ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز در فضا: گالیله سه قمر مشتری را کشف کرد

کشف قمرهای مشتری توسط گالیله در سال 1610 منجر به توسعه نجوم مدرن شد.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۱۷ دی ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

۷ ژانویه ۱۶۱۰ بود که ستاره‌شناس ایتالیایی، گالیله، سه قمر مشتری را کشف کرد.

گالیلو گالیله

گالیله در طول حیات خود اکتشافات فراوانی داشت و دستاوردهای متعددی را رقم زد. او اولین فردی بود که به مطالعه آسمان با استفاده از تلسکوپ پرداخت. گالیله در ساخت تلسکوپ‌ها حرفه‌ای بود و آن‌ها را به بازرگانان می‌فروخت.

علاوه‌براین، گالیله اولین فردی بود که دریافت قمرها به دور سیاره‌ای به‌غیر‌از زمین می‌چرخند. او ۴ قمر بزرگ مشتری به نام‌های اروپا، کالیستو، گانیمد و آیو را کشف کرد که قمرهای گالیله‌ای نامیده شدند. گام‌های زهره، حلقه‌های زحل و اولین رصد از سیاره نپتون نیز به نام این دانشمند بزرگ ثبت شده‌‌اند.

کشف سه قمر گالیله‌ای

هنگامی که گالیله در ۷ ژانویه ۱۶۱۰ توسط تلسکوپش به مشتری نگاه کرد، سه جرم که آن‌ها را ستاره‌های کوچکی می‌پنداشت، در پس‌زمینه مشاهده کرد و مکان این سه ستاره را علامت زد.

او روز بعد دوباره با تلسکوپ به آن مکان نگاه کرد، اما ستاره‌ها در مکانی که فکر می‌کرد ثابت نبودند، بلکه همراه با سیاره حرکت کرده‌ بودند.

گالیله دریافت که مشتری قمرهایی دارد. این سه قمر، اروپا، آیو و کالیستو بودند. بدین‌ترتیب علاوه بر قمر زمین، ماه، قمرهای گالیله‌ای اولین قمرهای طبیعی بودند که کسی آن‌ها را در منظومه‌شمسی رصد کرد.

چهار قمر گالیله‌ای که گالیله سه عدد از این اجرام را باهم کشف کرد.

کشف گالیله شواهدی برای درک نظریه کوپرنیک باقی گذاشت که بیان می‌کرد تمام اجرام موجود در فضا، اطراف زمین نمی‌چرخند. این کشف منجر به توسعه نجوم مدرن شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی