ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

انتقاد از عرضه خودرو در بورس کالا
خودرو

سیگنال مثبت مجمع تشخیص مصلحت برای عرضه خودرو در بورس کالا

پس از مدت‌ها به‌نظر می‌رسد که ارکان تصمیم‌گیری در کشور نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا روی خوش نشان داده‌اند.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اشاره بر مکانیزم شفاف عرضه محصولات سرمایه‌ای در بورس کالا، انتقاد از عرضه خودرو در بورس کالا توسط رئیس سازمان بازرسی کل کشور را بی‌مورد و دخالت شورای عالی رقابت در قیمت‌گذاری خودرو را ناکارآمد تلقی کرد.

فرمول‌نویسی شورای عالی رقابت در چند سال گذشته پیامدی به‌غیر‌از زیان برای خودروسازها و همین‌طور گرانی غیرمعقولانه خودروها نداشته است. در این میان یک شبکه وسیع از دلالان به‌واسطه رانت حاصل از اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه‌ای و قیمت بازار آزاد، به سودهای کلان میلیاردی دست یافته‌اند و تنها ضرر نصیب فروشندگان و خریداران شده است.

انتقاد از عرضه خودرو در بورس کالا کاملاً بی‌مورد است؛ چرا که این بستر مزایده‌ای شفاف می‌تواند قیمت واقعی محصولات را کشف و دست دلالان را از معاملات خودرویی قطع کند. عرضه در بورس کالا بدون‌شک روشی بهتر از سهمیه‌بندی و سفارشی‌سازی عرضه این خودروهاست و مانع فساد و واسطه‌گری‌های بدون منطق می‌شود.

به گفته عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تجربه دخالت شورای عالی رقابت در قیمت‌گذاری خودرو پیامد چندان خوشایندی را تاکنون به‌همراه نداشته است. صنعت خودرو هم‌اکنون متحمل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته بوده که مقصر اصلی آن، اجبار به عرضه خودروها با قیمت تکلیفی است. شورای نگهبان در دوره قبل، قیمت‌ها را برخلاف واقعیت تعیین کرده و موجب ضرر خودروسازان، افزایش غیرمعقولانه قیمت‌ها و درنهایت ضرر مشتریان شده است. در این میان، تنها دلالان به سودهای کلان رسیده‌اند.

به همین خاطر، اصرار بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا کمی عجیب و بی‌مورد به‌نظر می‌رسد. گزارش مالی شرکت‌هایی همچون ایران‌خودرو نشان می‌دهد که بستر مزایده‌ای بورس کالا توانسته است پس از سال‌ها زیان، موجب سوددهی شرکت‌ها شود.

بازار سهام و بورس کالا جزو بازارهای شفاف اقتصاد کشور به‌حساب می‌آیند که از تولید و سودآوری شرکت‌ها حمایت می‌کنند. بنابراین بهتر است عرضه خودرو در بورس کالا ادامه پیدا کند تا اثرات مثبت آن موجب بهبود صنعت خودروسازی کشور شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی