ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

AeroSHARK
علمی

راهکاری برای کاهش سوخت؛ نواری شبیه پوست کوسه روی هواپیماها نصب می‌شود

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) به شرکت Lufthansa Technik مجوز داده تا بدنه دو سری هواپیمای بوئینگ 777 را به نواری موسوم به AeroSHARK تجهیز کند. این نوار که با تمرکز بر محیط‌زیست و ...

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۶ دی ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) به شرکت Lufthansa Technik مجوز داده است تا بدنه دو سری هواپیمای بوئینگ 777 را به نواری موسوم به AeroSHARK تجهیز کند. این نوار که با تمرکز بر محیط‌زیست و با الهام از پوست بدن کوسه‌ها ساخته شده است، می‌تواند مصرف سوخت سالانه هواپیماها را 400 تن کاهش داده و از تولید 1200 تن کربن دی‌اکسید جلوگیری کند.

در بیانیه شرکت Lufthansa Technik آمده است: «AeroSHARK به‌لطف ساختار سطحی دنده‌های میکروسکوپی خود مقاومت اصطکاکی پوسته هواپیما را کاهش می‌دهد. در‌نتیجه، مصرف سوخت و تولید CO2 هم حدود یک درصد کمتر می‌شود.»

این یعنی هر هواپیمای بوئینگ 777-300ER سالانه حدود 400 تن کمتر کروزن مصرف می‌کند و 1200 تن کمتر آلودگی کربنی خواهد داشت. این بهینه‌سازی برای بوئینگ 777F که کمی کوتاه‌تر است به 370 تن سوخت و 1170 تن CO2 می‌رسد.

مجوز نصب AeroSHARK برای دو هواپیما صادر شده است

نخستین بوئینگ 777-300ER با AeroSHARK از ماه اکتبر کار خود را در هواپیمایی سوئیس شروع کرده است. اولین پرواز این هواپیما در تاریخ 8 و 9 سپتامبر (17 و 18 شهریور) با هماهنگی EASA انجام شد تا اطلاعات لازم درخصوص اثربخشی این فناوری گردآوری شود. حالا این مجوز جدید به Lufthansa Technik اجازه می‌دهد تا نوارهای خود را روی همه هواپیماهای بوئینگ 777-300ER و 777F نصب کند.

«سورن استارک»، مدیرعامل Lufthansa Technik درباره این فناوری که با همکاری شرکت شیمیایی BASF ساخته شده است، می‌گوید: «حالا می‌توانیم در تولید ناوگان‌های جدیدی که سازگاری بیشتری با شرایط اقلیمی داشته باشند، به مشتریانمان کمک کنیم. به‌علاوه، می‌خواهیم استفاده از این فناوری جدید را برای انواع بیشتری از هواپیماها ممکن کنیم. ما تنها شرکت فعال در زمینه نگهداری و تعمیر در دنیا هستیم که چنین راهکارهایی را برای کاهش مصرف سوخت و تولید CO2 در هواپیماهای تجاری ارائه می‌کنیم.»

این نوارها حالا قرار است روی 12 هواپیمای بوئینگ 777-300ER و 11 بوئینگ 777F دیگر نصب شود. انتظار می‌رود که با این کار، ردپای کربنی Lufthansa Group سالانه بیش از 25 هزار تن کمتر شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی