ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

وزیر ارتباطات تأیید کرد: تا پایان ماه سرویس با کیفیت بهتر در دسترس برنامه‌نویس‌ها و کاربران حرفه‌ای قرار می‌گیرد

زارع‌پور همچنین اعلام کرد در حوزه «اینترنت بین‌الملل»، هم‌اکنون بیش از سه‌برابر نیاز کاربران ظرفیت وجود دارد.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۶

وزیر ارتباطات گفت تا پایان دی‌ماه سرویس با کیفیت مناسب‌تر برای برنامه‌نویس‌ها و کاربران حرفه‌ای معرفی خواهد شد. به گفته زارع‌پور چنین سرویسی به‌علت عدم دسترسی این دسته کاربران به سایت‌های تحریم‌شده و نیاز به استفاده از VPN، ارائه خواهد شد.

در‌حالی‌که سخنان رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت درباره ارائه سرویس اینترنتی با کیفیت مناسب‌تر برای برنامه‌نویس‌ها، با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شده بود، اما وزیر ارتباطات بار دیگر این سخنان را تکرار و از اجرایی‌شدن این وعده تا پایان دی خبر داد.

«عیسی زارع‌پور» در گفت‌وگو با ایرنا به مشکلی که برنامه‌نویس‌ها با آن روبه‌رو هستند، اشاره کرد و گفت:

«مشکلی که اکنون وجود دارد، دسترسی برخی از کاربران مخصوصاً برنامه‌نویسان و کاربران حرفه‌ای به سایت‌ها و سرویس‌هایی است که به دلایل مختلف ایران را تحریم‌ کرده‌اند. تا پیش از این، کاربران از طریق VPN به چنین سایت‌ها و سرویس‌هایی دسترسی داشتند.»

به گفته وی، برای حل مشکل این دسته از کاربران هم در وزارت ارتباطات و هم در بخش خصوصی سرویس‌هایی ارائه شده و هم‌اکنون دسترسی به بسیاری از سایت‌های تحریمی بدون نیاز به فیلترشکن امکان‌پذیر است: «با‌این‌‌وجود، در همین ماه (دی‌ماه 1401) سرویسی با کیفیت مناسب‌تر برای این دسته کاربران معرفی خواهد شد.»

اینترنت برنامه‌نویس‌ها

ارائه اینترنت با دسترسی‌های متفاوت مورد مخالفت بسیاری از کارشناسان و نهادهای صنفی قرار گرفته است. روز گذشته انجمن تجارت الکترونیک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «اینترنت طبقاتی، غیراخلاقی و غیرتخصصی است.»

ظرفیت شبکه کشور بیش از نیاز سرویس‌های داخلی است

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه ظرفیت شبکه کشور بیش از نیاز سرویس‌های داخلی است و به‌اندازه کافی وجود دارد، گفت:

«آنلاین‌شدن مدارس و دانشگاه‌ها تأثیری در ایجاد اشباع در شبکه ندارد. گزارشی هم از کُندی یا اختلال در سامانه‌های بومی و دانشگاهی در کشور وجود ندارد. ضمن اینکه با اقدامات زیرساختی ویژه‌ای که در چند ماه اخیر صورت گرفته، زیرساخت‌های کشور ارتقا پیدا کرده‌اند و آمادگی مدیریت ترافیک‌های داخلی چند برابری را دارد.»

او بار دیگر با تأکید بر اینکه روشن‌بودن فیلترشکن‌ها منجر به تجربه کاربری نامناسب شده است، اظهار داشت: «در زمان پخش بازی‌های جام جهانی ترافیک تولید و مصرف‌شده در شبکه داخلی کشور سه‌برابر گذشته شد و کیفیت سرویس‌های پخش زنده فوتبال با وجود این حجم از ترافیک نیز دچار اختلال نشد. در حوزه اینترنت بین‌الملل نیز هم‌اکنون بیش از سه‌برابر نیاز کاربران ظرفیت وجود دارد. نکته مهمی که قبلاً هم به آن اشاره شده، نقش روشن بودن فیلترشکن‌ها در ایجاد اختلال و کُندی است که به تجربه کاربری نامناسب کاربران منجر می‌شود.»

سایت اسپیدتست

زارع‌پور درباره انتقادی که کارشناسان به استناد به سایت «اسپیدتست» برای ارتقای سرعت اینترنت دارند، گفت:

«در‌خصوص سایت اسپیدتست، نکته اول که باید به آن توجه کرد این است که برخلاف گفته‌ها این سایت فقط ترافیک داخل کشور را رصد نمی‌کند و تنها 10 سرور از صدها سرور تست موجود در این سایت داخلی است و کاربران می‌توانند به‌راحتی از طریق همین سایت سرور مقصد را تغییر دهند و یکی از صدها سرور خارجی را انتخاب کنند. نکته دوم آنکه دلیل کاهش دو‌پله‌ای اخیر ناشی از رشد بسیار بالای 24 پله‌ای در سه ماه گذشته به‌دلیل کاهش مصرف پهنای باند بین‌الملل در زمان اغتشاشات بوده و طبیعتاً با افزایش مصرف ترافیک بین‌الملل پس از پایان ناآرامی‌ها، ممکن است این رتبه نیز دچار کاهش شود.»

وی درباره اختلال اینترنتی که در حاشیه جلسه هیئت دولت به آن اشاره کرده بود، گفت: «اختلال اشاره‌شده ناشی از مشکل یکی از اپراتورها بود که با کمک وزارت ارتباطات رفع شد.»

«اقدام شاپرک درست بود»

وزیر ارتباطات در واکنش به نامه‌نگاری شاپرک با پرداخت‌یارها برای تغییر دامنه از "com." به "ir."، اصل این اقدام را کاری درست دانست و گفت: «دلیل نامه‌ شاپرک به‌خاطر تحریم‌هاست. در ماه‌های اخیر شاهد تحریم دامنه‌های دات‌کام «ابر آروان» و حتی برخی خبرگزاری‌ها بودیم که باعث ایجاد اختلال در سرویس‌های استفاده‌کننده از ابر آروان شده بود. از‌همین‌رو اقدام شاپرک پیش‌دستانه و با هدف جلوگیری از ایجاد مشکل مشابه به‌ویژه در عملکرد سامانه‌های پرداخت که زندگی روزانه‌ میلیون‌ها کاربر به آن وابسته است، بود؛ بنابراین اصل کار درست است. البته پروژه‌ DNS ملی که جزئی از شبکه ملی اطلاعات است و تا آخر سال به‌صورت کامل مورد استفاده خواهد بود، تأثیر این‌گونه تحریم‌ها را در خدمات داخل کشور به حداقل خواهد رساند.»

او همچنین درخصوص کاهش پینگ در بازی‌های رایانه‌ای اظهار داشت که به‌زودی درخصوص سازوکار کاهش پینگ جزئیاتی را مطرح خواهد کرد: «این کار از طریق CDN کردن محتوای بازی‌ها در داخل کشور صورت گرفته و سرعت دریافت محتوای بازی‌ها تا یک‌چهارم کاهش خواهد یافت.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pop_0098
    pop_0098 | ۱۵ دی ۱۴۰۱

    ه جنس از موتوری تو دسترس باشه همین که میبیننید

  • HecktourOne
    HecktourOne | ۱۴ دی ۱۴۰۱

    اینا مگه حالیشون میشه برنامه نویسی چیه؟ کی اینارو با سرویس دادن آشنا کرده؟ خیلی جالبه موشک می سازن با هوش مصنوعی کار میکنه نکنه هوش مصنوعیش بومیه زبانشو کی ساخته؟ بزنامه نویساشون از وی پی ان استفاده میکنن؟ تا این حد ما برنامه نویسا بدبختیم ؟ از کجا میخوان بدونن من برنامه نویسم لابد باید برم توی یه سایت تست برنامه نویسی بدم مدرک بگیرم مشخص بشه من برنامه نویسم؟

مطالب پیشنهادی