ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویروس
علمی

محققان می‌خواهند برای آتش‌نشان‌ها و سربازان لباس‌های ضدویروس بسازند

در پارچه این لباس از ترکیبات N-هالامین‌ها استفاده می‌شود که در اولین تماس، ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

محققان دانشگاه آلبرتا در تلاشند تا پارچه‌ای را برای لباس‌ها طراحی کنند که می‌تواند خودش را ضدعفونی کند. درنهایت، از این پارچه می‌توان برای تولید لباس آتش‌نشان‌ها و سربازان استفاده کرد تا در برابر ویروس مقاوم باشند.

پارچه‌ای که دانشمندان قصد توسعه آن را دارند، از پوششی تشکیل شده که در آن از N-هالامین‌ها استفاده شده است؛ ترکیباتی که می‌توانند باکتری‌ها و ویروس ها را به‌سرعت و به‌طور کارآمد از بین ببرند و همچنین به‌راحتی روی پارچه پیوند زده می‌شود. این ترکیب برای لباس کار سربازان، کارکنان بیمارستان، آتش‌نشان‌ها و امدادگران مناسب خواهد بود.

«پاتریشیا دولز»، محقق ارشد این پژوهش از دانشکده کشاورزی، زیست و محیط‌زیست می‌گوید:

«این راه‌حل می‌تواند برای هر نوع لباس محافظ، حتی ماسک‌های صورت کاربرد داشته باشد و راه دیگری برای سالم‌ماندن و ایمن‌بودن نیروهای امداد و نجات معرفی می‌کند.»

سیستم شارژ مجدد لباس ضدویروس

لباس کار

همچنین یک سیستم شارژ مجدد موردنیاز برای فعال‌کردن مجدد پوششی که روی لباس اعمال شده است نیز در دست توسعه قرار دارد. برای عملکرد این سیستم باید لباس در محلول‌های حاوی کلر، مانند سفیدکننده فرو برده شود.

دولز توضیح می‌دهد با توجه به اینکه سربازان همیشه به مواردی مانند آب جاری یا ماشین لباسشویی دسترسی ندارند، باید راهی آسان برای آن‌ها وجود داشته باشد تا بتوانند لباس‌های خود را در شرایط سخت و محیط‌های دور بازسازی کنند. او می‌گوید:

«می‌خواهیم سیستمی با حداقل ردپا را ایجاد کنیم که حجیم یا سنگین نباشد، نیازی به انجام مکرر نداشته و به‌راحتی قابل اجرا باشد. این سیستم می‌تواند پودر یا مایع باشد.»

در ماه مه سال 2022 نیز محققان حداقل دو دانشگاه ادعا کرده بودند که از فناوری‌های ماسک «الکتریکی» استفاده کرده‌اند که قادر به خنثی‌کردن ویروس‌های کروناست. آن‌ها یک پارچه الکتریکی را نشان دادند که می‌تواند در اولین تماس، ویروس‌های کرونا را از بین ببرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی