ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
علمی

مریخ نورد استقامت انبار کردن نمونه‌های سیاره سرخ را تکمیل کرد

نمونه‌های جمع‌آوری شده توسط استقامت می‌تواند دارای نشانه‌هایی از حیات میکروبی در این کشور باشد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

مریخ نورد استقامت (Perseverance) ناسا آخرین مورد از 10 لوله نمونه را روی سطح مریخ انبار کرده است تا به این ترتیب همانطور که ناسا در بیانیه‌اش اشاره می‌کند، «اولین انبار نمونه بشریت در دنیایی دیگر» را تکمیل کرده است. این مریخ‌نورد شش هفته پیش به عنوان بخشی از مأموریت بازگشت نمونه مریخ برای مطالعات بیشتر، ذخیره‌سازی لوله‌های تیتانیوم حاوی نمونه‌هایی از سنگ و غبار سیاره سرخ را آغاز کرده بود.

ناسا در بیانیه خود توضیح می‌دهد که استقامت در شرایط خوبی قرار دارد و اکنون یک مأموریت طولانی را برای کاوش در قلمرو Delta Top انجام خواهد داد. انتظار می‌رود که این مأموریت حدود هشت ماه طول بکشد و در آن سنگ‌ها و رسوباتی که به نظر می‌رسد توسط یک رودخانه باستانی به دهانه جیزرو منتقل شده‌اند، بررسی خواهند شد.

در واقع تمرکز مأموریت اصلی آن اکنون به عملیات احیاء اراضی نمونه‌های مریخی آینده معطوف شده است.

عملکرد استقامت در مریخ

استقامت

Perseverance در فوریه 2021 روی مریخ فرود آمد و در منطقه‌ای به عرض 45 کیلومتر به نام دهانه جیزرو قرار گرفت و مأموریت اصلی آن جستجو نشانه‌هایی از حیات میکروبی باستانی و جمع‌آوری نمونه‌هایی از محیط مریخ است. دانشمندان بر این باور هستند که میلیاردها سال پیش، دهانه جیزرو احتمالاً دارای رودخانه‌ای بوده که به دریاچه‌ای وسیع منتهی می‌شده و شرایط لازم برای حیات میکروبی را دارا بوده است.

مریخ‌نورد در حال حاضر 17 نمونه ابتدایی را حمل می‌کند که ناسا امیدوار است در نهایت پس از تحویل به یک فرودگر به زمین بازگردانده شود. مکان هر لوله به دقت ترسیم شده تا بتوان آن‌ها را با دو هلیکوپتر شبیه به نبوغ (Ingenuity) پیدا و جمع‌آوری کرد، حتی اگر پوشیده از گرد و غبار باشند.

ناسا در حال حاضر تخمین می‌زند که فرودگر نمونه برداری بتواند حداقل تا سال 2028 وارد سیاره سرخ شود و نمونه‌های جمع‌آوری شده حداقل تا سال 2033 به زمین نخواهند رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی