ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماه
علمی

پرجزئیات‌ترین تصاویر ماه از روی زمین با راداری ضعیف‌تر از یک مایکروویو ثبت شد

در میان تصاویری که تاکنون از روی زمین از ماه گرفته شده‌اند، این تصاویر پرجزئیات‌ترین هستند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ دی ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

مأموریت آپولو 11 با تمام موفقیت‌های خود از پردازنده‌ای استفاده می‌کرد که قدرت آن کمتر از یک آیفون بود. حالا نمونه اولیه یک سیستم راداری در آمریکا که قدرتی کمتر از یک مایکروویو دارد، پرجزئیات‌ترین تصاویر ماه در تاریخ از روی زمین را ثبت کرده است.

بنیاد ملی علوم در وست ویرجینیا نمونه اولیه یک سیستم راداری جدید را در تلسکوپ رادیویی گرین بنک (GBT) آزمایش کرده است که توانسته تصاویر حیرت‌انگیزی از ماه ثبت کند. این سیستم راداری با همکاری رصدخانه ملی اخترشناسی رادیویی (NRAO)، رصدخانه گرین بنک و Raytheon Intelligence & Space ساخته شده است و درنهایت به سیستمی تبدیل خواهد شد که می‌تواند برای مطالعه اجرام آسمانی در منظومه شمسی استفاده شود.

این تصاویر از ماه بالاترین رزولوشن را دارند

محققان برای این آزمایش، GBT را به یک فرستنده راداری 700 واتی مجهز کردند. آن‌ها سپس این فرستنده را به‌سمت ماه گرفتند و پژواک راداری بازگشتی را با «آرایه خط پایه بسیار بزرگ» (VLBA) که در ایالات متحده 10 آنتن دارد، اندازه‌گیری کردند. نتیجه این کار تصاویر پرجزئیاتی از دهانه تایکو بود که در میان تمامی تصاویر تهیه‌شده از ماه در ایستگاه‌های زمینی، بالاترین رزولوشن را داشت.

این پروژه در آینده می‌خواهد از یک رادار 500 کیلوواتی در GBT استفاده و پژواک بازگشتی را با نسل بعدی آرایه بسیار بزرگ (ngVLA) ثبت کند. این سیستم با توان خروجی تقریباً 1000 برابری نسبت به این نمونه اولیه، می‌تواند تصویری بسیار واضح‌تر را ارائه کند.

دانشمندان این سیستم راداری را روی یک سنگ آسمانی هم آزمایش کرده‌اند. «پاتریک تیلر»، مدیر واحد رادار رصدخانه گرین بنک و NRAO می‌گوید: «ما در آزمایش‌ها توانستیم روی سیارکی در فاصله 2.1 میلیون کیلومتری زمین زوم کنیم. اندازه این سیارک حدود یک کیلومتر است و درصورت برخورد با زمین می‌تواند فجایع جهانی به‌وجود بیاورد.»

پاتریک می‌گوید با توان بالای این سیستم می‌توانیم اشیای بیشتری را از فواصل بسیار دورتر مشاهده کنیم و طبیعی است که هرچه زودتر بتوانیم متوجه تهدیدهای احتمالی برای زمین شویم، شانس بیشتری در مقابل آن‌ها خواهیم داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی