ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

شرکت سرف‌شارک: ایران دومین کشور دنیا از لحاظ محدودیت اینترنت در سال 2022 بود

داده‌های سرف‌شارک می‌گوید ایران دومین کشور محدودکننده اینترنت در سال ۲۰۲۲ بوده و رتبه اول متعلق به «جامو و کشمیر» است.

مجتبی آستانه
نوشته شده توسط مجتبی آستانه | ۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۷

داده‌های وب‌سایت «سرف‌شارک» نشان می‌دهد 14 درصد از کل محدودیت‌های اینترنتی اعمال‌شده در سال 2022 به ایران اختصاص دارد و از این حیث پس از ایالت جامو و کشمیر، کشورمان در رتبه دوم قرار گرفته است.

«سرف‌شارک»، شرکت فعال در حوزه امنیت، گزارشی از وضعیت محدودیت‌های اینترنتی در سال 2022 منتشر ساخته. در این گزارش به آمارها و وب‌سایت‌های مختلفی همچون نت بلاکس استناد شده است. البته بخش‌های معدودی از این گزارش به‌نظر نادرست می‌آیند، اما کلیات آن صحیح است.

براساس این گزارش، در سال 2022 بیش از 4 میلیارد نفر در دنیا، محدودیت در اینترنت را تجربه کرده‌اند. ایران نیز با یازده مورد محدودیت اینترنتی جدید در رتبه دوم جهان از نظر بیشترین تعداد این محدودیت‌ها در سال میلادی گذشته قرار گرفته است.

طی سال گذشته میلادی نوعی از محدودیت‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت اینترنتی در 32 کشور جهان حاکم بوده که 13 کشور از سال‌های قبل‌تر این محدودیت‌ها را اعمال کرده بودند.

گزارش سانسور اینترنت

متوسط زمان قطع یا اختلال اینترنت در سال 2022 حدود 33 ساعت گزارش شده است، شبکه‌های اجتماعی نیز به‌طور متوسط 114 روز فیلتر را تجربه کرده‌اند؛ یعنی یک‌سوم از کل سال! بد نیست بدانید قاره آسیا بیشترین سهم را در اعمال محدودیت‌های اینترنتی داشته است.

«فیسبوک» هم بیش از سایر شبکه‌های اجتماعی با تیغ تیز فیلترینگ و محدودیت روبه‌رو شده است. براساس داده‌های سرف‌شارک، از سال 2015 تاکنون تقریباً نیمی از جمعیت جهان به شکلی متأثر از فیلتر فیسبوک بوده‌اند. اینستاگرام و تیک‌تاک نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

فیلترینگ ایران بالاتر از افغانستان و روسیه

درحالی‌که به‌نظر می‌رسد همسایه شرقی ایران تمایل بیشتری به اعمال محدودیت در اینترنت داشته باشد، اما کشور ما بالاتر از افغانستان و دومین کشور در دنیا از لحاظ وضع محدودیت‌های اینترنتی در سال 2022 است.

‌سرف‌شارک اینترنت

آن‌طور که سرف‌شارک گزارش کرده است، ایالت جامو و کشمیر، ایران، هند، سودان، بورکینافاسو، زیمبابوه، پاکستان، روسیه، کوبا و سیرالئون ده کشور جهان از حیث تعداد محدودیت‌های اینترنتی در سال گذشته میلادی هستند.

ایران با یازده مورد محدودیت اینترنتی جدید در سال گذشته میلادی و سهم 14.1 درصدی از کل محدودیت‌ها، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. براساس این گزارش، دولت ایران در سال گذشته دو شبکه اجتماعی را فیلتر، اینترنت چهار منطقه را قطع کرده و پنج قطع سراسری اینترنت را در کارنامه داشته است.

بیشترین محدودیت‌های طولانی‌مدت اینترنت

داده‌های سرف‌شارک نشان می‌دهند در سال 2022، اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران بیش از 2400 ساعت فیلتر شده‌اند (ادامه دارد) و قطع سراسری اینترنت نیز حدود 330 ساعت بوده است.

محدودیت اینترنتی

در این گزارش با استناد به آمارهای نت بلاکس، محدودیت اسکایپ در ایران به مدت 2353 ساعت درج شده است که به‌نظر می‌رسد صحیح نیست. فیلتر اسکایپ، لینکدین و اپ استور کمتر از یک ماه زمان برد و اواخر مهرماه رفع فیلتر شدند.

گزارش سرف‌شارک از وضعیت اینترنت در ایران را نخستین‌بار روزنامه دنیای اقتصاد منتشر کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Rezahan
    Rezahan | ۳ بهمن ۱۴۰۱

    باز هم بگین مسئولین بیکار نشستن
    ما میتوانیم رو معنی کردن
    بزودی با ممنوع اعلام کردن نفس کشیدن هم به رتبه اول میرسیم

  • Benefiix
    Benefiix | ۲ بهمن ۱۴۰۱

    نسبت به بقیه ما بیشترین فشار رسانه ای رو داریم
    کدوم کشوری رو دیدین که براش این همه پیج و شبکه ماهواره ای بزنن و رایگان تو کشور پخش کنن
    در ضمن درکشور های دیگر که محدودیتی ندارند ، پلتفرم ها قوانین آن کشور رانقض نمیکنند و می پذیرند اما اینجا حاضر به قبول کردن قوانین ما نیستند
    همچنین نشان دادند که قوانین خودشان را هم نقش میکنند برای دشمنی با ما
    به طور مثال آموزش ساخت کوکتل موتولف و اموزش مبارزه و چاقو زدن در پلتفرم اونا محتوای خشن و ترویج خشونت محسوب نمیشه اما هرکی هشتگ جان فدا رو بزنه پیجشو میبیندن
    حداقل حاضر نیستند قوانین ما را نپذیرند ، قوانین خودشون رو برای ما استثنا قائل نشن و شرایط و قوانین برای همه یکسان باشه نه هرکسی که خودش دوست داره رو بپذیره و چه کسی رو نپذیره

    • AMO KARIM
      AMO KARIM | ۲ بهمن ۱۴۰۱

      دقیقا درست میگی اینهمه کانال و سایت اخبار تکنولوژی که یکی در میون از فیلترینگ حرف میزنن یکبار دیدی بیان در مورد سواد رسانه ای صحبت کنن؟ در مورد این حجم نفرت پراکنی و اخبار دروغ و سیاه علیه کشورشون صحبت کنن؟ بابا دیگه صد و هشتاد برابر بیشتر از متوسط جهانی اخبار سیاه و منفی شنیدن این امار ما نیست سرچ کنید با منبع خارجی اثبات میکنه! این چه وضعی اخه یک نفر تو هشتاد میلیون نفر یک قتلی انجام میده کل کشور اشوب میشه یکی سکته میکنه صد تا پزشک و قاضی و شورای پزشک قانونی میان میگن بابا ضربه ای نخورده باتوم نخورده بیماری زمینه ای داشته اینم سند اینم مدرک اینم حرف صدها پزشک میگن نه سعودی نشنال و باباش میگن باتوم خورده باز رسانه ی داخلی انقدر شل که 3 هفته بعد مرگ فیلم اعتراف پدرش بالا سر دخترش که میگه اره سرش ضربه ندیده و قبل دارم پخش میکنه! اما میگن نه همه دروغ میگن فضای بیدر پیکرمجازی و شبکه های مزدور خارجی راست میگن! هساختمون ریزش کنه بحران و جنگ و اشوب یکی قتلی انجام بده بحران و درگیری و خطر تجزیه سیل بیاد اغتشاش و اشوب بابا بس دیگه بابا جمع کنید این فضا رو نمیخوایم به کی بگیم؟ نمیخوایییم اصلا هیچ اخباری از اونور بشنویم

    • Farzad6058
      Farzad6058 | ۳ بهمن ۱۴۰۱

      من با اشخاص مثل شما خیلی صحبت کردم متاسفانه همتون مثل طوطی همین دو کلمه کوکتل موتولوف و سایر کشور ها رو تکرار میکنید و قانع نمیشید

  • AMO KARIM
    AMO KARIM | ۲ بهمن ۱۴۰۱

    و اولین کشور از نظر اخبار منفی و زرد و سیاه نمایی و تنها کشور با صدها شبکه ی فارسی زبان بیست و چهارساعت مفت و مجانی که علیه اش اخبار منفی پخش میشود
    صد و هشتاد برابر بیشتر از متوسط جهانی اخبار سیاه و منفی دیدن نرمال نیست و خیلی زودتر باید جلوی این فضای بیدر و پیکر گرفته میشد که کار کشور به اینجا نمیکشید

  • rayacoder
    rayacoder | ۲ بهمن ۱۴۰۱

    در کنار این کشورهای داغون بودن خودش نشون میده چقدر مملکت داغونی داریم !

مطالب پیشنهادی