ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مومیایی
علمی

کشف یکی از قدیم‌ترین اجساد غیرسلطنتی در مصر: مومیایی 4300‌ساله پوشانده‌شده با طلا

باستان‌شناسان مومیایی را در یک چاه 15متری در جنوب شهر قاهره کشف کردند؛ جایی که سه مقبره دیگر نیز در آن پیدا شده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۷ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

باستان‌شناسان اعلام کردند که یک مومیایی پوشانده‌شده با ورقه طلا را در مصر پیدا کرده‌اند که برای 4300 سال درون یک تابوت مهروموم‌شده، قرار داشته است.

همان‌طور که بی‌بی‌سی در گزارش خود توضیح می‌دهد، گفته می‌شود که این مومیایی، بقایای مردی به نام «هکاشپس» (Hekashepes) است که یکی از قدیمی‌ترین و کامل‌ترین اجساد غیرسلطنتی محسوب می‌شود که تاکنون در مصر کشف شده است. باستان‌شناسان مومیایی را در یک چاه 15متری در جنوب شهر قاهره کشف کردند؛ جایی که سه مقبره دیگر نیز در آن پیدا شده است.

مقبره باستانی

یکی از این مقبره‌ها متعلق به فردی به نام «مری» است که به گفته باستان‌شناسان، «نگهبان مخفی» فرعون بوده؛ یک عنوان کشیشی که توسط یکی از مقامات ارشد کاخ منصوب می‌شد و قدرت و اختیار برگزاری مراسم‌های مذهبی خاص را به فرد ارائه می‌کرد.

همچنین بزرگ‌ترین مومیایی که در این گورستان باستانی کشف شده است، به مردی با نام «خنومجدف» تعلق دارد که یک کشیش، بازرس و ناظر اشراف بوده است. گفته می‌شود که در مقبره دیگر یک قاضی و نویسنده به نام «فتک» دفن شده‌اند. همچنین در این مقبره، مجموعه‌ای از مجسمه‌ها کشف شده است که طبق گزارش‌ها، بزرگ‌ترین مجسمه‌هایی هستند که تاکنون در این منطقه پیدا شده‌اند.

قدمت مومیایی و مقبره‌های کشف‌شده

مصر

«زاهی حواس»، باستان‌شناس و وزیر پیشین آثار باستانی مصر، گفته است که تمام اکتشافات مربوط به قرن 25 تا 22 قبل از میلاد هستند. علاوه بر مومیایی و مقبره‌ها، گفته می‌شود که چندین اقلام دیگر ازجمله سفال نیز در میان قبرهای باستانی یافت شده‌اند.

«علی ابو دیشش»، باستان‌شناس دیگری که در این کاوش مشارکت داشته است، درباره اهمیت این کشف می‌گوید:

«این کشف بسیار مهم است؛ زیرا پادشاهان را با مردمی که در اطرافشان زندگی می‌کنند، پیوند می‌دهد.»

سقاره در تاریخ مصر، برای بیش از 3000 سال محل دفن بوده است و نام آن در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این منطقه باستانی در پایتخت مصر باستان، یعنی ممفیس قرار دارد و بیش از ده هرم ازجمله «هرم پلکانی» را در خود جای داده است. همچنین روز گذشته، باستان‌شناسان موفق شده بودند تا یک شهر 1800ساله رومی را به‌طور کامل در قلب شهر جنوبی اقصر، مصر از زیر خاک بیرون آوردند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی