ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

بیتمکس یک صرافی رمزارز معمولی نیست

بیتمکس یک صرافی متفاوت ایرانی است؛ سه‌گانه‌ای تحت عنوان «اکسچنج»، «سوشال» و «کپی ترید» را زیر یک سقف جمع کرده و با بهره گیری از استراتژی‌های نوین، یک مدیرعامل تازه‌‌نفس و البته یک پشتیبان قوی ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

بیتمکس یک صرافی متفاوت ایرانی است؛ سه‌گانه‌ای تحت عنوان «اکسچنج»، «سوشال» و «کپی ترید» را زیر یک سقف جمع کرده و با بهره گیری از استراتژی‌های نوین، یک مدیرعامل تازه‌‌نفس و البته یک پشتیبان قوی به نام هلدینگ مکس، برنامه‌های ویژه‌ای برای سال ۱۴۰۲ خود دارد. 

صرافی بیتمکس به‌تازگی جذب سرمایه داشته و احتمالاً به‌زودی یک سرمایه کلان دیگر را نیز جذب می‌کند. این پلتفرم رویکرد نسبتاً متفاوتی نسبت به سایر اکسچنج‌های کلاسیک دارد و این فرصت را به سرمایه‌گذاران می‌دهد تا به‌جای سرمایه‌گذاری روی توکن، روی یک فرد باتجربه و با کارنامه عملکردی شفاف سرمایه‌گذاری کنند. هم‌بنیان‌گذاران آن نیز به‌دنبال ارائه پلتفرمی هستند که در کنار معامله ارزهای دیجیتال، «سوشال‌تریدینگ» و «کپی‌تریدینگ‌» را نیز ارائه کند.

اهداف و برنامه‌های صرافی بیتمکس در صورتی که واقعاً مورد استقبال قرار گیرند، احتمالاً می‌توانند تغییرات قابل‌توجهی را در نگاه کاربران ایرانی به موضوع رمزارز ایجاد کنند؛ به‌ویژه برای کاربرانی که تازه به این فضا وارد می‌شوند. بااین‌حال، کسی از آینده خبر ندارد و باید دید طرح‌هایی که نوشته شده‌اند، در عمل چگونه پیاده‌سازی خواهند شد. اینجاست که اهمیت ورود یک فرد باتجربه به این شرکت در قالب مدیرعامل، اهمیت خود را نشان می‌دهد.

برای شنیدن داستان، اهداف و البته بلندپروازی‌های بیتمکس، با «بنیامین عباسی»، هم‌مؤسس، «احسان قاضی‌زاده»، مدیرعامل جدید که به‌تازگی به بیتمکس پیوسته و البته «جواد بهره» که هم رئیس هیئت‌مدیره بیتمکس و هم جنرال پارتنر هلدینگ مکس است، گفت‌وگو کرده‌ایم. 


ایده راه‌اندازی بیتمکس چگونه شکل گرفت؟

«بنیامین عباسی»، هم‌بنیان‌گذار بیتمکس: قبل از حضورم در بیتمکس، تجربه فعالیت در یک صرافی ارز دیجیتال را داشتم که بنا به دلایلی، از آن‌ها جدا شدم. همواره به این فکر می‌کردم که یک صرافی خوب و تراز اول چه ویژگی‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ آیا صرفاً باید روی ترید تمرکز کرد یا فرصت‌های دیگری نیز وجود دارد که کاربر در این فضا کمی عمیق‌تر شود.

همچنین متوجه شدم کاربران از اکسچنج‌ها انتظار دارند در کنار ابزار تبادل، فضایی برای تعامل، گفت‌وگو و دانش‌افزایی هم برای آنان فراهم کنند. به‌دنبال آن بودم که فضایی را فراهم کنم تا ترید و شبکه اجتماعی در یک صرافی در کنار هم قرار بگیرند؛ جایی که کاربران دانش خود را به اشتراک بگذارند، با هم تعامل کنند و به‌اصطلاح راز موفقیت را،خودشان پیدا کنند.

این حس موفقیت فارغ از حس کسب درآمد است؛ برای همین ایجاد آگاهی جمعی برای ما تبدیل به یک اولویت شد و تلاش داشتیم به آن برسیم. پس در فضای صرافی رمزارز به‌دنبال این بودم که سوشال‌تریدینگ و کپی‌تریدینگ‌ را کنار هم داشته باشیم و اینجا بود که با مجموعه مکس وارد مذاکره شدم. شروع اولیه ایده بیتمکس از این نقطه بود و مهم‌تر اینکه نوع تفکر ما (من، تیم لطیف و جواد بهره) نزدیک به هم بود.

«جواد بهره»، رئیس هیئت‌مدیره‌ بیتمکس: ما به‌شکل استارتاپ استودیو رشد کردیم؛ درواقع خیلی مواقع بنیامین عباسی تک‌فاندر بود. ما به‌عنوان VC، روشی داریم که به فاندر کمک می‌کند و نگاه ما فقط سرمایه‌گذاری نیست.

ما از ابتدای شکل‌گیری هلدینگ مکس به صنعت رمزارز اعتقاد داشته و هم‌زمان با گسترش دیگر فعالیت‌هایمان، بر این باور بوده‌ایم که این حوزه جذاب و آینده‌دار است. با همین دیدگاه شرکت مکس دیجیتال را با هدف سرمایه‌گذاری اختصاصی در حوزه کریپتو تأسیس کردیم.

از ابتدای تأسیس مکس دیجیتال هدف ما این بود که بیشتر تمرکزمان را به‌جای گسترش بخش مدیریت سرمایه و هج فاند (صندوق پوشش ریسک)، بر سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های این حوزه بگذاریم.

من به‌شدت به حوزه کریپتو علاقه‌مندم و به همین دلیل این مسئولیت را در اینجا بر عهده گرفته‌ام. بسیار اصرار داشتم که روی اکسچنج سرمایه‌گذاری کنیم؛ همیشه رویکردمان این است که متفاوت عمل کنیم و شبیه به نمونه‌های موجود نباشیم. با چند صرافی مذاکره کردیم و درنهایت به این نتیجه رسیدیم که آن‌ها نمی‌توانند ارزش مورد انتظار ما را خلق کنند. 

در همین حین بود که بنیامین عباسی طرحش را که ترکیبی از بایننس و eToro بود، ارائه کرد. طرح بزرگی بود، اما درنهایت موفق شد من را متقاعد کند. 

جایگاه صنعت رمزارز در ایران هنوز روشن نیست و ابعاد گنگ زیادی دارد. اساساً چرا مکس وارد این حوزه شد؟ 

جواد بهره: شاید این فضا در ایران گنگ باشد، اما حوزه‌ای است که مرزهای جغرافیایی را کنار می‌زند؛ نگاه مکس به خطوط کسب‌‌وکار و حوزه‌های تمرکزش بین‌المللی است و عموماً وارد بخش‌هایی می‌شود که امکان گسترش آن در خارج از ایران هم وجود داشته باشد.

کریپتو موضوع جدیدی در دنیاست و دانش فعالین داخل کشور در این زمینه فاصله زیادی با استانداردهای جهانی ندارد؛ ازاین‌روست که جذابیت زیادی برای ما دارد. 

تحلیل روندهای موجود در ایران هم نشان می‌دهد که این صنعت در ایران متوقف نخواهد شد. جالب است بدانید که ایران در بعضی از بخش‌ها نسبت به سایر کشورها پیشرو است. همچنین ازیک‌سو، با وجود نرخ تورم، ریسک سرمایه‌گذاری در این زمینه توجیه‌پذیر می‌شود و از سوی دیگر میزان سرمایه‌گذاری هم در مقایسه با بخش‌های دیگر، عدد بالایی نبوده و نرخ بازگشت مطلوبی دارد. درنتیجه از نظر اقتصادی هم برای ما جذاب است.

مدل سرمایه‌گذاری تا الان در کسب‌وکار شما چگونه بوده و به‌تازگی چه جذب سرمایه‌ای از سوی بیتمکس صورت گرفته است؟

جواد بهره: سرمایه‌گذاری اولیه برای ایجاد شرکت از سوی هلدینگ مکس، شرکت مکس دیجیتال و بنیامین عباسی، به‌عنوان بنیان‌گذار، انجام شد. پیشینه بنیامین در زمینه صرافی‌های رمزارزی ما را امیدوار می‌کرد که او بنیان‌گذار باتجربه‌ای است. 

در این مسیر قبل از اینکه نوبت بعدی سرمایه را جذب کنیم، موضوعاتی مثل قانون‌گذاری و افت قیمت بیت‌کوین باعث شد تا نتوانیم سهم مورد انتظارمان از بازار را کسب کنیم. اما به‌هرحال توانستیم به نقطه‌ای برسیم که موفق به جذب دومین نوبت از سرمایه‌گذاری شویم.

در شرایطی که محصول تقریباً آماده بود، به «احسان قاضی‌زاده» پیشنهاد همراهی و هم‌بنیان‌گذاری دادیم. با وجود نقش حمایتی پررنگ مکس سرمایه و مکس دیجیتال، تک‌بنیان‌گذار بودن کار دشواری است؛ زیرا تحمل استرس‌ها و تصمیماتی که می‌گیریم، احتمال شکست کسب‌وکار را بالا می‌برد.

قاضی‌زاده به‌عنوان سرمایه‌گذار و هم‌بنیان‌گذار به مجموعه اضافه شد و این اتفاق مثبتی برای بیتمکس بود. هم‌زمان با این موضوع، مذاکرات ما برای راند دوم سرمایه‌گذاری انجام شد و ما روی یک ارزش‌گذاری جدید تثبیت شدیم.

در همین حین، بازار نیز به ما روی خوش نشان داد. بازاریابی را هم شروع و ماهانه رشد 150درصدی تعداد کاربران و دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) را تجربه کردیم.

درحال‌حاضر هم برای جذب سرمایه پیشنهاد 3.1 میلیون یورویی را مطرح کرده‌ایم که ممکن است در همین یکی‌دو ماه آینده اتفاق بیفتد.

چرا «احسان قاضی‌زاده» به تیم اضافه شد و چگونه در جایگاه مدیرعاملی قرار گرفت؟

«بنیامین عباسی»، بنیان‌گذار بیتمکس: در زمان مذاکره با سرمایه‌گذارها، این احساس را به‌عنوان بنیان‌گذار اصلی داشتم که تک‌بنیان‌گذار بودن چقدر سخت است و همان موقع هم‌بنیان‌گذاری را پیشنهاد دادم. همچنین پیشنهاد دادم که مدیرعاملی را به یک فرد توانمندتر، بالغ‌تر و حرفه‌ای‌تر تحویل دهم که این موضوع برای سرمایه‌گذارها بسیار عجیب بود؛ اما می‌خواستیم شروع دیگری داشته باشیم و انرژی جدیدی به سیستم تزریق کنیم.

«احسان قاضی‌زاده»، مدیرعامل بیتمکس: تیرماه امسال از طریق یکی از دوستان متوجه شدم که مجموعه ماموت در سطح کلان و مکس در بخش VC به‌دنبال کسی می‌گردند که لایه مدیریتی، اجرایی و اکسچنج را تقویت کند.

پیش‌تر آشنایی و رفاقتی با بنیامین عباسی داشتم و در جلسه با او دیدم که دغدغه‌های درست و مشترکی داریم. مجموعه ماموت هم حداقل در حوزه صنعت در ایران و بیرون از ایران یک برند شناخته شده است و خیلی برای من جذاب بود که این‌چنین مجموعه‌ای که ذاتش خیلی خطرپذیر نیست، در حوزه پرریسکی وارد می‌شود. 

بدون هیچ ذهنیتی از اینکه قرار است چه جایگاهی را به دست بگیرم و قرار است در آینده در این کسب‌وکار سرمایه‌گذاری داشته باشم یا خیر، کار را شروع کردیم. از شهریورماه امسال و تقریباً یکی‌دو ماه بعد از اینکه من پتانسیل بچه‌های فنی بیتمکس و نگاه حمایت‌گرایانه (سرمایه‌گذاران) را دیدم، خیلی دوست داشتم به این مجموعه اضافه شوم.

بنیامین عباسی بعد از یک سال و نیم که مدیرعاملی اکسچنج را بر عهده داشت، این سمت را به من پیشنهاد کرد. ما همچون اعضای یک تیم دوی امدادی، تلاش می‌کنیم تا بیتمکس به اهداف و آن نقطه‌ای که شایستگی آن را دارد، برسد. اگر برای بیتمکس اتفاق ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی نیفتد، می‌تواند کسب‌وکاری قدرتمند در صنعت رمز ارز کریپتو ایران باشد.

به‌عنوان مدیرعامل جدید چه اهدافی دارید و مهم‌ترین تغییری که می‌خواهید در بیتمکس ایجاد کنید، چیست؟

«احسان قاضی‌زاده»، مدیرعامل بیتمکس: به نظرم نباید در این بازه زمانی کوتاه تغییر خیلی عمیق و نگاه انقلابی داشته باشیم. هدف من این است که در ابتدا ایده اول بنیامین عباسی، یعنی سه‌گانه اکسچنج، سوشال و کریپتو را هرچه زودتر به نقطه عملیاتی برسانم.

به نظر من ایجاد ارزش افزوده در اکسچنج در سال 1402 کار مشکلی است، اما بیتمکس می‌تواند در این محصول سه‌وجهی آن ارزش افزوده را ایجاد و امضای خودش را در بازار ثبت کند. با توجه به پتانسیل‌ها و شرکایی که پشتوانه آن هستند، به نظرم سرعت رشد بیتمکس می‌تواند خیلی سریع‌تر از یک استارتاپ یا یک کسب‌وکار عادی باشد؛ تجربه سه ماه اخیر نیز این را به ما نشان داده است.

ما در مورد مجموعه ماموت صحبت می‌کنیم که بالغ بر پنج هزار پرسنل دارد و مکس هم در پرتفوی خود چند کسب‌وکار شناخته‌شده مانند ازکی و ازکی‌وام دارد که آن‌ها نیز دایره‌ای از کاربران با تعداد میلیونی دارند. مهم‌تر از همه هم بنیان‌گذارنی هستند که به‌خوبی فضای کسب‌و‌کار را می‌شناسند و غالباً در لبه تکنولوژی حرکت می‌کنند. یافتن نکات مشترک با این قبیل از افراد و ایجاد فرصت با آنان راحت تر است؛ اگر بیتمکس یک بیزینس سنتی بود، کارش خیلی سخت‌تر می‌شد، ولی خوش‌شانسی ما در بیتمکس این است که بخش عمده‌ای از این مسیر را استارتاپ‌های قبلی طی کرده‌اند. 

هدف من و بنیامین عباسی این است که در سال ۱۴۰۲ با قدرت بر پیاده‌سازی و عملیاتی‌کردن پکیج سه‌گانه اکسچنج، سوشال و کریپتو تریدینگ تمرکز کنیم.

با توجه به اینکه اشاره کردید که می‌خواهید ادغامی از بایننس و ایتورو باشید، خروجی کار شما چه خواهد بود؟

«بنیامین عباسی»، هم‌بنیان‌گذار بیتمکس: وقتی در مورد سرمایه‌گذاری در بازارهایی صحبت می‌کنید که صرفاً کسب درآمد دارند، نیاز این است که یاد بگیرید چطور این درآمد را به‌دست بیاورید، روش‌هایش را بشناسید و خوشحال شوید از اینکه به دانشی رسیده‌اید که می‌تواند در آینده به درد شما بخورد و دوباره این تجربه را تکرار کنید.

ما در بیتمکس تلاش می‌کنیم که افراد، دانش و تجربه را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا بتوانند با هم به یک نتیجه مشترک برسند که آیا الان فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری است؟ آیا این توکن برای معامله خوب است؟ همچنین هدف غایی این است هوش جمعی مالی را به‌شکلی تقویت کنیم که افراد چشم‌بسته به سراغ این بازارها نروند.

مزیت رقابتی بیتمکس را برای کاربری که صرافی‌های بزرگی مثل بایننس را نمی‌شناسد و در بازار ایران با بیت‌کوین آشنا شده است، توضیح دهید.

بنیامین عباسی: بخش بزرگی از کاربران معمولاً در سرمایه‌گذاری‌ها نقش دنبال‌کننده دارند و سرمایه‌گذارانی را دنبال می‌کنند که نتیجه خوبی از فعالیت در یک بازار گرفته‌اند. آنچه که ما به‌عنوان ارزش در پلتفرم بیتمکس پیاده می‌کنیم، این است که کاربر با مشاهده عملکرد افراد فعال بتواند بدون هزینه، مدل سرمایه‌گذاری آنان را دنبال کند.

آیا این مدل از کسب‌وکار تاکنون در ایران اجرا نشده است؟

جواد بهره: یکی از مشکلات فضای کریپتو که به‌واسطه آن برخی از کاربران سرمایه‌شان را از دست می‌دهند، عدم آگاهی از مدل سرمایه‌گذاری است. وقتی قصد سرمایه‌گذاری در بورس را دارید، اطلاعات اولیه در کدال وجود دارد؛ ولی در کریپتو روی استارت‌آپ‌ها یا حتی ایده‌ها که با آن توکن سهام عرضه می‌شود، سرمایه‌گذاری می‌کنید. 

در حوزه رمزارزها تعداد متغیرها بیش‌تر است. موضوع پیش‌بینی روند بازارهای رمزارزی حتی برای افراد حرفه‌ای هم دشوار است، چه برسد به افرادی که براساس فکت‌های نادرست یا شنیده‌ها در مورد یک کوین خاص، سرمایه‌گذاری می‌کنند. ما دانش مدل‌کردن مدیریت ریسک را داشتیم و پلتفرم بیتمکس کمک می‌کرد که این دانش تبدیل به محصول شود. درحال‌حاضر نیز تیم مکس دیجیتال و تیم بیتمکس در تعامل بسیار نزدیک برای ساخت یک محصول پرقدرت و حرفه‌ای است. 

به نظر شما این بازار چقدر برای یک بازیگر جدید جا دارد؟ 

بنیامین عباسی: به باور من، اکوسیستم رمزارز ایران درحال‌حاضر در مسیر یک پوست‌اندازی و بلوغ قرار دارد. همه ما از بخشی از تجربه‌های نادرست گذشته، یاد می‌گیریم. در این فرایند بازیگرانی که رفتار غیرحرفه‌ای و ناسالم داشته‌اند، حذف می‌شوند.

به نظرم فعالین جدید و فعلی تلاش می‌کنند از این فضای صرفاً تبادلی خارج شوند و به سراغ رفع نیازهای دیگری از کاربر می‌روند تا امکانات و ابزارهای بهتری در اختیارشان قرار دهند. 

بسیاری از شرکت‌ها که بعضاً حتی هم‌تراز مجموعه ماموت هستند، در نظر دارند که وارد بازار شوند. آیا این واقعاً به این معنی است که اکوسیستم ظرفیت حضور بازیگران جدید را ندارد؟ به نظر من ظرفیت این صنعت خیلی فراتر از برآوردهای ماست. این بازار شباهت بسیاری به بازار بورس ایران دارد. به‌محض اینکه ما فرصت‌ها را خلق کنیم و در اختیار افراد قرار دهیم، صرفاً کسانی که کریپتو دارند مشتری ما نخواهند بود و حتی افرادی که کد بورسی دارند نیز این پتانسیل را دارند که به بازار کریپتو بیایند و باور کنند که می‌توانند به این سیستم اعتماد کنند.

برای فعالین فعلی حوزه رمزارز نیز امکان توسعه‌ی فعالیت‌هایشان وجود دارد. به نظرم این بازار در مقیاس کنونی واقعاً توان رشد چندبرابری دارد و بازیگران هم آماده‌اند تا سهم بیش‌تری از بازار را به‌دست آورند.

درحال‌حاضر یک رقابتی وجود دارد و چند بازیگر اول تقریباً مشخص هستند. وضعیت رقابت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

احسان قاضی‌زاده: در مورد بحث سالم یا ناسالم بودن رقابت، اعتقاد دارم رقابت در یک فضای رگوله‌شده معنا پیدا می‌کند. اگر ما یک رگولاتوری روشن و پاسخ‌گو داشته باشیم، فضا برای رقابت‌های ناسالم کم و کمتر می‌شود.

نگاه من به رگولاتور از زاویه مسدود یا محدودکردن فضای کسب‌وکار نیست، بلکه به‌معنای ایفای نقش نظارتی و داشتن چهارچوب و راستی‌آزمایی است. باید موجودیتی وجود داشته باشد که روی شیوه عملکرد پلتفرم‌های تبادل نظارت کند؛ بدون اینکه فضای رقابت سالم را از آن‌ها سلب کند. 

به‌طور کلی فضای رقابتی در حوزه کریپتوکارنسی و اکسچنج‌ها ذاتاً با سایر حوزه‌ها متفاوت است. برای نمونه اگر با بانک‌ها مقایسه کنیم، شبیه به حالتی است که تنها یک بانک وجود داشت و همه از خدمات آن بانک استفاده می‌کردیم. در زمینه آی تی هم به همین شکل است؛ بعد از مایکروسافت شرکت‌های مختلف به این نتیجه رسیدند که می‌توانند بخشی از بازار را مال خود کنند. اگر این دو اصل، یعنی وجود یک رگولاتور آگاه و هوشیار برای راستی‌آزمایی و تفاوت‌های این فضا با کسب‌وکارهای سنتی را بپذیریم، می‌توان گفت که ظرفیت رقابت در این فضا همچنان وجود دارد. 

آیا به مشتری غیرایرانی فکر می‌کنید؟ اینکه بخواهید خارج از ایران برنامه‌ای داشته باشید؛ آیا برنامه شما فقط برای کاربران ایرانی است؟

احسان قاضی‌زاده: شاید در بخش توسعه پلتفرم‌های های تبادل پایه‌ایی ایرانی‌ها هم‌سو با نمونه‌های خارجی حرکت می‌کنند، اما متأسفانه به‌نظر می‌رسد که صنعت رمزارز ایران سرنوشتش مانند بسیاری از صنایع دیگر است. برای حرکت هم‌سو با روندهای دنیا، لازم است که حاکمیت نقش حمایتی داشته باشد. متأسفانه بعد از گذشت چهار یا پنج سال، اتفاقی که نباید رخ می‌داد، اتفاق افتاد. یعنی ما در حوزه KYT (شناسایی مبدأ تراکنش‌ها) به‌شدت ضربه خوردیم. پلتفرم‌‌هایی ایرانی که با حمایت حاکمیت به‌راحتی می‌توانستند مشابه خود را خارج از کشور تکثیر کنند و این موضوع تبدیل به زیرساختی برای مراودات بین‌المللی تبدیل شود، در تله KYT افتادند که ترمز توسعه را می‌کشد. 

اگر فضای جدیدی ایجاد شود، قطعاً بیتمکس به‌دنبال این خواهد بود که از فرصت‌های به‌وجودآمده به بهترین شکل استفاده کند؛ کما اینکه بهترین زیرساخت الان در مجموعه مکس و لایه بالاتر آن، یعنی ماموت وجود دارد که تجربه‌های خوبی در بیزینس‌های دیگر داشته‌اند و توانسته‌اند آن‌ها را توسعه دهند.

کاربران حرفه‌ای و کسانی که سال‌ها قبل بیت‌کوینر بوده‌اند، اتفاقاً خیلی نسبت به صرافی‌های ایرانی مقاومت دارند و دوست دارند با صرافی‌های خارجی کار کنند و حتی گاهی ریسک‌هایش را هم می‌پذیرند. برای جذب این کاربران چه برنامه‌ای دارید؟

بنیامین عباسی: برای تریدرهای حرفه‌ای مباحثی مثل حفظ اصل دارایی‌ها، سرعت و عمق بازار مطرح است که در حیطه اقدامات یک استارتاپ نیست که بتوان تنها به کمک تکنولوژی آن را فراهم کرد. بنابراین یک کاربر حرفه‌ای زمانی که می‌خواهد یک صرافی را انتخاب کند، بعضی جاها می‌گوید من شک دارم که توان فنی و توان علمی کافی برای اکسچنج‌های ایرانی وجود داشته باشد و نمی‌توانم اعتماد کنم و لذا با وجود همه ریسک‌هایش، به نمونه خارجی اعتماد می‌کنم.

یک کاربر حرفه‌ای ممکن است در زمان انتخاب صرافی، نسبت به توانایی‌های فنی صرافی‌های ایرانی تردید داشته باشد و نتواند به‌راحتی به آن‌ها اعتماد کند. به این دلیل است که با پذیرش همه ریسک‌ها، نمونه‌های خارجی را انتخاب می‌کند.

درواقع به این دلیل این ریسک را می‌پذیرد که نظارت و شفافیت مورد انتظار از رگولاتور برای بررسی که نکات مهمی مثل امنیت دارایی‌ها، خالی‌فروشی و… وجود ندارد.

من می‌توانم با افتخار بگویم که در ۸۵۰۰۰ ترید، صفر مغایرت داشته‌ایم که اتفاق بزرگی است. اگر به دوستانی که دانش فنی دارند، بگوییم که این سطح از محصول و انطباق را پیاده‌سازی کرده‌ایم، درک می‌کنند که چه سطحی از عمق نرم‌افزار مالی و حسابداری مدنظر ماست. همچنین مشخص می‌شود که چگونه با وجود نرخ‌ بالای معاملات بر ثانیه و این سطح از عمق، سیستم با قدرت کار می‌کند. 

هدف اصلی ما در بیتمکس این است که با رویکرد حرفه‌ای و رضایت کاربر حرفه‌ای را با نظارت‌هایی که در پلتفرم وجود دارد و نیز تجربه‌ای که از تریدکردن حرفه‌ای به‌دست می‌آورد، جلب کنیم. در این شرایط کاربر می‌تواند به پلتفرمی که محصول دانش بومی است، اعتماد و شفافیت را احساس کند.

برای حفظ اطلاعات مشتریان چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

بنیامین عباسی: موضوع امنیت از چند زاویه قابل بررسی است. یک لایه حفاظت از نرم‌افزار در برابر نفوذ است. موضوع دیگر امنیت کیف پول‌هاست. این موضوع نیازمند سطحی از دانش است که در دنیا هم جای کار دارد. موضوعی نیست که بتوانیم ادعا کنیم با مطالعه روند گذشته می‌توانیم به یک استاندارد مشخص برسیم. گاهی با یک هک یا نفوذ، به این نکته می‌رسیم که چطور کسی تابه‌حال به آن توجه نکرده است. 

نکته بعدی در مورد احراز هویت و شیوه‌ حفظ اطلاعات کاربران است. تمام اطلاعات کاربران به‌صورت رمزگذاری‌شده نگهداری می‌شود. کسب‌وکار ما، پایه‌اش رمزنگاری است، بنابراین به‌تبع این موضوع برای بیتمکس اهمیتی دوچندان دارد. بیش‌تر دغدغه‌هایی که نهادهای امنیتی و نظارتی دارند، درست است؛ چون نمی‌توان استفاده از رمزارز در کارهای خلاف را انکار کرد و اکوسیستم رمزارز ایران سال‌هاست که تلاش می‌کند در این فضا امنیت و سلامت ایجاد کند؛ فارغ از اینکه ما پیش از ورود نهادهای امنیتی تلاش کرده‌ایم سالم کار کنیم. قاعدتاً تلاش ما هم بر این است که تا حد امکان امنیت و اطلاعات و حریم خصوصی کاربران را همان‌طور که به آنان تعهد داده‌ایم، حفظ کنیم. 

بسیاری از اکسچنج‌های ایرانی کاربران را تشویق می‌کنند که پولشان را در صرافی آن‌ها نگه دارند. استراتژی شما چیست؟ فرض کنیم خیلی از کاربران این پول را در آن صرافی نگه‌داری می‌کنند؛ حفاظت از دارایی‌ها چگونه است؟

بنیامین عباسی: فارغ از اینکه به چه شیوه‌ای امنیت دارایی‌ها را برقرار می‌کنیم، بحث تعادل بین دارایی‌ها مطرح است. متأسفانه همچنان نهادهای حسابرسی و ممیزی ما نتوانسته‌اند در بحث دارایی‌های دیجیتال به جمع‌بندی برسند.

در بحث اینکه اصل دارایی کاربرها با چه شیوه‌ای نگهداری می‌شود، سرویس Custody مطرح شده که برای نمونه به روش Self-Custody انجام می‌شود. درحال‌حاضر، بیتمکس علاوه بر اینکه گواهی‌نامه امنیتی از یک شرکت معتبر دریافت کرده است، ممیزی‌های دوره‌ای امنیتی در کسب‌وکار را نیز انجام می‌دهد.

نگاه مکس به بیتمکس چیست؟ صرفاً می‌خواهد در یک صرافی سرمایه‌گذاری کرده باشد یا با توجه به اینکه اشاره شد که یک استارتاپ استودیو تشکیل شده است، می‌خواهد یک اکوسیستم بسازد؟

«جواد بهره»، رئیس هیئت‌مدیره‌ بیتمکس: کریپتو یک سیستم مالی است که خودش به‌تنهایی می‌تواند نیازهای مالی روزمره شما را مدیریت کند؛ مثل یک بانک. شما می‌توانید تمام عملیاتی را که در فین‌تک وجود دارد، در کریپتو هم داشته باشید. ما اعتقاد داریم کریپتو در آینده نقش مهمی در زندگی روزمره مردم خواهد داشت و ما علاقه‌مندیم که سهمی در این مسیر داشته باشیم.

آیا می‌توان مثلاً دو سال دیگر بیمه را در ازکی از طریق پلتفرم بیتمکس پرداخت کرد؟

جواد بهره: این موضوع همین الان هم شدنی است و اتفاق عجیبی نیست. از نظر قانونی هم منعی برای آن وجود ندارد. همین الان هم یکی از مزیت‌های رقابتی بیتمکس نسبت به اکسچنج‌های دیگر این است که می‌تواند از اکوسیستم فین‌تک مکس بهره‌مند شود و کارهای مشترکی را در آن تعریف و اجرا کند. شاید برای شما ممکن نباشد که مستقیماً (حق بیمه را) با کریپتو پرداخت کنید، ولی می‌توانید در لحظه کریپتو را به ریال تبدیل و کرده و کار پرداخت را انجام دهید. این کار منع قانونی ندارد؛ شما دارایی‌تان را در مقابل نرخ تورم حفظ و با تبدیل آن به دارایی دیجیتال، در جای دیگری از آن استفاده می‌کنید. 

اصلاً مشخص نیست فضای رگولاتوری در حوزه کریپتو چه سرنوشتی در ایران داشته باشد. در این شرایط، آیا مکس واقعاً می‌خواهد ریسک حرکت در چنین مسیری را بپذیرد؟

ذات کسب‌وکار ما سرمایه‌گذاری خطرپذیر است. ما باید روی تکنولوژی‌های جدید سرمایه‌گذاری کنیم. نمی‌توانیم فقط روی چیزهایی سرمایه‌گذاری کنیم که قبلاً امتحانش را پس داده است.

روزی که ازکی شروع به فعالیت کرد، فروش بیمه به ‌شکل آنلاین غیرقانونی بود. درحقیقت همیشه تکنولوژی چند قدم جلوتر از قانون‌گذاری است و این موضوع معمولاً نه فقط در ایران، بلکه در خیلی از کشورهای دیگر در دنیا نیز اتفاق می‌افتد.

کریپتو در دنیا راه خودش را می‌رود. تا زمانی که اینترنت وجود دارد، مردم ایران می‌توانند به بازار کریپتوی دنیا دسترسی داشته باشند. بهتر است قانون‌گذار بستری را فراهم کند که مردم بتوانند در ایران به‌راحتی این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام دهند.

ایده‌آل احسان قاضی‌زاده، به‌عنوان مدیرعامل یک اکسچنج کریپتو، دقیقاً از رگولاتوری چیست؟

«احسان قاضی‌زاده»، مدیرعامل بیتمکس: ایده‌آل من فقط مختص به کریپتو نیست و در تمام عرصه‌های کسب‌‌وکار و حتی در بُعد اجتماعی هم صدق می‌کند. مسئله این است که رگولاتور ارتباطش با فعالان صنعت ناچیز است. تصمیم‌گیری‌ها بیش‌تر پشت درهای بسته و به دور از فضای کسب‌وکارها انجام می‌شود. قانون باید چهارچوب‌ داشته و شفاف باشد. قانون طبقاتی و تبصره‌هایی که فقط مشمول عده خاص شود، می‌تواند فساد ایجاد کند. 

من امیدوارم حاکمیت نگاه حمایتی داشته باشد و از نگاه رقابتی بپرهیزد. مثلاً در آمریکای شمالی وقتی یک تکنولوژی جدید مطرح می‌شود، همیشه دولت حمایت می‌کند؛ وقتی که به نقطه سودآوری می‌رسد، عقب می‌کشد و به کسب‌وکارها می‌گوید حالا بروید رقابت کنید تا قیمت تمام‌شده بهتری برای شهروندان داشته باشید. امیدوارم به بخش خصوصی اعتماد بیشتری شود و تصمیمات پشت درهای بسته گرفته نشود؛ این اصلاً به این معنا نیست که نباید چهارچوب وجود داشته باشد.

درباره آینده کریپتو در ایران؛ احتمالا ایده‌آل‌ترین حالت برای شما این است که کریپتو به یک چیزی تبدیل شود که افراد از آن به‌صورت روزانه استفاده کنند. فکر می‌کنید چقدر این فضا در ایران وجود دارد و بیتمکس چقدر می‌تواند کاربر جذب کند؟

«بنیامین عباسی»، هم‌بنیان‌گذار بیتمکس: اگر بپذیریم که ۵ میلیون ایرانی وارد سرمایه‌گذاری در کریپتو شده‌اند، با توجه به روند جمعیتی، حداقل ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر ورود نکرده‌اند. من پیش‌بینی می‌کنم که حداقل ظرف ۶ تا ۷سال آینده، کاربران کریپتو در ایران رشد قابل‌توجهی خواهند داشت. 

تکنولوژی بلاک‌چین در بسیاری از بخش‌های زندگی ما وارد می‌شود و حتی در بخش دولتی هم به‌آرامی جای خود را پیدا می‌کند. مثلاً همین رمزارز ریال نشان می‌دهد که ما تازه وارد این مسیرِ جهان‌شمول‌شدن کریپتو در ایران می‌شویم.

به نظرم ضلع سوم هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، بلاک‌چین و کریپتوکارنسی است. ما اگر اعتقاد داشته باشیم که در حوزه IoT یک روزی می‌آید که مثلاً یخچال وقتی خراب می‌شود، خودش روی شبکه به تعمیرکار اطلاع می‌دهد که موتورش سوخته است و پرداخت هم خود یخچال انجام می‌دهند، آن پرداخت تنها از طریق رمزارز ممکن خواهد بود.

بیتمکس برای سال ۱۴۰۲ چه هدف‌گذاری‌هایی کرده است و هدف‌گذاری بلند‌مدت آن چیست؟

در ۱۴۰۲ ما هم سهم بیشتری از بازار را داریم، یعنی سعی می‌کنیم داشته باشیم.

درحال‌حاضر می‌دانید بازیگر چندم هستید؟

«احسان قاضی‌زاده»، مدیرعامل بیتمکس: به‌شکل دقیق نمی‌دانیم و داده‌هایی که بتوانند این موضوع را تخمین بزنند هم در دسترس نیستند. شیوه‌های محاسبه هم متفاوتند. برای نمونه بعضی اوقات محاسبه براساس میزان ورودی به اکسچنج‌ها انجام می‌شود. ولی موضوع مهم‌تر میزان AUM (دارایی‌های تحت مدیریت) است که اطلاعات آن در اختیار هر اکسچنج قرار دارد. تاکنون هم عددی از سوی کسب‌وکارها ارائه نشده است که بتوان آن را لحاظ کرد. طبق برنامه‌ریزی‌ها، روی فاز جذب سرمایه و گرفتن سهم بیشتری از بازار تمرکز می‌کنیم تا جایگاه‌مان را در میان 10 صرافی اول ایران تثبیت نماییم.

برای تحقق برنامه‌های ۵ساله لازم است که سرعتمان را بیش‌تر کنیم و در ۱۴۰۲ سهم قابل‌قبولی از بازار را به‌دست آوریم. این موضوع در کنار جلب رضایت کاربران و پایداری محصول، ما را در رده ده بازیگر اصلی بازار قرار می‌دهد.

تا پنج سال آینده این را می‌بینید که از سرمایه‌گذاران دیگری به‌جز مکس، جذب سرمایه کنید؟

«بنیامین عباسی»، هم‌بنیان‌گذار بیتمکس: قطعاً. شاید با جذب بیش‌تر سرمایه‌ نقش‌آفرینی مؤثرتری در بازار خواهیم داشت. اکوسیستم کریپتوی ایران شاهد یک پوست‌اندازی متفاوت است و قطعاً بازیگران بالغ‌تری به آن ورود خواهند کرد. 

این پوست‌اندازی و حضور بازیگران بالغ‌تر از چه روی رخ خواهد داد؟

درک متقابل ما و حاکمیت تغییر کرده و مفهوم دارایی دیجیتال بیش‌تر جاافتاده است. ابهامات زیادی در این صنعت پاسخ داده شده‌اند و فناوری هم جای رشد زیادی دارد.

به نظرم الان اگر مجموعه‌های بزرگی مثل بانک‌ها یک صرافی رمزارز راه‌اندازی کنند، بسیاری از سؤال‌هایشان در مورد مدل کسب‌وکار جریان نقدی مدل توسعه کسب‌و‌کار، قانون‌گذاری و ذی‌نفعان را پیدا خواهند کرد. اما با وجود تمام نقاط مبهم باقی‌مانده، تعریف ردیف مالیاتی، کد صنف و الزامات پلیس فتا برای کارگزاری‌ها و صرافی‌های رمزارزی، همگی نشان از پذیرش این نوع فعالیت در کشور دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی