ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زوال عقل
علمی

کارشناسان: سنجش شنوایی می‌تواند به تشخیص زودهنگام زوال عقل کمک کند

محققان می‌گویند از دهه سوم زندگی، یعنی از سنین حدود ۳۰‌سالگی، می‌توان با انجام تست‌های شنوایی‌سنجی به تشخیص زودهنگام زوال عقل کمک کرد.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

محققان می‌گویند از دهه سوم زندگی، یعنی از سنین حدود ۳۰‌سالگی، می‌توان با انجام تست‌های شنوایی‌سنجی به تشخیص زودهنگام زوال عقل کمک کرد.

بررسی‌های کارشناسان مرکز تحقیقاتی آلزایمر بریتانیا نشان می‌دهند سنجش منظم شنوایی در ده‌های ۳۰، ۴۰ و ۵۰‌سالگی می‌تواند در تشخیص زودهنگام این بیماری بسیار کمک‌کننده باشد.

زوال عقل از آن دسته بیماری‌هایی است که اگر به‌موقع تشخیص داده شود، می‌تواند تأثیر بسزایی در پروسه درمان داشته باشد. هرچند اغلب افرادی که به این بیماری گرفتار می‌شوند، معمولاً تا سن ۶۵ سالگی بیماری آن‌ها تشخیص داده نمی‌شود و به همین دلیل پروسه درمان آن‌ها با مشکلاتی روبه‌رو است.

تشخیص زودهنگام زوال عقل با تست‌های شنوایی‌سنجی

کارشناسان مرکز تحقیقاتی آلزایمر بریتانیا توصیه می‌کنند هر فردی از سن ۳۰‌سالگی لازم است تست شنوایی‌سنجی انجام دهد و اگر دچار مشکلات شنوایی است، برای درمان آن اقدام کند. ابتلا به زوال عقل می‌تواند به عواملی ازجمله سن و ژنتیک ارتباط داشته باشد. همچنین برخی عوامل دیگر به‌دلیل سبک زندگی می‌توانند در ابتلا به این بیماری دخیل باشند. برای مثال افرادی که بیش‌ازحد الکل مصرف می‌کنند، اضافه وزن دارند، از افسردگی رنج می‌برند یا فعالیت بدنی کمی دارند، می‌توانند در معرض ابتلا به انواع بیماری‌ها و از‌جمله زوال عقل قرار گیرند.

اکنون محققان با بررسی‌های انجام‌شده می‌گویند افرادی که دچار اختلال شنوایی می‌شوند، باید هشیار باشند و به‌موقع به این مشکل رسیدگی کنند. کاهش شنوایی می‌تواند زنگ خطری برای ابتلا به زوال عقل محسوب شود. درنتیجه کارشناسان توصیه می‌کنند افراد از سن ۳۰‌سالگی به‌صورت منظم، در برنامه‌های سنجش شنوایی شرکت کنند. با وجودی که معمولاً چنین تست‌هایی از کودکان و نوجوانان گرفته می‌شود، اما محققان بر این باور هستند که انجام چنین آزمایش‌هایی از سن ۳۰‌سالگی و به‌صورت منظم می‌تواند به تشخیص زودهنگام زوال عقل در آن‌ها کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی