ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کانسپت ب ام و i Vision Dee
خودرو

آینده عجیب ب ام و سری سه؛ کانسپت i Vision Dee با 32 رنگ بدنه متغیر معرفی شد

این کانسپت پیش‌نمایشی از نسل بعدی خودروهای برقی ب ام و را ارائه می‌کند؛ نسلی که با پلتفرم موسوم به کلاس جدید وارد بازار می‌شود.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۷ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۱۵

ب ام و از یک کانسپت مدرن و پیشرفته در نمایشگاه 2023 CES رونمایی کرد. این کانسپت i Vision Dee نام دارد و به آخرین فناوری‌های موجود از جمله رنگ بدنه متغیر مجهز است. براساس بیانیه مطبوعاتی رسمی، این کانسپت پیش‌نمایشی از نسل بعدی خودروهای برقی ب ام و را ارائه می‌کند؛ نسلی که با پلتفرم موسوم به کلاس جدید (Neue Klasse) و از سال 2025 وارد بازار خواهد شد.

کانسپت ب ام و i Vision Dee

سبک طراحی بسیار متفاوت

کانسپت ب ام و i Vision Dee در دسته سدان‌های سایز متوسط قرار می‌گیرد. هرچند ابعاد این خودرو بیشتر به مدل‌های کامپکت شباهت دارد. واژه Dee در نام این کانسپت خاص به عبارت Digital Emotional Experience اشاره می‌کند که به معنای تجربه دیجیتال عاطفی است. برخلاف اکثر خودروهای مفهومی، این کانسپت طراحی ساده و مینیمالیستی دارد و خبری از پیچیدگی‌های رایج در بدنه آن نیست. با کمی دقت در فرم جلوپنجره، می‌توان شباهت‌هایی بین این مدل جدید و کانسپت i Vision Circular که در شهریورماه 1400 معرفی شد، مشاهده کرد.

کانسپت ب ام و i Vision Dee در کنار کانسپت i Vision Circular

با آنکه ب ام و i Vision Dee از سبک طراحی مدرنی برخوردار است، ولی المان‌های سنتی در آن کماکان به‌چشم می‌خورد. برای مثال جلوپنجره فرم کلیوی‌شکل را حفظ کرده است و چراغ‌ها دوقلو هستند. المان هوفمیستر کینک هم که امضای ب ام و در نمای جانبی است، در محل همیشگی خود وجود دارد.

کانسپت ب ام و i Vision Dee
سبک طراحی کانسپت ب ام و i Vision Dee احتمالأ در سدان برقی i3 نمود پیدا خواهد کرد

رینگ‌های ب ام و i Vision Dee ابعاد بزرگی دارند و با فرم متمایز و رنگ زرد خود جلوه‌ای خاص ایجاد کرده‌اند. این رینگ‌ها در چهار گوشه اتاق قرار دارند، به همین خاطر فاصله آن‌ها با سپر به کمترین میزان ممکن می‌رسد. همچنین به‌لطف این ویژگی، فاصله محوری زیاد است که آن هم به‌نوبه‌خود باعث می‌شود کابین جادار باشد.

کانسپت ب ام و i Vision Dee

در نمای جانبی ب ام و i Vision Dee، پنل‌های بدنه صاف و یکدست هستند. در این نما خبری از دستگیره در و آینه‌های جانبی نیست. هنگام تماشای نمای عقب، بسیار بعید است که به هویت این کانسپت پی ببرید! چراغ‌های حاضر در این بخش ساختار ساده‌ای دارند و در بالاترین ارتفاع ممکن نصب شده‌اند.

کانسپت ب ام و i Vision Dee
به‌نظر می‌رسد لوگوهای موجود روی بدنه برچسب هستند

بدنه‌ای با امکان نمایش 32 رنگ متنوع

ب ام و در نمایشگاه CES 2022 با معرفی نسخه‌ای ویژه از iX که قابلیت تغییر رنگ را داشت، سروصدای بسیار زیادی برپا کرد. حالا این کمپانی با رونمایی از کانسپت i Vision Dee به‌احتمال‌زیاد اتفاقی مشابه را رقم خواهد زد. بدنه این مدل مفهومی به میلیون‌ها میکروکپسول‌ خیلی ریز مجهز است. برخلاف iX که رنگ آن بین تیره و روشن متغیر بود، میکروکپسول‌های ب ام و i Vision Dee امکان نمایش 32 رنگ متنوع را دارند. نکته جالب توجه اینکه راننده می‌تواند برای هر قسمت از بدنه، یک رنگ متفاوت انتخاب کند!

در این پروژه ب ام و با شرکت E Ink همکاری کرده است

ب ام و i Vision Dee و نمادی از مفهوم «فیجیتال»

خودروساز مونیخی ادعا می‌کند چراغ‌ها و جلوپنجره طوری با هم ادغام شده‌اند که یک «نماد فیجیتال» (ترکیبی از دو واژه فیزیکی و دیجیتال) می‌سازند. این ویژگی ب ام و i Vision Dee نتیجه استفاده از تکنولوژی جوهر الکترونیکی است و اجازه می‌دهد جلوپنجره دارای حالتی متغیر باشد. به عبارت دقیق‌تر، جلوپنجره این کانسپت پیشرفته می‌تواند حالات روحی مثل لبخند و یا پیام‌های دلخواه را به‌نمایش بگذارد. در کنار این، برای خوشامدگویی به راننده، امکان انعکاس آواتار آن روی شیشه‌های جانبی وجود دارد! این شیشه‌ها به قابلیت مات‌شوندگی مجهز هستند.

کانسپت ب ام و i Vision Dee

پیروی کابین از سبک طراحی بدنه

همانند نمای بیرونی، در داخل کابین با فضایی بسیار ساده و بی‌آلایش روبه‌رو هستیم. اگر با دقت به داشبورد ب ام و i Vision Dee نگاه کنید، هیچ دکمه یا نمایشگر دیجیتالی نخواهید دید. حتی دکمه معروف iDrive هم در این مفهومی جدید غایب است. درعوض یک قسمت حساس به لمس با نام Mixed Reality Slider روی داشبورد وجود دارد. با کمک این قسمت راننده می‌تواند سیستم‌های مختلف از جمله سیستم هداپ دیسپلی را مدیریت کند. این سیستم اطلاعات لازم را روی کل عرض شیشه جلو به‌نمایش می‌گذارد. گفتنی است هدآپ دیسپلی این خودروی مفهومی قابلیت تنظیم در 5 حالت مختلف را دارد.

کانسپت ب ام و i Vision Dee

فرم خاص غربیلک فرمان ب ام و i Vision Dee دیگر نکته‌ای است که باید به آن اشاره کنیم. این غربیلک با شاخه‌های عمودی به ستون متصل است و در قسمت میانی خود دو صفحه لمسی دارد. با استفاده از این صفحات لمسی راننده می‌تواند محتوای اطلاعات منعکس‌شده روی شیشه جلو را مدیریت کند.

کانسپت ب ام و i Vision Dee

آن‌طور که ب ام و اعلام کرده است، سیستم هدآپ دیسپلی جدید از سال 2025 و با محصولات مبتنی بر پلتفرم Neue Klasse در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. به‌احتمال‌قوی اولین مدل‌های مبتنی بر این پلتفرم، i3 و iX3 خواهند بود. این خودروها از باتری‌های استوانه‌ای پیشرفته که 20 درصد چگالی انرژی بیشتری دارند، سود خواهند برد. دامنه حرکتی خودرو با اتکا به این باتری‌ها 30 درصد بیشتر خواهد بود و ب ام و ادعا می‌کند سرعت شارژ آن‌ها تا 30 درصد بهتر است.

بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که اولین خودروی مبتنی بر پلتفرم مذکور ابتدا در کارخانه دیبرسنت مجارستان و سپس در مونیخ تولید خواهد شد. باواریایی‌ها قصد دارند تا پایان این دهه، حداقل 6 مدل شاسی‌بلند تمام الکتریکی را نیز در کارخانه اسپارتانبورگ واقع در کارولینای جنوبی تولید کنند.

کانسپت ب ام و i Vision Dee

مشخصات فنی ب ام و i Vision Dee

در رابطه با مشخصات فنی i Vision Dee فعلاً اطلاعاتی در دست نیست و برای آگاهی از آن باید منتظر بیانیه‌های بعدی باشیم. البته با دقت در برخی مصاحبه‌های قبلی مدیران ب ام و می‌توان سرنخ‌هایی به‌دست آورد. برای مثال «توماس آلبرشت» (Thomas Albrecht)، مدیر بخش Efficient Dynamics پیش‌تر اعلام کرده بود که خودروهای برقی ب ام و بردی بیشتر از هزار کیلومتر نخواهند داشت. «فرانک وبر»، مدیر بخش تکنولوژی هم وعده داده است با هر دقیقه شارژ، 48 کیلومتر به برد حرکتی خودرو اضافه می‌شود. این رقم در مقایسه با سرعت شارژ باتری‌های کنونی 20 درصد بهتر است. این را هم اضافه کنیم که ب ام و می‌خواهد هزینه تولید باتری را به نصف برساند؛ همچنین کاهش 60 درصدی تولید دی‌اکسیدکربن حین فرایندهای ساخت باتری، دیگر هدفی است که این شرکت دنبال می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی