ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حملات قلب
علمی

فناوری mRNA این‌بار برای بازسازی عضلات قلب؛ مدرنا آزمایش درمان تزریقی نوین خود را آغاز کرد

مدرنا آزمایش‌هایی را شروع کرده است که برای ترمیم آسیب‌های ناشی از حملات قلبی از تزریق مستقیم به قلب استفاده می‌کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۵ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

شرکت مدرنا با همان فناوری ساخت واکسن mRNA کرونا مشغول تولید دارویی است که به‌طور مستقیم به قلب تزریق می‌شود و می‌تواند به بهبود این اندام حیاتی پس از حمله یا نارسایی قلبی کمک کند. مدیرعامل این شرکت می‌گوید این درمان شبیه به داروهای علمی-تخیلی است، اما اکنون فاز نخست کارآزمایی‌های آن آغاز شده.

مدرنا به‌تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرد که این درمان تزریقی قلب را برای اولین‌بار روی چند نفر آزمایش کرده است. این درمان برای کسانی طراحی شده که چند هفته یا چند ماه از حمله قلبی آن‌ها می‌گذرد و به‌دنبال ترمیم بخش‌های ازکارافتاده این ارگان حیاتی هستند. درمان مدرنا به سلول‌های قلب دستور ساخت هورمونی را می‌دهد که موجب بهبود جریان خون و بازسازی عضلات می‌شود.

«استفان بانسل»، مدیرعامل این شرکت داروسازی در ماه اکتبر از توسعه این درمان mRNA برای بیماران قلبی خبر داده بود. مدرنا حالا در جدیدترین گزارش خود اعلام کرده که این دارو با نام mRNA-0184 به اولین نمونه‌های آزمایشی در فاز 1B کارآزمایی‌های بالینی تزریق شده است.

مدرنا ایمنی درمان تزریقی قلب خود را بررسی می‌کند

این آزمایش می‌خواهد مشخص کند که داروی مدرنا چقدر ایمن است و افراد تا چه اندازه می‌توانند آن را تحمل کنند. این شرکت قرار است مقدار و تعداد دوزهای لازم برای تزریق به بیماران را هم مشخص کند. در این روش از پیام‌رسان RNA برای انتقال دستورالعمل تولید پروتئین‌ها و هورمون‌ها به سلول‌ها استفاده می‌شود.

هورمون مدنظر این شرکت «رلاکسین» (Relaxin) نام دارد که می‌تواند تغییراتی را به نفع بیماران قلبی در جریان خون به‌وجود آورد. مدرنا می‌گوید: «دنباله mRNA داروی mRNA-0184 به‌گونه‌ای مهندسی شده است که بدن را به تولید رلاکسین با نیمه‌عمر بالاتر تحریک کند. این نیمه‌عمر بالاتر می‌تواند به دستیابی به اثرات بادوام‌تر در مقایسه با سایر رویکردهای درمانی منجر شود.»

در زمان حملات قلبی، سلول‌های ماهیچه‌ها شروع به مردن می‌کنند و قابلیت بازیابی خود را از دست می‌دهند. آمارها نشان می‌دهند که یک نفر از هر پنج نفری که حملات قلبی را تجربه می‌کنند، در کمتر از پنج سال دوباره با یک حمله قلبی دیگر به بیمارستان مراجعه می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی