر باعث می‌شود تا Alameda بتواند موجودی منفی خود در FTX را پنهان کند و این حساب دارای امتیازات مشابه با حساب‌های Alameda، از جمله معافیت از ویژگی‌های انحلال بود.

مدیرعامل سابق FTX در دادگاه خود، با 8 اتهام جنایی روبه‌رو می‌شود و البته پرونده‌های مدنی کمیسیون بورس اوراق بهادار آمریکا (SEC) و کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای آمریکا (CFTC) هم در انتظار بنکمن هستند. گفته می‌شود که در صورت گناهکار شناخته‌شدن، بنکمن-فرید ممکن است به 115 سال حبس محکوم شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی