ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تدروس ادهانوم
علمی

گزارش جدید WHO: ابراز امیدواری برای پایان همه‌گیری کرونا به‌رغم تمدید وضعیت اضطراری جهانی

سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای با وجود تمدید وضعیت اضطراری بین‌المللی اعلام کرد که احتمالاً به پایان همه‌گیری کرونا نزدیک شده‌ایم.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۵

سازمان بهداشت جهانی به‌تازگی در بیانیه‌ای وضعیت اضطراری همه‌گیری ویروس کرونا در سطح بین‌المللی را تمدید کرد، اما درعین‌حال پذیرفت که این بحران سه‌ساله ممکن است به نقطه عطف خود نزدیک شده باشد و پس از عبور از این نقطه، به یک عامل بیماری‌زای دائمی، اما کم‌خطرتر تبدیل شود.

سازمان بهداشت جهانی جمعه همین هفته چهاردهمین جلسه کمیته اضطراری خود را برگزار کرد تا به ارزیابی وضعیت همه‌گیری جهانی کرونا بپردازد. این جلسه مصادف با سومین سالگرد آغاز اعلام وضعیت اضطراری جهانی برای این همه‌گیری بود. «تدروس ادهانوم»، دبیرکل این سازمان، در این جلسه گفت: «با ورود به چهارمین سال همه‌گیری، قطعاً نسبت به پارسال که موج امیکرون در اوج خود به‌سر می‌برد و هر هفته بیش از 70 هزار مرگ به WHO گزارش می‌شد، در جایگاه بسیار بهتری قرار داریم.»

از آن زمان تاکنون شرایط به‌طرز قابل‌توجهی بهتر شده است. در ماه اکتبر آمار مرگ‌ومیر هفتگی در دنیا به کمتر از 10 هزار رسید. اما با شروع موج جدید همه‌گیری در چین، حالا در گزارش هفته گذشته شاهد تلفات 40 هزار نفر بوده‌ایم که نیمی از آن‌ها به چین تعلق داشتند.

با پایان همه‌گیری، کرونا از بین نمی‌رود ولی کم‌خطرتر خواهد شد

کمیته اضطراری سازمان بهداشت جهانی می‌گوید کووید-19 همچنان به‌عنوان یک بیماری عفونی خطرناک باقی می‌ماند و پتانسیل ورود صدمات قابل‌توجه به بهداشت و سیستم‌های بهداشت را خواهد داشت. این سازمان افزون بر مرگ‌ومیر بالا، از نرخ پایین واکسیناسیون در کشورهای با درآمد کم یا متوسط، کاهش نظارت بر سویه‌های کرونا، تداوم نشر اطلاعات گمراه‌کننده به‌ویژه درباره واکسن‌ها و خطرات کرونای طولانی ابراز نگرانی کرد.

بااین‌حال، اعلام شد که همه‌گیری به نقطه عطف خود نزدیک می‌شود و عبور از این نقطه می‌تواند کرونا را از یک بحران حاد به یک تهدید تحت کنترل و کم‌خطر تبدیل کند؛ هرچند آمار کل واکسیناسیون هنوز باید در خیلی از کشورها افزایش یابد.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «شکی نیست که این ویروس در آینده نزدیک به‌عنوان یک عامل بیماری‌زای دائمی برای انسان‌ها و حیوانات باقی خواهد ماند.» اما با افزایش سطح ایمنی در بسیاری از نقاط جهان، تمرکز سازمان‌های بهداشت باید به‌سمت انجام اقدامات درازمدت تغییر پیدا کند. این اقدامات شامل تداوم بهبود نرخ واکسیناسیون و نظارت بر سویه‌های این ویروس خواهد بود.

WHO سه ماه دیگر دوباره وضعیت اضطراری جهانی ویروس کرونا را ارزیابی می‌کند. تدروس ادهانوم می‌گوید: «امیدواریم که در سال پیش رو، جهان وارد فاز جدیدی شود که در آن بستری و مرگ به پایین‌ترین سطح خود برسد و سیستم‌های بهداشت بتوانند کووید-19 را به شیوه‌ای منسجم و پایدار مدیریت کنند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی