ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

Alzheimer
علمی

دستاورد دیگری از محققان: آزمایش خون ساده‌ای که آلزایمر را پیش‌بینی می‌کند

محققان اروپایی بریتانیایی با آزمایش ساده خون می‌توانند یک نوع ارثی از بیماری آلزایمر را ده‌ها سال قبل از بروز علائم اولیه پیش بینی کنند.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۹ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

محققان اروپایی بریتانیایی با آزمایش ساده خون و با استفاده از یک نشانگر زیستی در پلاسما، می‌توانند یک نوع ارثی و نادر بیماری آلزایمر را ده‌ها سال قبل از بروز علائم اولیه از دست دادن حافظه، پیش بینی کنند.

تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از کنترل بیماری داشته باشد. زوال عقل بیماری است که با طیف گسترده‌ای از علائم بروز می‌کند ولی گاهی این علائم به موقع قابل شناسایی نیستند که می‌تواند روند درمان را با مشکلاتی روبرو کند. حالا محققان اروپایی موفق شده‌اند در روند پیش بینی بیماری به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند. البته این روش برای همه طیف‌های زوال عقل کارایی ندارد و می‌تواند تنها یکی از شکل‌های آن را پیش بینی کند.

مغز

آزمایش خون ساده و پیش بینی ابتلا به آلزایمر نوع موروثی

یکی از شکل‌های بیماری آلزایمر، نوع ارثی اتوزومال (ADAD)است که با جهش یکی از چندین ژن خاص بروز می‌کند. این وع خاص از آلزایمر، کمتر از یک درصد از تمام موارد آلزایمر را به خود اختصاص می‌دهد. در این نوع خاص آلزایمر، علائم به صورت قابل توجهی زودتر از سایر موارد در زندگی فرد ظاهر می‌شوند.

در حال حاضر سه جهش تک ژنی شناخته شده مرتبط با ADAD زودرس وجود دارد. در صورتی که یکی از والدین به این بیماری مبتلا باشد، به احتمال ۵۰ درصد فرزند آنها ممکن است به این بیماری گرفتار شود. انجام آزمایش‌های ژنتیکی جهت تشخیص این بیماری هزینه‌های زیادی به دنبال دارد. همچنین انجام این کار چالش‌های زیادی نیز به دنبال دارد. در نتیجه فرزندانی که والدین آنها به ADAD مبتلا شده‌اند، معمولاً منتظر می‌مانند تا ببینند علائم بیماری چه زمانی در آنها مشاهده می‌شود.

 با روش تشخیصی پیشنهاد شده توسط محققان بریتانیایی، می‌توان امیدوار بود که با یک آزمایش خون ساده، این نوع بیماری آلزایمر ده‌ها سال زودتر از بروز علائم، تشخیص داده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی