ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصویر روز ناسا از منظومه تراپیست-1
نجوم و فضا

تصویر روز ناسا: منظومه فراخورشیدی تراپیست-۱

هفت سیاره به دور ستاره کوتوله فوق سرد تراپیست-۱ می‌چرخند. تصویر امروز ناسا، تصویرسازی خیالی از دنیاهای اطراف این ستاره است. بسیاری از سیارات فراخورشیدی در سال ۲۰۱۶ در فاصله ۴۰ سال نوری از ما، ...

مهدیس نصراله زاده
نوشته شده توسط مهدیس نصراله زاده | ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۲۳:۱۸

هفت سیاره به دور ستاره کوتوله فوق سرد تراپیست-۱ می‌چرخند. تصویر امروز ناسا، تصویرسازی خیالی از دنیاهای اطراف این ستاره است.

بسیاری از سیارات فراخورشیدی در سال ۲۰۱۶ در فاصله ۴۰ سال نوری از ما، با استفاده از تلسکوپ کوچک جنوبی گذر سیاره‌ها و خرده‌سیاره‌ها (تراپیست - TRAPPIST) واقع در کوه‌های اطلس مراکش کشف شدند و بعدها با تلسکوپ‌های دیگر از جمله تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا تایید شد.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

سیارات منظومه تراپیست-۱ احتمالا صخره‌ای و از نظر اندازه شبیه به زمین هستند که تاکنون در اطراف یک ستاره شناسایی شده است. بنابراین کشف این منظومه یکی از مهم‌ترین فرصت‌های مطالعه سیارات فراخورشیدی را در اختیار ما می‌گذارد.

از آنجایی که سیارات تراپیست-۱ به دور ستاره‌‌ای کم نور و کوچک می‌چرخند، شرایط دمای مناسب برای حضور یخ یا حتی آب مایع در سطح سیارات را مهیا می‌کند. آب یا هیدروژن دی اکسید یک عنصر کلیدی برای زندگی از نوعی که ما می‌شناسیم، است.

حهان هفتم منظومه تراپیست-۱ - کپی‌رایت: Michael Carroll

شباهت وسوسه‌انگیز و فاصله نزدیک این سیارات به زمین، آن‌ها را در آینده به نامزدهای اصلی برای اکتشافات تلسکوپی درباره جو سیارات قابل سکونت تبدیل می‌کند.

هر هفت سیاره فراخورشیدی در نمایی از دورترین سیاره شناخته شده این منظومه، یعنی TRAPPIST-۱h که دارای سطح سنگی و پوشیده از یخ است، ظاهر می‌شوند.

در تصویرسازی این منظومه، یکی از سیارات درونی آن از مقابل ستاره مادر کم نور، نارنجی رنگ و تقریباً به اندازه مشتری عبور می‌کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی