ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

تکنولوژی چگونه به کاهش تصادفات بین‌شهری کمک می‌کند؟

در این مطلب می‌خوانید که علم و تکنولوژی چطور به کاهش تصادفات بین‌شهری کمک می‌کنند.

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۲۵

فناوری‌های تازه امنیت رانندگی در مسیرهای شهری و جاده‌ای را بیشتر کرده‌اند. بسیاری از اختراعات و دستاوردهای فناوری توانسته‌اند از تلفات تصادفات رانندگی کم کنند. بودجه و هزینه‌ای که صرف فناوری‌های مختلف در این زمینه می‌شود، بسیار زیاد است و از زمان تولید نخستین خودروها تاکنون، موفقیت‌های شگفت‌انگیزی در دنیای خودروسازی و فناوری‌های وابسته به آن به‌وجود آمده است. در ادامه می‌خوانید که علم و تکنولوژی چطور به کاهش تصادفات بین‌شهری کمک می‌کنند.

دستاوردهای تکنولوژی برای کم‌کردن تلفات ناشی از تصادف‌ها

سفر زمینی یکی از رایج‌ترین شیوه‌های رفتن از شهری به شهر دیگر است. با توسعه جاده‌ها و افزایش شمار خودروها، استقبال از این شیوه سفر هم مدام بیشتر و بیشتر شده است. تأمین امنیت چنین ترددهایی فقط در گروی جاده‌سازی امن و ایجاد زیرساخت‌های راه و ترابری نیست.

برای اینکه سفرهای بین‌شهری امن‌تر و راحت‌تر باشند، تکنولوژی‌هایی هم طراحی و اختراع شده‌اند. با وجود این فناوری‌ها، خودروها در تصادفات مختلف کمتر دچار آسیب می‌شوند و از آن مهم‌تر، سرنشینان هم از بسیاری از موقعیت‌های خطرناک و تهدیدکننده جان سالم به‌در می‌برند.

از ارزشمندترین دستاوردهای فناوری در راستای کم‌کردن تلفات تصادفات و خطرات بالقوه رانندگی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سیستم برخورد رو به جلو
  • سیستم هشداردهنده خروج از مسیر
  • شناسایی نقاط کور
  • سیستم ترمز خودکار
  • دوربین‌های پشتیبان
  • سیستم نظارت بر راننده
  • کروز کنترل‌

۱.  سیستم برخورد رو به جلو

حین رانندگی بسیاری از عوامل پرت‌کننده حواس می‌توانند باعث بروز حادثه شوند. ازجمله این عوامل باید به صحبت‌کردن با تلفن همراه، تنظیم ضبط یا رادیوی خودرو، پیام‌دادن با تلفن و مواردی از این دست اشاره کنیم. سیستم برخورد رو به جلو با اندازه‌گیری فاصله خودرو با وسیله نقلیه جلوی آن به حفظ امنیت کمک می‌کند.

این سیستم فاصله خودرو با وسیله روبه‌رویی را اندازه می‌گیرد و اگر این فاصله از حد ایمن و مجاز کمتر شود، به‌طور خودکار از سرعت خودرو کم می‌کند. در چنین حالتی امکان بروز تصادف و برخورد هم از بین می‌رود.

۲.  سیستم هشداردهنده خروج از مسیر

با وجود سیستم هشداردهنده خروج از مسیر نیز امکان کنترل حرکت خودروها در میان خطوط و مسیر مناسب به‌وجود می‌آید. گاهی اوقات، عواملی مانند خواب‌آلودگی باعث می‌شوند که رانندگان در میان خطوط و در مسیری مستقیم و مناسب حرکت نکنند.

این سیستم مانع از چنین مشکلی می‌شود. شکل‌های مختلفی از این فناوری روی خودروها به‌کار گرفته می‌شود. در نسخه‌ای از آن، در زمان خروج خودرو از مسیر مناسب و درست، سیستم با هشداری صوتی مانع از حرکت اشتباه و نامناسب وسیله نقلیه می‌شود. شکل دیگری از این سیستم می‌تواند ضمن هشداردادن به راننده، به‌طور خودکار کنترل فرمان را هم به‌دست بگیرد.

سیستم‌های هشداردهنده می‌توانند راه مناسبی برای رانندگان خودروهایی مانند اتوبوس باشند. با اطمینان از وجود چنین فناوری‌هایی روی وسیله نقلیه عمومی، مسافران با آرامش خاطر بیشتری به گرفتن اتوبوس برای سفرهای برون‌شهری روی می‌آورند.

۳.  شناسایی نقاط کور

گاهی‌اوقات، رانندگان نمی‌توانند حرکت خودروهای دیگر را در فاصله مناسب تشخیص دهند. درواقع، نقاط کوری وجود دارد که راننده بدون سیستم‌های کمکی نمی‌تواند حضور وسیله‌ای دیگر را تشخیص دهد.

سیستم شناسایی نقطه کور به کمک رانندگان می‌آید و درباره حضور وسیله‌ای دیگر در حوالی خودرو به آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌کند. وجود چنین فناوری‌هایی برای خودروهای سنگین که دید خوبی نسبت به وسایل نقلیه پشت سر یا اطرافشان ندارند، بسیار مفید است. مجهزشدن اتوبوس‌های برون‌شهری به چنین فناوری‌هایی می‌تواند از حوادث جاده‌ای کم کند.

۴.  سیستم ترمز خودکار

سیستم‌های ترمز خودکار می‌توانند خطر برخورد خودرو با وسیله‌ای دیگر را بسیار کم کنند. زمانی که چنین سیستمی بتواند حضور خودرویی دیگر در نزدیکی وسیله‌تان را شناسایی کند، روی عملکرد ترمزها اثر می‌گذارد.

فعال‌سازی ترمزها برای کم‌کردن از سرعت و ایست خودرو از برخوردها و تصادفات به‌شکل چشم‌گیری جلوگیری می‌کند. چنین سیستم‌هایی معمولاً در زمانی به کمک راننده می‌آیند که ترمزگیری او به‌درستی عمل نمی‌کند. در این موقعیت‌ها، سیستم ترمز خودکار مانع از تصادف می‌شود.

۵.  دوربین‌های پشتیبان

این دوربین‌ها به رانندگان کمک می‌کنند که عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و خودروهای دیگر را به‌راحتی در زمان خروج از پارکینگ شناسایی کنند و ببینند. در زمان حرکت رو به عقب خودرو، دوربین‌های پشتیبان که در پشت وسیله نقلیه کار گذاشته می‌شوند، دید مناسبی از پشت خودرو در اختیار راننده قرار می‌دهند.

با وجود این سیستم، راننده متوجه می‌شود که اوضاع در پشت خودرو از چه قرار است و جانب احتیاط را در مواقع لازم، بیشتر رعایت می‌کند. بسیاری از رانندگان نمی‌توانند دید دقیق و کاملی از پشت سر وسیله نقلیه خود داشته باشند. دوربین‌ها به کمک آن‌ها می‌آیند و مشکلشان را حل می‌کنند.

۶.  سیستم نظارت بر راننده

وجود سیستم‌هایی که می‌تواند خواب‌آلودگی یا خواب‌بودن راننده را تشخیص دهد هم از دستاوردهای مهم دنیای فناوری برای خودروها است. این سیستم با تشخیص وضعیت راننده، از راه هشدار صوتی او را بیدار می‌کند.

افرادی مانند رانندگان اتوبوس‌های مسافرتی که مدام در جاده‌ها درحال رانندگی هستند، با وجود چنین سیستم‌هایی بیدار نگه داشته می‌شوند. درواقع، امکان خوابیدن و تجربه‌های مشابه برای چنین رانندگانی زیاد است، اما سیستم نظارت بر راننده مانع از بروز حوادث و خوابیدن راننده‌ها می‌شود.

۷.  کروز کنترل

کروز کنترل هم به رانندگان اجازه می‌دهد که خودرو را روی سرعتی مشخص تنظیم کرده و کار راندن و پیش‌بردن وسیله را به خودش واگذار کنند. این سیستم می‌تواند با تنظیم سرعت وسیله و حفظ فاصله از خودروهای دیگر، رانندگی امن و خودکاری را به‌وجود بیاورد. سیستم کروز نمی‌گذارد که سرعت وسیله نقلیه نوسان پیدا کند یا فاصله‌اش از وسیله دیگر کم شود.

در آخر

فناوری راه‌های تازه‌ای برای ایمنی بیشتر سفرهای بین‌شهری و درون‌شهری در اختیارمان قرار می‌دهد. فرقی نمی‌کند که با رزرو آنلاین بلیط خواهان سفر با اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه عمومی هستید یا با خودروی شخصی به جاده می‌روید؛ درهرحال وجود فناوری‌های پشتیبان امنیت می‌تواند خاطرتان را بابت رسیدن به مقصد راحت کند. فناوری مزایای بی‌شماری را برای حفظ امنیت رانندگان و سرنشینان خودرو به‌همراه داشته است. شکی نیست که در آینده هم مدام بر شمار و شکل تکنولوژی‌های تازه افزوده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی