ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

امروز در فضا: ناسا اولین فضانوردان زن را استخدام کرد

گروه فضانوردانی که ناسا در سال ۱۹۷۸ انتخاب کرد عصر جدیدی از اکتشافات فضایی را آغاز کرد و شامل اولین شش فضانورد زن بود.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲۳ دی ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

۱۳ ژانویه ۱۹۷۸، ناسا هشتمین و متنوع‌ترین گروه فضانوردان خود را انتخاب کرد. این گروه که با عنوان سی‌و‌پنج پسر جدید شناخته می‌شود، شامل اولین شش فضانورد زن بود.

زنان در ناسا (قبل از دهه هفتاد میلادی)

نقش زنان در ناسا، در طول زمان متغیر بوده‌ است. آن‌ها در ابتدا به‌عنوان نیروی پشتیبان و در مقام‌های اجرایی، منشی، پزشک، روانشناس و بعدها به‌عنوان مهندس در ناسا کار می‌کردند.

تا قبل از پایان دهه شصت میلادی، فضانوردان از بین مردان انتخاب می‌شدند. این سازمان تا پیش از تصویب لایحه فرصت‌های شغلی برابر از سوی دولت، در جستجوی همکاری با زنان در خارج از زمینه‌هایی مشخص نبود. ازجمله زنانی که در آن دوره مشغول به کار در ناسا بودند می‌توان به دانا اولری، نخستین زن مهندس در آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا، دانا شرلی، مهندس مأموریتی و کارولین هانتون، پیشگام پژوهش در زمینه سازگاری بدن انسان با پروازهای فضایی اشاره کرد.

مارگارت همیلتون، برنامه‌نویس ارشد برنامه فضایی آپولو و جوری سالیوان، مهندس ارشد زیست‌پزشکی مأموریت آپولو- ۱۱، از دیگر زنان شاغل در ناسا بودند.

مارگارت همیلتون، مدیر و سرپرست برنامه‌نویسی نرم‌افزار آپولو

با وجود اینکه عده‌ای در آن دوره با پدیده همکاری با زنان در برنامه‌های فضایی موافق نبودند، جان اف. کندی، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده حکم برابری جنسیتی در محیط کار را برای تشویق زنان امضا کرد و ناسا برای تمام افرادی که خواستار همکاری با سازمان بودند، قول ارائه فرصت‌های برابر داد. بااین‌وجود تا دهه ۷۰ میلادی هیچ زنی برای پیوستن به گروه فضانوردان انتخاب نشد.

گروه فضانوردان ۱۹۷۸

دهه ۱۹۷۰ سکوی پرشی بود که زنان را به فضانورد‌شدن نزدیک‌تر کرد. هم‌زمان، ارتش ایالات متحده نیز پذیرش زنان برای آموزش‌های خلبانی را آغاز نمود.

به‌واسطه کمک‌های نیچل نیوکلز روند، استخدام در ناسا اوج گرفت. گروه فضانوردانی که ناسا در سال ۱۹۷۸ انتخاب کرد، عصر جدیدی از تنوع در اکتشافات فضایی را آغاز نمود.

از این گروه، سالی راید، اولین زن آمریکایی بود که در سال ۱۹۸۳ به فضا پرواز کرد. در همان سال، گویون بلوفورد نیز اولین مرد آفریقایی-آمریکایی بود که به فضا رفت و الیسون اُنیزوکا اولین آسیایی-آمریکایی در فضا در سال ۱۹۸۵ شد. حدود بیش از یک سال پس از سالی راید، جودیت رزنیک موفق شد با شاتل فضایی دیسکاوری به فضا پرواز کند و به دومین زن فضانورد آمریکایی در فضا تبدیل شود.

اولین گروه استخدامی فضانوردان زن از چپ به راست: شانون لوسید، مارگارت ریا سدون، کاترین سالیوان، جودیت رزنیک، آنا فیشر و سالی راید.

زنان منتخب در آن زمان باید دارای سن زیر ۳۵ سال، سلامت خوب و گواهی پزشکی درجه دوم برخوردار بودند. آن‌ها همچنین باید مدرک لیسانس و رتبه خلبانی تجاری FAA (یا بالاتر) با بیش از دو هزار ساعت پرواز را می‌داشتند‌.

از زمان اشتغال سالی راید به‌عنوان اولین زن فضانورد در ناسا، تا سال ۲۰۲۱ تعداد ۴۳ زن آمریکایی موفق شده‌اند تا به فضا سفر کنند. خارج از ایالت متحده نیز ۱۲ زن فضانورد دیگر بوده‌اند که در فضا حضور پیدا کرده‌اند. امروزه بیش از ۱۰ درصد از فضانوردان در ناسا زن هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad Sadegh Manafi
    Mohammad Sadegh Manafi | ۲۴ دی ۱۴۰۱

    و ناسا به ماه نرفته است...

مطالب پیشنهادی