ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قیمت ۱۲ برابری سانتافه
خودرو

افزایش ۱۲ برابری قیمت سانتافه؛ نتیجه چهار سال ممنوعیت واردات خودرو

ممنوعیت واردات خودرو در طی ۵ سال اخیر و عدم امکان عرضه خودروهای خارجی مشابه به بازار کشور، باعث افزایش ۱۲ برابری قیمت سانتافه شد.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۹ دی ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰

اجرای قانون ممنوعیت واردات خودرو به مدت تقریبا ۵ سال از یک طرف و محدودیت‌های آیین‌نامه واردات خودرو باعث شده قیمت بسیاری از خودروهای خارجی در کشور به طور غیرقابل‌باوری افزایش یابد. قیمت ۱۲ برابری سانتافه به تازگی خبرساز شده و توجه کاربران و اصحاب رسانه را به خود جلب کرده است.

قانون ممنوعیت واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ به بهانه جلوگیری از خروج ارز از کشور وضع شد که ضررهای جبران‌ناپذیری به صنعت خودروسازی کشور وارد کرد. به دنبال اجرای این قانون، قیمت خودروها به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد. با اینکه منع واردات خودرو با پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری منقضی شد، ولی آیین‌نامه جدید واردات خودرو به نوبه خود موجب محدودیت تنوع خودروها در بازار شده است، چرا که بر اساس بندهای آیین‌نامه، خودروهای وارداتی باید دارای حجم موتور و سقف قیمت خاصی باشند. این موضوع باعث شده خودروهای قدیمی‌ترین همچون سانتافه نه‌تنها به کالاهای کم یاب تبدیل شوند، بلکه قیمت آن‌ها به طرز عجیبی افزایش یابد.

در سال ۱۳۹۷ که آخرین مدل‌های سانتافه وارد کشور شد، این خودرو با قیمت جهانی ۳۰ هزار دلار در محدوده قیمت ۳۱۵ الی ۳۲۰ میلیون تومان در بازار داخلی معامله می‌شد. ولی در حال حاضر، قیمت سانتافه کارکرده و دست‌دوم به ۳.۵ الی ۴ میلیارد تومان می‌رسد. قیمت ۱۲ برابری سانتافه بدون شک نتیجه سیاست‌هایی است که از سال ۱۳۹۷ و با شروع تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به حالت اجرا درآمده و برخی آن‌ها هنوز هم اصلاح نشده‌اند.  

ممنوعیت واردات خودرو یکی از بدترین تصمیمات دولت برای مقابله با تحریم‌ها بود. اگر واردات ممنوع نمی‌شد، خودروسازان با نصف تلاش‌های اخیر خود می‌توانستند به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست پیدا کرده و در رقابت با خودروهای خارجی، کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند، پای خودروهای بی‌کیفیت چینی تا این حد به بازار کشور باز نمی‌شد و از همه مهم‌تر، خودرو به عنوان یک کالای مصرفی و نه سرمایه‌ای مورد خرید و فروش متقاضیان واقعی قرار می‌گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • mohammad.s90
    mohammad.s90 | ۳۰ دی ۱۴۰۱

    عالی نوشتید..حرف دل همع...

مطالب پیشنهادی