ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
علمی

ناسا تصویری جذاب از تپه‌های شنی روبان‌شکل مریخ منتشر کرد

ناسا با انتشار این تصویر، دلیل تشکیل این تپه‌های شنی را هم توضیح داده است که ظاهراً تغییرات آب‌و‌هوا نقش زیادی در آن دارد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۸ دی ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

مدارگرد شناسایی مریخ ناسا تصویر زیبایی از سطح سیاره سرخ را به اشتراک گذاشته است که در آن شاهد تپه‌های شنی هستیم که مانند روبان‌هایی روی سطح آن کشیده شده‌اند.

این عکس توسط دوربین HiRise مدارگرد شناسایی از دهانه Kunowsky گرفته شده است که تیمی از دانشگاه آریزونا آن را اداره می‌کند. تغییرات فصلی باعث وجود این تپه‌های متمایز شده است.

دلیل تشکیل تپه‌های روبان‌شکل روی مریخ

سیاره سرخ

تیم HiRise درباره تشکیل این تپه‌ها می‌گوید:

«در اواخر زمستان، یخ‌زدگی دی‌اکسید کربن در عرض‌های جعرافیایی بالا شروع به تصعید می‌کند. بر فراز تپه‌های ماسه‌ای، نقاط یخ‌زدایی‌شده و آب‌شده انبوه در شیب‌های تند، الگوهای چشمگیری را ایجاد می‌کنند. این صحنه با توجه به شکل تپه‌ها و همچنین الگوهای ایجادشده، بسیار هنرمندانه است.»

تصعید زمانی اتفاق می‌افتد که یک جامد مستقیماً به گاز تبدیل می‌شود. این فرایند نقش زیادی در ایجاد مناظر دیدنی مریخ دارد؛ از جمله تغییرات چشمگیر دهانه Galle که با نام «دهانه خندان» شناخته می‌شود.

تپه‌های شنی دهانه کونوفسکی در گذشته نیز مورد‌توجه دانشمندان قرار گرفته و محققان در مورد نوارهایی روی تپه‌های شنی مریخ متحیر شده‌ بودند. ناسا در سال 2021 گفته بود:

«یک فرضیه این است که [نوارها] به‌دلیل شکاف‌های یخ ایجاد می‌شوند که از فوران‌های ضعیف‌تر یا تنش‌های حرارتی مربوط به چرخه روز و شب تشکیل شده‌اند، اما تحقیقات در این رابطه همچنان ادامه دارد.»

در چند وقت گذشته و با پیشرفت صنایع فضایی، اخبار هیجان‌انگیز دیگری نیز درباره سیاره مریخ منتشر شده است. به عنوان مثال، اخیراً مریخ‌نورد کنجکاوی ناسا در مر‌یخ سنگ اُپال یا عقیق کشف کرد که این امر می‌تواند به وجود یک منبع آب در این سیاره اشاره داشته باشد؛ سؤالی که دانشمندان از چندی قبل در‌حال پیداکردن پاسخ مناسبی برای آن بوده‌اند.

چند هفته پیش، در مطلب دیگری «بهترین عکس‌های گرفته‌شده از مریخ در سال 2022» را جمع‌آوری کرده بودیم که جنبه‌های متفاوتی از سیاره سرخ را نشان می‌دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی